Hamnar - containerhantering
Checklistan innehåller frågor för att arbeta säkert vid containerhantering i hamnar.
Checklistan innehåller frågor för att arbeta säkert vid containerhantering i hamnar.
Frågor
Frågor
Frågor
Frågor
Frågor
Frågor
Frågor
Frågor
| Dokumentnamn | |
|---|---|
Hamnar - containerhantering | |
| Område/plats | Datum |
Invalid Date | |
| Godkänd av | Deltagare |
| Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter |
Checklistan innehåller frågor för att arbeta säkert vid containerhantering i hamnar. |
| Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Låg | Medel | Hög | |||||
| 1. Är körvägar | |||||||
| a) tillräckligt breda? |
| ||||||
| b) i fullgott skick, dvs utan djupa hål/ojämnheter? |
| ||||||
| 2. Behöver någon eller några körvägar separeras, markeras och enkelriktas för olika speciella fordon/viss trafik? |
| ||||||
| 3. Om det behövs, finns trafikspegel som ger bra sikt i dolda zoner? |
| ||||||
| 4. Finns trafikvakt där det behövs? |
| ||||||
| 5. Är hamnens trafik- och säkerhetsregler exempelvis maxhastighet, blinkande ljus mm kända? |
| ||||||
| Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Låg | Medel | Hög | |||||
| 6. Har alla maskinförare kunskap och körtillstånd för att köra maskinerna? |
| ||||||
| 7. Har alla maskiner | |||||||
| a) formade trappsteg och stödhandtag så att på- och avstigning sker bekvämt och utan halkrisk? |
| ||||||
| b) väl isolerad hytt (dvs inget drag och tyst i hytten)? |
| ||||||
| c) lätthanterliga och rätt placerade reglage? |
| ||||||
| d) reglerbar förarstol som är lätt att ställa in? |
| ||||||
| e) klimatanläggning? |
| ||||||
| 8. Finns särskild uppställningsplats för maskiner? |
| ||||||
| 9. Finns rutiner för hantering av maskinläckage? |
| ||||||
| 10. Använder maskinförare personlig skyddsutrustning som skyddsskor med stålhätta, varselkläder och vid behov hjälm? |
| ||||||
| 11. Är tillsatsaggregat som används för containerlyft i fullgott skick och besiktigade? |
| ||||||
| 12. Är truckar och tillsatsaggregat tydligt märkta med uppgifter om tillverkare, typ, egen vikt och den högsta last som de är avsedda för? |
| ||||||
| Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Låg | Medel | Hög | |||||
| 13. Om container har synliga skador eller är snedlastad, finns det rutiner om hur den ska hanteras? |
| ||||||
| 14. Transporteras container utan att den skymmer sikten? |
| ||||||
| 15. Innan container transporteras, kontrolleras alltid att | |||||||
| a) containern är fastsäkrad i lyftanordningen? |
| ||||||
| b) containern inte lutar eller är överlastad? |
| ||||||
| 16. Är gafflarna så långa att de räcker över hela containerbredden (minst 1,8 m) vid användning av gaffeltruck? |
| ||||||
| Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Låg | Medel | Hög | |||||
| 17. Ställs containrar på ett område där de inte försvårar | |||||||
| a) tillträde och förtöjning av fartyg? |
| ||||||
| b) framkomligheten i hamnen? |
| ||||||
| 18. Ställs containrar upp på en fast och plan yta? |
| ||||||
| 19. Finns uppställningsplats för container med farligt gods? |
| ||||||
| 20. Finns tillräcklig bred passage mellan de uppställda containrarna så att truck kan manövreras utan problem? |
| ||||||
| 21. Finns det rutiner för uppställning av lastade resp tomma containrar? |
| ||||||
| Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Låg | Medel | Hög | |||||
| 22. Om det behövs, finns säkerhetsnät vid landförbindelsen? |
| ||||||
| 23. Är förbindelseled till lastrum öppen och utan blockeringar? |
| ||||||
| 24. Är utrymningsvägar fria? |
| ||||||
| Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Låg | Medel | Hög | |||||
| 25. Manövreras patentluckor, portar, ramper, hängdäck endast när ingen befinner sig på dem? |
| ||||||
| 26. Kontrolleras att ingen arbetar i lastrummet under lucköppning? |
| ||||||
| 27. Är patentluckor, portar, ramper, hängdäck säkrade i öppet eller upphängt läge? |
| ||||||
| 28. Är de avtagna luckorna alltid | |||||||
| a) stabilt upplagda? |
| ||||||
| b) tillräckligt säkrade? |
| ||||||
| c) placerade så att de inte hindrar signalmannens arbete? |
| ||||||
| 29. Avlägsnas all surrningsutrustning från luckan då den öppnas? |
| ||||||
| 30. Är avståndet mellan upplagd och säkrad lucka och lucköppning minst 1m? |
| ||||||
| 31. Placeras luckorna iland om det inte går att placera dem på rätt avstånd (minst 1 m)? |
| ||||||
| 32. Finns skydd runt lastrumslucka exempelvis räcke eller mantåg, som hindrar att personal störtar ner? |
| ||||||
| Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Låg | Medel | Hög | |||||
| 33. Samordnas arbetet mellan besättningsmän och hamnarbetare om de arbetar samtidigt i lastrummet? |
| ||||||
| 34. Är dörrar/luckor på container stängda och säkrade innan lastning/lossning sker? |
| ||||||
| 35. Finns rutiner för säker surrning av containrarna? |
| ||||||
| 36. Finns rutiner för hur läckande/ misstänkt läckande container ska hanteras? |
| ||||||
| 37. Finns det arbets- och skyddsinstruktioner om rengöring eller avgasning före lastning eller efter lossning av farligt avfall? |
| ||||||
| 38. Används livlina, personkorg eller annan skyddsutrustning vid arbete uppe på container? |
| ||||||
| a) | |||||||
| 39. Om personkorg används | |||||||
| a) kontrolleras personkorgen före/efter användning? |
| ||||||
| b) är personkorgen alltid säkrad i lyftredskapet? |
| ||||||
| c) finns säkerhetsdörr på korg? |
| ||||||
| d) finns säkerhetsregler uppsatta på dörren? |
| ||||||
| 40. Har de twistlocks som används bra kvalitet och form? OBS! Skadade twistlocks ska kasseras |
| ||||||
| 41. Finns instruktioner för lossning av twistlocks | |||||||
| a) som saknar handtag? |
| ||||||
| b) som blandats med höger- och vänsterlåsande twistlocks? |
| ||||||
| c) som saknar tydlig indikering för upplåsning? |
| ||||||
| d) som är hel- eller halvautomatiska? |
| ||||||
| 42. Samlas twistlocks i t ex en korg? OBS! Släng inte ner dem i lastrummet |
| ||||||
| 43. Är personal som lastar/lossar containrar utbildad i de arbets- och varselsignaler som används? |
| ||||||
| 44. Sker kommunikationen mellan de som lastar/lossar containrar på ett säkert och lättfattligt sätt? |
| ||||||
| 45. Efter avslutad lastning/lossning, kontrolleras alltid att samtliga arbetstagare lämnat fartyget? |
| ||||||
| Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Låg | Medel | Hög | |||||
| 46. Kontrolleras kranar med hjälp av TYA:s ”Checklista för fartygskranar”? |
| ||||||
| 47. Är samtliga lyftredskap för containrar besiktigade? |
| ||||||
| 48. Finns alltid signalman vid behov? |
| ||||||
| 49. Har signalman utbildning och nödvändig utrustning (hjälm, handskar, kommunikationsradio, visselpipa, och varselväst) för att utföra sitt arbete? |
| ||||||
| 50. Har signalman god kännedom om vad han ska göra vid olycka? |
| ||||||
| Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
|---|
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor