Frågor
Frågor
Dokumentnamn | |
---|---|
Trädgårdsodling | |
Område/plats | Datum |
Invalid Date | |
Godkänd av | Deltagare |
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
1. Finns det tydliga och välkända mål för den organisatoriska och sociala arbetsmiljön? |
| ||||||
2. Finns det en tydlig fördelning av arbetsmiljöuppgifter, befogenheter och resurser? |
| ||||||
3. Finns rutiner för att säkerställa samverkan för god arbetsmiljö? (T.ex. arbetsplatsträffar/personalmöten.) |
| ||||||
4. Finns det instruktioner för särskilt farliga arbetsmoment och är de kända för medarbetarna? (T.ex. arbete med växtskyddsmedel, användning av koldioxidgas, maskiner, skärande verktyg/redskap, värmepannor, arbete på hög höjd (lampbyte, översyn skuggväv, takrännor, trädvård.) |
| ||||||
5. Finns dokumenterat introduktionsprogram för nya arbetstagare och inhyrd personal? |
| ||||||
6. Finns instruktioner på förståeligt språk för utländska arbetstagare? |
| ||||||
7. Finns rutiner för ensamarbete? (T.ex. kommunikations- och larmmöjligheter, möjlighet till dubbelbemanning vid riskfyllt arbete.) |
| ||||||
8. Finns rutiner när minderåriga anlitas? |
| ||||||
9. Undersöks, bedöms och åtgärdas risker för ohälsa och olycksfall vid planering av och beslut om till exempel ny eller ändrad verksamhet, inköp, reparation, underhåll eller ombyggnad? |
| ||||||
10. Genomförs en särskild riskbedömning av arbetet för gravida medarbetare? |
| ||||||
11. Finns rutiner för rapportering av tillbud, arbetsolycksfall och arbetssjukdomar? |
| ||||||
12. Finns rutiner för omedelbar anmälan till Arbetsmiljöverket vid dödsfall, svårare personskador, skador som drabbat flera samtidigt eller allvarligt tillbud? |
| ||||||
13. Finns larmrutiner i händelse av nödsituation? |
| ||||||
14. Finns det en uppdaterad anhöriglista? |
| ||||||
15. Utnyttjas möjligheter till arbetsrotation för att undvika påfrestning? (T.ex. belastningsergonomiskt och arbete i kylrum.) |
| ||||||
16. Planeras arbetet så att stress undviks? |
| ||||||
17. Finns rutiner för inköp av första hjälpen-utrustning? |
| ||||||
18. Finns rutiner för inköp av personlig skyddsutrustning? |
| ||||||
19. Kontrolleras brandskyddsutrustningen regelbundet? |
| ||||||
20. Finns utrymningsplan väl synlig? |
| ||||||
21. Övas utrymning? |
| ||||||
22. Finns rutiner för underhåll av maskiner? (OBS! Följ tillverkarens anvisningar.) |
| ||||||
23. Anlitas behörig installatör vid alla elarbeten? |
| ||||||
24. Finns aktuell förteckning över samtliga hälso-, miljö- och brandfarliga kemiska produkter och ämnen? |
| ||||||
25. Finns en skriftlig riskbedömning över er hantering och lagring av kemiska risker och kemiska produkter i verksamheten? (T.ex. gasoltuber, växtskyddsmedel, frätande ämnen / gödselämnen, smörjmedel.) |
| ||||||
26. Har medarbetarna utbildning för sina arbetsuppgifter och känner de till eventuella risker med arbetsuppgifterna? (T.ex. belastningsergonomi,växtskyddsmedel, truckkörning.) |
| ||||||
27. Har medarbetarna som kör truck och hjullastare med pallgafflar skriftligt tillstånd från arbetsgivaren? |
| ||||||
28. Har medarbetarna som arbetar med svetsning, skärning, lödning eller arbeten med snabbroterande verktyg Heta arbeten-certifikat? |
| ||||||
29. Har tillräckligt antal arbetstagare kunskaper i första hjälpen? |
| ||||||
30. Har medarbetarna kunskaper om brandsäkerhet och hantering av brandskyddsutrustning? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
31. Är alla trappor och ramper försedda med ledstänger, skyddsräcke eller liknande? |
| ||||||
32. Används lyfthjälpmedel eller vagnar vid hantering av tunga föremål? (T.ex. säckar, brätten.) |
| ||||||
33. Minimeras dammspridning? (T.ex. genom bevattning, saltning, dammsugning.) |
| ||||||
34. Är bullernivån acceptabel i lokalerna samt från maskiner och utrustning? |
| ||||||
35. Finns första hjälpen-utrustning på relevanta platser i verksamheten? |
| ||||||
36. Finns tillgång till rätt personlig skyddsutrustning och används den? (T.ex. hörselskydd, andningsskydd, handskar, förkläde.) |
| ||||||
37. Finns det brandskyddsutrustning på strategiska platser? |
| ||||||
38. Är alla utrymningsvägar uppmärkta och fria från hinder (på båda sidor av utgången)? |
| ||||||
39. Har ni ordnat trafiksäkerheten på arbetsplatsen? Både inom- och utomhus. (T.ex regler, gångstråk, speglar vid skymd sikt, halkbekämpning.) |
| ||||||
40. Finns tillräcklig belysning i alla arbetsutrymmen? (T.ex. på gårdsplanen, verkstad, lager, packhus.) |
| ||||||
41. Förvaras större mängder brännbart material och avfall på säkert avstånd från byggnader? (T.ex. pallar, emballage, kemikalier.) |
| ||||||
42. Finns jordfelsbrytare där det är relevant? |
| ||||||
43. Är alla skarvsladdar oskadade och skyddsjordade? |
| ||||||
44. Används endast typgodkända stegar? |
| ||||||
45. Är alla maskiner CE-märkta och samtliga skydd på plats? |
| ||||||
46. Har alla maskiner skydd över drivande kedjor, remmar och drivande axlar samt sitter de på plats och är hela? |
| ||||||
47. Är nödstopp rätt placerade och fungerar de? |
| ||||||
48. Fungerar alla maskiner problemfritt (utan störningar)? |
| ||||||
49. Finns märkning av rörledningar innehållande farlig kemisk produkt, t.ex koldioxid, biogas, gasol? |
| ||||||
50. Kontrolleras truckarna regelbundet? (Enligt tillverkarens anvisningar): |
| ||||||
51. Kontrolleras ställage regelbundet? (T.ex. stabilitet, förankring, rasrisk, synligt märkta med maxlaster.) |
| ||||||
52. Görs besiktning av ackrediterat kontrollorgan enligt gällande regler för: | |||||||
a) Tryckkärl? |
| ||||||
b) Motordrivna lyftanordningar? |
| ||||||
c) Motordrivna portar? |
| ||||||
d) Mobila arbetsplattformar? |
| ||||||
53. Är truckladdningsplatsen avgränsad, väl ventilerad och skyltad? |
| ||||||
54. Finns skyddshandskar, ögonskydd, brandsläckare och ögonspolning vid truckladdningsplatsen? |
| ||||||
55. Finns skriftliga instruktioner för laddning och underhåll av batteri? |
| ||||||
56. Används skyddsutrustning? |
| ||||||
57. Fungerar dödmansgrepp? |
| ||||||
58. Har ni arbetsrotation vid längre monotona arbetspass? |
| ||||||
59. Är alla som jobbar med högtryckstvättning över 18 år? (Gäller vid över 10 bars tryck.) |
| ||||||
60. Finns uppvärmt personalutrymme med tillgång till handtvätt, toalett och dusch? |
| ||||||
61. Finns ordnat så att omklädningsrum kan användas separat av kvinnor och män? |
| ||||||
62. Finns möjlighet att kyla och värma mat? |
| ||||||
63. Finns städrutiner för personalutrymmet? |
| ||||||
64. Finns möjlighet att iordningsställa vilrum vid behov? |
| ||||||
65. Är ordning och städning i verkstaden tillfredsställande? |
| ||||||
66. Finns punktutsug och anpassad ventilation där arbetet kräver? (T.ex. vid svetsning.) |
| ||||||
67. Finns och används lyfthjälpmedel för tunga lyft? |
| ||||||
68. Finns ögonskölj tillgängligt i verkstaden? |
| ||||||
69. Finns rutiner för att anpassa arbetet för perioder med hög temperatur? |
| ||||||
70. Förebyggs hälsorisker för dragigt klimat? |
| ||||||
71. Är golvet fritt från vattensamlingar? |
| ||||||
72. Förhindras risken för instängning genom att dörrar kan öppnas inifrån samt att larmknapp finns? |
| ||||||
73. Finns möjlighet till personlig hygien vid längre arbetspass ute på avlägsna odlingar/arbetsstationer? (Handtvätt och toalett.) |
|
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
---|
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor