Snickerier, del 1
Ordning, ventilation, klimat, buller, belysning, brandskydd, första hjälpen, personal
Ordning, ventilation, klimat, buller, belysning, brandskydd, första hjälpen, personal
Frågor
Frågor
Frågor
Frågor
Frågor
Frågor
Frågor
Dokumentnamn | |
---|---|
Snickerier, del 1 | |
Område/plats | Datum |
Invalid Date | |
Godkänd av | Deltagare |
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter |
Ordning, ventilation, klimat, buller, belysning, brandskydd, första hjälpen, personal |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
1. Är gångvägar, transportvägar och utrymningsvägar fria från virke, spill, skräp etc? |
| ||||||
2. Städas golv, maskiner, kabelstegar, balkar, armaturer etc rent regelbundet från spånhögar/damm? |
| ||||||
3. Finns det en gemensam syn på vilken ordning ni ska ha och hur städat det ska vara? |
| ||||||
4. Används dammsugare/centralsug vid städning av spån och damm? OBS! Undvik tryckluftsblåsning och sopning. |
| ||||||
5. Finns trappor, stegar, skyddsräcken m.m. som behöver åtgärdas? |
| ||||||
6. Är nödutrymningsvägar märkta med skyltar som syns även när det är mörkt? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
7. Görs underhåll av ventilation regelbundet, av utbildad personal och dokumenteras detta? |
| ||||||
8. Förekommer det drag från fönster, portar eller ventilationssystem? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
9. Har bullerexponeringen riskbedömts? |
| ||||||
10. Behöver lokalerna bullerdämpas exempelvis med hjälp av skärmar, inbyggnader och ljudabsorbenter i tak samt på väggar? |
| ||||||
11. Vid inköp av nya maskiner, begärs bullerdata från leverantören? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
12. Är allmänbelysningen tillräcklig i lokalerna? |
| ||||||
13. Finns störande bländning eller reflexer från lampor eller fönster? |
| ||||||
14. Finns tillräcklig platsbelysning vid respektive arbetsplats? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
15. Genomförs systematiskt brandskyddsarbete så att ni gör det som krävs | |||||||
a) för att minska risken för brand? |
| ||||||
b) för att alla ska vara säkra på vad som gäller om det skulle börja brinna? |
| ||||||
16. Dokumenterar ni ert brandskydd? |
| ||||||
17. Finns det en brandskyddsansvarig? |
| ||||||
18. Är brandutrustningen i fullgott skick och oblockerad? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
19. Ges regelbundet utbildning och träning i L-ABC och HLR? |
| ||||||
20. Har ni gjort en bedömning av vilken utrustning för första hjälpen ni behöver och anpassat er utrustning till det? |
| ||||||
21. Finns det någon person på arbetsplatsen som är ansvarig för att hålla all första hjälpen-utrustning komplett? |
| ||||||
22. Finns det väl synliga anslag med information om: var första hjälpenutrustning finns, vem som kan ge första hjälpen, telefonnummer till larmtjänst och taxi, adress och vägbeskrivning till arbetsstället? |
| ||||||
23. Känner alla på arbetsplatsen till rutinerna för krishantering? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
24. Utbildas personalen regelbundet i t ex lyftteknik, ergonomi, olycksfallsrisker och annat som rör arbetsplatsens arbetsmiljö? |
| ||||||
25. Finns utvecklingsplan för att öka personalens kompetens? |
| ||||||
26. Får nyanställd personal information/utbildning om arbetsmiljörisker/skydd? |
| ||||||
27. Är arbetet | |||||||
a) stressigt eller tempot ryckigt? |
| ||||||
b) ensidigt och starkt styrt? |
| ||||||
c) bundet och med mycket reglagehantering? |
| ||||||
28. Finns möjlighet till arbetsrotation för att undvika ensidigt, upprepat arbete? |
| ||||||
29. Vid ensamarbete | |||||||
a) har personalen utbildning, instruktion och information för att utföra arbetet ensam? |
| ||||||
b) får den anställde snabb hjälp i nödsituation, t ex via mobiltelefon, kommunikationsradio eller larmanordning? |
| ||||||
30. Finns omklädningsrum med dusch? |
| ||||||
31. Finns matrum/pentry med lämplig möblering? |
| ||||||
32. Har ni tillgång till företagshälsovård? |
|
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
---|
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor