Snickerier, del 1
Ordning, ventilation, klimat, buller, belysning, brandskydd, första hjälpen, personal
Ordning, ventilation, klimat, buller, belysning, brandskydd, första hjälpen, personal
Frågor
Frågor
Frågor
Frågor
Frågor
Frågor
Frågor
| Dokumentnamn | |
|---|---|
Snickerier, del 1 | |
| Område/plats | Datum |
Invalid Date | |
| Godkänd av | Deltagare |
| Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter |
Ordning, ventilation, klimat, buller, belysning, brandskydd, första hjälpen, personal |
| Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Låg | Medel | Hög | |||||
| 1. Är gångvägar, transportvägar och utrymningsvägar fria från virke, spill, skräp etc? |
| ||||||
| 2. Städas golv, maskiner, kabelstegar, balkar, armaturer etc rent regelbundet från spånhögar/damm? |
| ||||||
| 3. Finns det en gemensam syn på vilken ordning ni ska ha och hur städat det ska vara? |
| ||||||
| 4. Används dammsugare/centralsug vid städning av spån och damm? OBS! Undvik tryckluftsblåsning och sopning. |
| ||||||
| 5. Finns trappor, stegar, skyddsräcken m.m. som behöver åtgärdas? |
| ||||||
| 6. Är nödutrymningsvägar märkta med skyltar som syns även när det är mörkt? |
| ||||||
| Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Låg | Medel | Hög | |||||
| 7. Görs underhåll av ventilation regelbundet, av utbildad personal och dokumenteras detta? |
| ||||||
| 8. Förekommer det drag från fönster, portar eller ventilationssystem? |
| ||||||
| Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Låg | Medel | Hög | |||||
| 9. Har bullerexponeringen riskbedömts? |
| ||||||
| 10. Behöver lokalerna bullerdämpas exempelvis med hjälp av skärmar, inbyggnader och ljudabsorbenter i tak samt på väggar? |
| ||||||
| 11. Vid inköp av nya maskiner, begärs bullerdata från leverantören? |
| ||||||
| Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Låg | Medel | Hög | |||||
| 12. Är allmänbelysningen tillräcklig i lokalerna? |
| ||||||
| 13. Finns störande bländning eller reflexer från lampor eller fönster? |
| ||||||
| 14. Finns tillräcklig platsbelysning vid respektive arbetsplats? |
| ||||||
| Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Låg | Medel | Hög | |||||
| 15. Genomförs systematiskt brandskyddsarbete så att ni gör det som krävs | |||||||
| a) för att minska risken för brand? |
| ||||||
| b) för att alla ska vara säkra på vad som gäller om det skulle börja brinna? |
| ||||||
| 16. Dokumenterar ni ert brandskydd? |
| ||||||
| 17. Finns det en brandskyddsansvarig? |
| ||||||
| 18. Är brandutrustningen i fullgott skick och oblockerad? |
| ||||||
| Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Låg | Medel | Hög | |||||
| 19. Ges regelbundet utbildning och träning i L-ABC och HLR? |
| ||||||
| 20. Har ni gjort en bedömning av vilken utrustning för första hjälpen ni behöver och anpassat er utrustning till det? |
| ||||||
| 21. Finns det någon person på arbetsplatsen som är ansvarig för att hålla all första hjälpen-utrustning komplett? |
| ||||||
| 22. Finns det väl synliga anslag med information om: var första hjälpenutrustning finns, vem som kan ge första hjälpen, telefonnummer till larmtjänst och taxi, adress och vägbeskrivning till arbetsstället? |
| ||||||
| 23. Känner alla på arbetsplatsen till rutinerna för krishantering? |
| ||||||
| Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Låg | Medel | Hög | |||||
| 24. Utbildas personalen regelbundet i t ex lyftteknik, ergonomi, olycksfallsrisker och annat som rör arbetsplatsens arbetsmiljö? |
| ||||||
| 25. Finns utvecklingsplan för att öka personalens kompetens? |
| ||||||
| 26. Får nyanställd personal information/utbildning om arbetsmiljörisker/skydd? |
| ||||||
| 27. Är arbetet | |||||||
| a) stressigt eller tempot ryckigt? |
| ||||||
| b) ensidigt och starkt styrt? |
| ||||||
| c) bundet och med mycket reglagehantering? |
| ||||||
| 28. Finns möjlighet till arbetsrotation för att undvika ensidigt, upprepat arbete? |
| ||||||
| 29. Vid ensamarbete | |||||||
| a) har personalen utbildning, instruktion och information för att utföra arbetet ensam? |
| ||||||
| b) får den anställde snabb hjälp i nödsituation, t ex via mobiltelefon, kommunikationsradio eller larmanordning? |
| ||||||
| 30. Finns omklädningsrum med dusch? |
| ||||||
| 31. Finns matrum/pentry med lämplig möblering? |
| ||||||
| 32. Har ni tillgång till företagshälsovård? |
| ||||||
| Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
|---|
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor