Checklistan innehåller frågor om den fysiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljön vid distansarbete. Frågorna fokuserar på kontorsarbete som inte utförs i arbetsgivarens egna lokaler. Checklistan kan användas som ett hjälpmedel för ansvarig chef att undersöka arbetsförhållandena för hela arbetsgruppen, verksamheten och företaget när arbetstagarna arbetar på distans. Checklistan är ett underlag för ansvarig chef och skyddsombud vid skyddsronden. Som stöd finns även en checklista (ifyllningsbar PDF) att ha som underlag för dialog mellan chef och anställd om förutsättningarna för var och en. PDF:en finns på prevent.se/distansarbete.
Frågor
a) upplevelse av att arbeta på distans?
b) rutiner för en arbetsdag? (T.ex. att komma igång på morgonen, ta pauser, komma ut och avsluta dagen?)
c) gränsdragning mellan arbete och återhämtning?
d) arbetsbelastning?
e) arbetsprestation?
a) koncentrationskrävande arbetsuppgifter?
b) kreativa arbetsuppgifter?
a) Har arbetstagarna tillräcklig teknisk kompetens?
b) Kan arbetstagarna genomföra sitt interna arbete med kollegor?
c) Kan arbetstagarna genomföra sitt arbete med externa kunder och kontakter?
b) god platsbelysning? (Från t.ex. skrivbordslampa.)
c) möjlighet att skärma av dagsljus med gardin eller persienn?
d) ingen besvärande bländning eller reflexer i skärmen?
e) möjlighet att stänga ute eventuella störande ljud?
MENY
Distansarbete
Dokumentnamn
Distansarbete
Område/plats
Datum
Invalid Date
Godkänd av
Deltagare
Beskrivning
Listan baseras på följande föreskrifter
Checklistan innehåller frågor om den fysiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljön vid distansarbete. Frågorna fokuserar på kontorsarbete som inte utförs i arbetsgivarens egna lokaler. Checklistan kan användas som ett hjälpmedel för ansvarig chef att undersöka arbetsförhållandena för hela arbetsgruppen, verksamheten och företaget när arbetstagarna arbetar på distans. Checklistan är ett underlag för ansvarig chef och skyddsombud vid skyddsronden. Som stöd finns även en checklista (ifyllningsbar PDF) att ha som underlag för dialog mellan chef och anställd om förutsättningarna för var och en. PDF:en finns på prevent.se/distansarbete.
1. Finns det fungerande informations- och kommunikationskanaler för arbetstagarna om verksamheten?
2. Sker täta avstämningar mellan chefer och arbetstagare?
3. Vid avstämningar mellan chef och arbetstagare, pratar man om arbetstagarens
a) upplevelse av att arbeta på distans?
b) rutiner för en arbetsdag? (T.ex. att komma igång på morgonen, ta pauser, komma ut och avsluta dagen?)
c) gränsdragning mellan arbete och återhämtning?
d) arbetsbelastning?
e) arbetsprestation?
4. Har alla arbetstagare en planering för arbetsinnehållet på kort och lång sikt?
5. Har alla arbetstagare de förutsättningar som de behöver för att kunna utföra
a) koncentrationskrävande arbetsuppgifter?
b) kreativa arbetsuppgifter?
6. Har alla arbetstagare kontakt med kollegor under dagen?
7. Har alla arbetstagare arbetsuppgifter där andra involveras, t.ex. genom samarbeten eller som bollplank?
8. Vid användning av digitala verktyg för samarbete, videokonferens och chat:
a) Har arbetstagarna tillräcklig teknisk kompetens?
b) Kan arbetstagarna genomföra sitt interna arbete med kollegor?
c) Kan arbetstagarna genomföra sitt arbete med externa kunder och kontakter?
9. Har arbetstagarna fått tillräcklig information eller utbildning om hur man ska arbeta för att undvika belastningsrelaterade besvär i kroppen?
10. Uppmuntras arbetstagarna till variation? T.ex. genom att växla arbetsställning, men också mellan telefon, mejl och videomöten samt att vara inomhus och utomhus.
11. Tar arbetstagarna korta rörelsepauser vid långvarigt arbete vid skärmen?
12. Finns det möjlighet till paus för t.ex. rörelse, reflektion eller återhämtning mellan digitala möten?
13. Finns det möjlighet att genomföra digitala gåmöten?
14. Vid distansarbete, undersöks den ergonomiska utformningen av datorarbetsplatsen?
15. Har arbetstagarna tillgång till
a) extern skärm?
b) externt tangentbord och mus?
c) trådlöst headset?
d) kontorsstol med inställningsmöjligheter?
e) höj- och sänkbart bord?
16. Där arbetet utförs, finns det
a) god allmänbelysning? (Från t.ex. taklampa.)
b) god platsbelysning? (Från t.ex. skrivbordslampa.)
c) möjlighet att skärma av dagsljus med gardin eller persienn?
d) ingen besvärande bländning eller reflexer i skärmen?
e) möjlighet att stänga ute eventuella störande ljud?
17. Finns det arbetstagare som har fått värk eller besvär i samband med distansarbete?
18. Finns det andra arbetsmiljöaspekter med arbete på distans som också bör uppmärksammas?
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan