Allmän skyddsrond - Kontor
Checklistan innehåller frågor om hur lokalerna och arbetsplatserna på kontoret är utformade. Den inleds med några allmänna ämnesområden och avslutas med några vanligt förekommande arbetsutrymmen.
Checklistan innehåller frågor om hur lokalerna och arbetsplatserna på kontoret är utformade. Den inleds med några allmänna ämnesområden och avslutas med några vanligt förekommande arbetsutrymmen.
Frågor
Frågor
Frågor
Dokumentnamn | |
---|---|
Allmän skyddsrond - Kontor | |
Område/plats | Datum |
Invalid Date | |
Godkänd av | Deltagare |
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter |
Checklistan innehåller frågor om hur lokalerna och arbetsplatserna på kontoret är utformade. Den inleds med några allmänna ämnesområden och avslutas med några vanligt förekommande arbetsutrymmen. |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Åtgärd | Ansvarig | Klar senast | Kontroll | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | ||||||||
1. Är allmänbelysningen tillräcklig i lokalerna? |
|
|
|
| ||||||
2. Finns dagsljus tillgängligt? |
|
|
|
| ||||||
3. Finns platsbelysning för de arbetstagare (t.ex. äldre) som upplever att belysningen på arbetsområdet är otillräcklig?? |
|
|
|
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Åtgärd | Ansvarig | Klar senast | Kontroll | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | ||||||||
1. Kontrolleras regelbundet behovet av terminalglasögon? |
|
|
|
| ||||||
2. Kan de anställda påverka hur arbetet vid skärmen planeras och genomförs? |
|
|
|
| ||||||
3. Går det att justera höjden på bordet så att det går att arbeta både sittande och stående? |
|
|
|
| ||||||
4. Är (plats-) belysningen bra utan att skapa reflexer t.ex. i bildskärm? |
|
|
|
| ||||||
5. Kan stolen enkelt regleras i höjdled och kan sittdjup förändras? |
|
|
|
| ||||||
6. Har bildskärmen god läsbarhet? |
|
|
|
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Åtgärd | Ansvarig | Klar senast | Kontroll | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | ||||||||
1. Är temperaturen tillfredsställande på arbetsplatsen? |
|
|
|
| ||||||
2. Behövs stödkylning i vissa delar av lokalerna eller vid vissa arbetsplatser? |
|
|
|
| ||||||
3. Behövs stöduppvärmning i vissa delar av lokalerna eller vid vissa arbetsplatser? |
|
|
|
| ||||||
4. Är luften bra i lokalerna? |
|
|
|
| ||||||
5. Förekommer det drag från entréer, fönster och portar? |
|
|
|
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Åtgärd | Ansvarig | Klar senast | Kontroll | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | ||||||||
1. Finns både till- och frånluftssystem? |
|
|
|
| ||||||
2. Undviks drag från ventilationssystemet? |
|
|
|
| ||||||
3. Undviks buller från ventilationssystemet? |
|
|
|
| ||||||
4. Utförs obligatorisk ventilationskontroll (OVK) med de intervaller som gäller för ventilationsanläggning? |
|
|
|
| ||||||
5. Finns väl fungerande rutiner för dokumentation av kontroll, drift och underhåll? |
|
|
|
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Åtgärd | Ansvarig | Klar senast | Kontroll | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | ||||||||
1. Finns rutiner för första hjälpen som är kända av de anställda? |
|
|
|
| ||||||
2. Har tillräckligt antal arbetstagare kunskaper i första hjälpen? |
|
|
|
| ||||||
3. Finns den första hjälpen-utrustning som krävs? |
|
|
|
| ||||||
4. Finns det väl synliga anslag med information om utrustning, vem som kan ge första hjälpen och larmtelefonnummer? |
|
|
|
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Åtgärd | Ansvarig | Klar senast | Kontroll | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | ||||||||
1. Finns det en brandskyddsansvarig? |
|
|
|
| ||||||
2. Finns det brandskyddsutrustning på strategiska platser? |
|
|
|
| ||||||
3. Är utrymningsvägarna: | ||||||||||
a) Markerade? |
|
|
|
| ||||||
b) Märkta med skyltar som syns även när det är mörkt? |
|
|
|
| ||||||
c) Fria (ej blockerade)? |
|
|
|
| ||||||
d) Öppningsbara utan nyckel? |
|
|
|
| ||||||
e) Minst två till antalet och oberoende av varandra? |
|
|
|
| ||||||
4. Finns utrymningslarm som varnar alla i lokalerna? |
|
|
|
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Åtgärd | Ansvarig | Klar senast | Kontroll | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | ||||||||
1. Kan personalen gå ifrån och ta pauser? |
|
|
|
| ||||||
2. Går det att justera höjden på bordet så att det går att arbeta både sittande och stående? |
|
|
|
| ||||||
3. Kan stolen enkelt regleras i höjdled och kan sittdjup förändras? |
|
|
|
| ||||||
4. Används headset vid fast arbete i växeln eller annat långvarigt telefonarbete? |
|
|
|
| ||||||
5. Är (plats-) belysningen bra utan att skapa reflexer t.ex. i bildskärm? |
|
|
|
| ||||||
6. Behöver receptionen ett överfallslarm? |
|
|
|
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Åtgärd | Ansvarig | Klar senast | Kontroll | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | ||||||||
1. Används vagnar, kärror eller lyfthjälpmedel för transport av tungt material? |
|
|
|
| ||||||
2. Förvaras material, d.v.s papper, kontorstillbehör m.m. på ett ergonomiskt lämpligt sätt? |
|
|
|
| ||||||
3. Står kopieringsmaskin och andra kontorsmaskiner som alstrar högt ljud i ett separat utrymme? |
|
|
|
| ||||||
4. Finns det tillräckligt med arbetsytor vid postsortering? |
|
|
|
| ||||||
5. Finns det tillräckligt med arbetsytor vid hålslagning / nitning / sortering av utskick? |
|
|
|
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Åtgärd | Ansvarig | Klar senast | Kontroll | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | ||||||||
1. Är personalutrymmena fria från föremål och inredning som kan hindra utrymmenas funktion? |
|
|
|
| ||||||
2. Finns möjlighet att låsa in sina privata värdesaker? |
|
|
|
| ||||||
3. Finns det lämplig matplats samt kylskåp, uppvärmningsanordning och diskmöjligheter för de som har medhavd mat? |
|
|
|
| ||||||
4. Finns det ett särskilt pausutrymme eller annan lämplig avskild plats? |
|
|
|
| ||||||
5. På ett större arbetsställe, finns ett särskilt vilrum? |
|
|
|
| ||||||
6. Är vilutrymmet bekväm och ostörd med möjlighet att ligga ned? |
|
|
|
| ||||||
7. Om det behövs övernattningsrum: | ||||||||||
a) Är det ostört placerat samt har lämplig storlek och inredning? |
|
|
|
| ||||||
b) Finns det möjlighet att värma och äta mat? |
|
|
|
| ||||||
c) Finns dusch och toalett i närheten av övernattningsrummet? |
|
|
|
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Åtgärd | Ansvarig | Klar senast | Kontroll | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | ||||||||
1. Är lastkajen anpassad till och fungerar bra för verksamheten? |
|
|
|
| ||||||
2. Är transportvägarna lättframkomliga, utan trösklar, rymliga, utan trappsteg eller lutande plan och med uppställbara dörrar? |
|
|
|
| ||||||
3. Finns lyfthjälpmedel eller kärror för lastning / lossning eller transport? |
|
|
|
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Åtgärd | Ansvarig | Klar senast | Kontroll | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | ||||||||
1. Finns väl fungerande städrutiner? |
|
|
|
| ||||||
2. Finns tillräckligt stora ventilerade städförråd med varmt och kallt vatten, belysning, avlopp och städvagn, nära de lokaler som ska städas? |
|
|
|
| ||||||
3. Är städutrymmet lämpligt inrett med hyllor / skåp för förvaring av städmaterial och eventuellt tvättmaskin samt torkskåp m.m? |
|
|
|
| ||||||
4. Finns det ytor som är svåra att städa p.g.a. sladdar på golvet, stora pappershögar m.m? |
|
|
|
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Åtgärd | Ansvarig | Klar senast | Kontroll | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | ||||||||
1. Har arbetstagarna fått kunskap (om kemiska och mikrobiologiska risker) och information samt instruktioner för hanteringen av sopor och källsorterat avfall? |
|
|
|
| ||||||
2. Finns det fungerande rutiner för insamling av farligt avfall, t.ex. tonerkassetter m.m? |
|
|
|
| ||||||
3. Används lämpliga handskar och redskap vid packning och hantering av avfall? |
|
|
|
| ||||||
4. Om återvinningskärl eller städvagn transporteras i hiss, används endast hiss som har innerdörr eller fotocell? |
|
|
|
| ||||||
5. Är soprummet utan trösklar? |
|
|
|
| ||||||
6. Har soprummet lämplig belysning? |
|
|
|
| ||||||
7. Är transportgångarna bra utformade så det inte uppstår en fysisk överbelastning vid transport av kärl? |
|
|
|
|
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
---|
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor