Arbetsskador och tillbud
Checklistan innehåller frågor om hur arbetet med tillbud och arbetsskador organiseras. Den är lämplig att användas av chef och skyddsombud vid till exempel en årlig genomgång av verksamhetens rutiner för arbetsmiljöarbetet.
Dokumentnamn | |
---|---|
Arbetsskador och tillbud | |
Område/plats | Datum |
Invalid Date | |
Godkänd av | Deltagare |
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter |
Checklistan innehåller frågor om hur arbetet med tillbud och arbetsskador organiseras. Den är lämplig att användas av chef och skyddsombud vid till exempel en årlig genomgång av verksamhetens rutiner för arbetsmiljöarbetet. |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Åtgärd | Ansvarig | Klar senast | Kontroll | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | ||||||||
1. Finns rutiner för rapportering av tillbud, arbetsolycksfall och arbetssjukdomar? |
|
|
|
| ||||||
2. Finns rutiner för omedelbar anmälan till Arbetsmiljöverket vid dödsfall, svårare personskador, skador som drabbat flera samtidigt eller allvarligt tillbud? |
|
|
|
| ||||||
3. Har chefer och arbetsledning fått kunskaper och en tydlig uppgiftsfördelning för denna anmälan till Arbetsmiljöverket? |
|
|
|
| ||||||
4. Används www.anmalarbetsskada.se eller något annat system vid anmälan av arbetsskada? |
|
|
|
| ||||||
5. Känner arbetstagarna till dessa rutiner? |
|
|
|
| ||||||
6. Har inträffade tillbud, arbetsolycksfall och arbetssjukdomar utretts, följts upp och åtgärder vidtagits? |
|
|
|
| ||||||
7. Har chefer - arbetsledningen - vid utredningen haft med skyddsombudet? |
|
|
|
|
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
---|
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor