Prevents checklistor

Distansarbete

Checklistan innehåller frågor om den fysiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljön vid distansarbete. Frågorna fokuserar på kontorsarbete som inte utförs i arbetsgivarens egna lokaler. Checklistan kan användas som ett hjälpmedel för ansvarig chef att undersöka arbetsförhållandena för hela arbetsgruppen, verksamheten och företaget när arbetstagarna arbetar på distans. Checklistan är ett underlag för ansvarig chef och skyddsombud vid skyddsronden. Som stöd finns även en checklista (ifyllningsbar PDF) att ha som underlag för dialog mellan chef och anställd om förutsättningarna för var och en. PDF:en finns på prevent.se/distansarbete.

Frågor

a) upplevelse av att arbeta på distans?

b) rutiner för en arbetsdag? (T.ex. att komma igång på morgonen, ta pauser, komma ut och avsluta dagen?)

c) gränsdragning mellan arbete och återhämtning?

d) arbetsbelastning?

e) arbetsprestation?

a) koncentrationskrävande arbetsuppgifter?

b) kreativa arbetsuppgifter?

a) Har arbetstagarna tillräcklig teknisk kompetens?

b) Kan arbetstagarna genomföra sitt interna arbete med kollegor?

c) Kan arbetstagarna genomföra sitt arbete med externa kunder och kontakter?

a) extern skärm?

b) externt tangentbord och mus?

c) trådlöst headset?

d) kontorsstol med inställningsmöjligheter?

e) höj- och sänkbart bord?

a) god allmänbelysning? (Från t.ex. taklampa.)

b) god platsbelysning? (Från t.ex. skrivbordslampa.)

c) möjlighet att skärma av dagsljus med gardin eller persienn?

d) ingen besvärande bländning eller reflexer i skärmen?

e) möjlighet att stänga ute eventuella störande ljud?