OBSERVERA! Del 1 är en grundläggande del och därför ska den fyllas i innan ni börjar använda Del 2 eller Del 3. SÅ HÄR ANVÄNDER DU CHECKLISTAN Checklistan är tänkt att vara ett stöd i samband med framtagande av rutiner för ett säkrare arbete. Chefen/arbetsledaren ska i samverkan med skyddsombudet använda checklistan som underlag och hjälpmedel vid planering av arbetet. Checklistorna är uppdelad i tre delar: • Del 1. Allmän del – planering, maskiner och kontroller. • Del 2. Servicearbeten och servicebil – tillstånd, kontroll av stegar m m. • Del 3. ROT-arbeten – planering, maskiner, samordning
Frågor
a) kan rören placeras så lättillgängligt som möjligt?
b) placeras rören så att det finns tillräckligt med utrymme både för isolering och för att komma åt runt rören?
c) avsätts tillräcklig tid för samtliga moment som ska utföras, fram till och med den slutliga isoleringen?
d) går det att planera arbetet så att isoleringsarbetet kan utföras med befintliga ställningar och annan utrustning som används vid rördragning?
a) att någon ansvarar för att berörda delar av strömmen bryts?
b) skriftliga arbets- och skyddsinstruktioner om arbetet kräver det?
c) att redskap/utrustning/maskiner/lyftanordningar som ska tas med är i fullgott skick?
d) vilken personlig skyddsutrustning som ska användas?
e) den utrustning för första hjälpen som ska tas med?
a) i gott skick, stabila och enkla att förflytta?
b) försedda med glidskydd?
c) typkontrollerade eller certifierade med tydlig och varaktig märkning?
a) monteringsanvisningar finns?
b) den är försedd med trappa eller lutande stege?
c) den har tvålediga skyddsräcken och fotlist runt arbetsytan om höjden till marken är mer än två meter?
Frågor
a) armarna över axelhöjd?
b) sneda/böjda arbetsställningar?
c) knästående eller sittande på huk? OBS! Större påfrestningar om utrymmet är lågt eller trångt.
a) med lätta verktyg?
b) under korta stunder?
c) med regelbundna micropauser?
a) välja verktyg, så att det är lättare att komma åt och arbeta i bättre arbetsställningar?
b) hjälpas åt eller turas om, så att ingen behöver arbeta länge i besvärliga arbetsställningar?
c) göra något annat som underlättar arbetet?
a) är det minst två som hjälps åt?
b) undviks lyft och vridning samtidigt?
a) har montören tillräckliga kunskaper och arbetsgivarens tillåtelse att använda liften?
b) kontrolleras den (t ex enligt tillverkarens instruktioner) innan arbetet påbörjas? OBS! Fortlöpande tillsyn och underhåll ska dokumenteras.
c) är instruktionen tydlig så att säkerhetsanordningar inte tas ur funktion?
d) kontrolleras det att den är besiktigad?
a) underlaget är ojämnt?
b) stort eller tungt verktyg/material ska hanteras?
c) någon behöver nå högt eller över ett stort område?
d) arbetet tar lång tid?
a) ställs den alltid på fast och plant underlag?
b) är den alltid tillförlitligt förankrad eller stöttad och hjulen låsta?
c) plockas löst material bort före flyttning av ställning?
d) vet alla att det är olämpligt att klättra på utsidan av gavelramarna?
a) nödvändiga skydd?
b) handtag som dämpar vibrationer?
c) återgående strömbrytare som inte kan spärras i tillslaget läge?
d) utsug (om det behövs)?
a) Begärs ljuddata för respektive maskin/verktyg?
b) Väljs de maskiner/verktyg som väger och vibrerar minst?
a) är etiketterna med farosymboler läsbara?
b) finns säkerhetsdatablad (SDB) på svenska och är de tillgängliga för berörda montörer?
c) finns en förteckning, exempelvis i en pärm, över SDB? OBS! Förteckningen bör uppdateras regelbundet (minst en gång per år).
a) ergonomi, lyfthjälpmedel, olycksfallsrisker och annat som rör verksamhetens arbetsmiljö?
b) asbest?
c) hur mobila arbetsplattformar ska användas?
d) ställningar?
e) heta arbeten?
f) första hjälpen, t ex L-ABC?
a) asbest?
b) kvarts?
c) gärdplaster (material som innehåller epoxi, akrylater eller isocyanater)?
d) bly?
e) kadmium?
f) eldfasta fibrer?
g) skadliga hand- och armvibrationer?
a) kan montören få snabb hjälp i en nödsituation, t ex via mobiltelefon?
b) begränsas ensamarbete genom att möjlighet ges till kontakt med arbetsledare eller andra?
a) skyddsskor?
b) knäskydd som är tillräckligt stora och tjocka för att fördela belastningen på knäna?
c) lämpliga arbetshandskar?
d) hörselskydd?
e) andningsskydd vid behov?
f) ögonskydd?
g) hjälm?
h) varselväst?
Frågor
a) är tidsplaner anpassade utifrån arbetsuppgiften?
b) är kraven rimliga (högt tempo kontra kvalitet)?
c) samordnas arbetet med andra yrkesgrupper?
d) förlängs tidsplanen vid oförutsedda arbetsuppgifter?
MENY
VVS installationsarbeten del 1 - allmän del
Dokumentnamn
VVS installationsarbeten del 1 - allmän del
Område/plats
Datum
Invalid Date
Godkänd av
Deltagare
Beskrivning
Listan baseras på följande föreskrifter
OBSERVERA! Del 1 är en grundläggande del och därför ska den fyllas i innan ni börjar använda Del 2 eller Del 3. SÅ HÄR ANVÄNDER DU CHECKLISTAN Checklistan är tänkt att vara ett stöd i samband med framtagande av rutiner för ett säkrare arbete. Chefen/arbetsledaren ska i samverkan med skyddsombudet använda checklistan som underlag och hjälpmedel vid planering av arbetet. Checklistorna är uppdelad i tre delar: • Del 1. Allmän del – planering, maskiner och kontroller. • Del 2. Servicearbeten och servicebil – tillstånd, kontroll av stegar m m. • Del 3. ROT-arbeten – planering, maskiner, samordning
Planering av arbetet
Fråga
Ja
Nej
Ej rel.
Riskvärdering:
Riskbeskrivning
Låg
Medel
Hög
1. Vid planering av VVS-installationer
a) kan rören placeras så lättillgängligt som möjligt?
b) placeras rören så att det finns tillräckligt med utrymme både för isolering och för att komma åt runt rören?
c) avsätts tillräcklig tid för samtliga moment som ska utföras, fram till och med den slutliga isoleringen?
d) går det att planera arbetet så att isoleringsarbetet kan utföras med befintliga ställningar och annan utrustning som används vid rördragning?
2. Innan arbetet påbörjas, går montörer och arbetsledare igenom
a) att någon ansvarar för att berörda delar av strömmen bryts?
b) skriftliga arbets- och skyddsinstruktioner om arbetet kräver det?
c) att redskap/utrustning/maskiner/lyftanordningar som ska tas med är i fullgott skick?
d) vilken personlig skyddsutrustning som ska användas?
e) den utrustning för första hjälpen som ska tas med?
3. Om stegar och arbetsbockar ska användas, kontrolleras att de är
a) i gott skick, stabila och enkla att förflytta?
b) försedda med glidskydd?
c) typkontrollerade eller certifierade med tydlig och varaktig märkning?
4. Om hantverkarställning (rullställning m fl) ska användas, kontrolleras det alltid att
a) monteringsanvisningar finns?
b) den är försedd med trappa eller lutande stege?
c) den har tvålediga skyddsräcken och fotlist runt arbetsytan om höjden till marken är mer än två meter?
Allmänt om installationsarbeten
Fråga
Ja
Nej
Ej rel.
Riskvärdering:
Riskbeskrivning
Låg
Medel
Hög
5. Planeras arbetet så att följande besvärliga arbetsställningar undviks/endast förekommer under kort tid
a) armarna över axelhöjd?
b) sneda/böjda arbetsställningar?
c) knästående eller sittande på huk? OBS! Större påfrestningar om utrymmet är lågt eller trångt.
6. Om man arbetar mycket med armarna ovan axelhöjd eller knästående, utförs arbetet
a) med lätta verktyg?
b) under korta stunder?
c) med regelbundna micropauser?
7. Vid arbete i trånga utrymmen, kan ni
a) välja verktyg, så att det är lättare att komma åt och arbeta i bättre arbetsställningar?
b) hjälpas åt eller turas om, så att ingen behöver arbeta länge i besvärliga arbetsställningar?
c) göra något annat som underlättar arbetet?
8. Används kärra eller liknande istället för att lyfta och bära för hand?
9. Om något tungt ska lyftas för hand
a) är det minst två som hjälps åt?
b) undviks lyft och vridning samtidigt?
10. Om saxlift eller skylift ska användas
a) har montören tillräckliga kunskaper och arbetsgivarens tillåtelse att använda liften?
b) kontrolleras den (t ex enligt tillverkarens instruktioner) innan arbetet påbörjas? OBS! Fortlöpande tillsyn och underhåll ska dokumenteras.
c) är instruktionen tydlig så att säkerhetsanordningar inte tas ur funktion?
d) kontrolleras det att den är besiktigad?
11. Om det är möjligt, använder ni mobil arbetsplattform eller hantverkarställning?
12. Undviker ni användning av stege om
a) underlaget är ojämnt?
b) stort eller tungt verktyg/material ska hanteras?
c) någon behöver nå högt eller över ett stort område?
d) arbetet tar lång tid?
13. Vid arbete från hantverkarställning (t ex rullställning)
a) ställs den alltid på fast och plant underlag?
b) är den alltid tillförlitligt förankrad eller stöttad och hjulen låsta?
c) plockas löst material bort före flyttning av ställning?
d) vet alla att det är olämpligt att klättra på utsidan av gavelramarna?
14. Är de verktyg/maskiner som används lätthanterliga och inte tunga?
15. Om tunga verktyg/maskiner används, finns möjligheter att byta ut mot sådana som väger mindre?
16. Är de maskiner som används försedda med
a) nödvändiga skydd?
b) handtag som dämpar vibrationer?
c) återgående strömbrytare som inte kan spärras i tillslaget läge?
d) utsug (om det behövs)?
17. Sätts åtgärder in för att förhindra att skador uppkommer vid användning av verktyg/maskin (t ex kast av borrmaskin)?
18. Underhålls verktyg/maskiner regelbundet
19. Vid inköp av nya maskiner/verktyg:
a) Begärs ljuddata för respektive maskin/verktyg?
b) Väljs de maskiner/verktyg som väger och vibrerar minst?
20. Används hörselskydd om det inte går att minska bullerexponeringen på annat sätt? OBS! Även vid 75–80 db(A) kan hörselskydd behövas.
21. Görs regelbundna hörselkontroller på alla som utsätts för 85 db(A) eller mer?
22. För kemiska produkter som är märkta med orange farosymbol
a) är etiketterna med farosymboler läsbara?
b) finns säkerhetsdatablad (SDB) på svenska och är de tillgängliga för berörda montörer?
c) finns en förteckning, exempelvis i en pärm, över SDB? OBS! Förteckningen bör uppdateras regelbundet (minst en gång per år).
23. Har ni bedömt riskerna med de kemikalier som används?
24. Känner montörerna till riskerna med de hälsofarliga kemikalier de arbetar med och vad de orange farosymbolerna betyder?
25. Är ordningen på arbetsstället så god att gång- och transportvägarna samt golven är fria från kablar, material, emballage, skräp m m?
26. Finns rutiner för att vid behov dammsuga så att damm inte sprids när arbetet utförs?
27. Har de anställda fått utbildning/information om
a) ergonomi, lyfthjälpmedel, olycksfallsrisker och annat som rör verksamhetens arbetsmiljö?
b) asbest?
c) hur mobila arbetsplattformar ska användas?
d) ställningar?
e) heta arbeten?
f) första hjälpen, t ex L-ABC?
28. Har de anställda genomgått medicinsk kontroll vid arbete som innebär exponering för
a) asbest?
b) kvarts?
c) gärdplaster (material som innehåller epoxi, akrylater eller isocyanater)?
d) bly?
e) kadmium?
f) eldfasta fibrer?
g) skadliga hand- och armvibrationer?
29. Vid ensamarbete som innebär särskilda risker
a) kan montören få snabb hjälp i en nödsituation, t ex via mobiltelefon?
b) begränsas ensamarbete genom att möjlighet ges till kontakt med arbetsledare eller andra?
30. Används följande personlig skyddsutrustning:
a) skyddsskor?
b) knäskydd som är tillräckligt stora och tjocka för att fördela belastningen på knäna?
c) lämpliga arbetshandskar?
d) hörselskydd?
e) andningsskydd vid behov?
f) ögonskydd?
g) hjälm?
h) varselväst?
31. Sköts all personlig skyddsutrustning enligt tillverkarnas anvisningar?
Personal
Fråga
Ja
Nej
Ej rel.
Riskvärdering:
Riskbeskrivning
Låg
Medel
Hög
32. Är kraven i arbetet rimliga?
33. Finns möjlighet till delaktighet i planering och beslut som rör egna arbetet?
34. Vid stress
a) är tidsplaner anpassade utifrån arbetsuppgiften?
b) är kraven rimliga (högt tempo kontra kvalitet)?
c) samordnas arbetet med andra yrkesgrupper?
d) förlängs tidsplanen vid oförutsedda arbetsuppgifter?
35. Fungerar samarbetet med arbetskamraterna?
36. Är chef/arbetsledare lätt att nå?
37. Har ni tillgång till företagshälsovård?
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan