Förskolan
Den här checklistan ger exempel på vanliga arbetsmiljöfrågor som kan förekomma på en förskola.
Frågor
Frågor
Frågor
Dokumentnamn | |
---|---|
Förskolan | |
Område/plats | Datum |
Invalid Date | |
Godkänd av | Deltagare |
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter |
Den här checklistan ger exempel på vanliga arbetsmiljöfrågor som kan förekomma på en förskola. |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
1. Finns rutiner för hur det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM) ska gå till? |
| ||||||
2. Sker arbetsmiljöarbetet i samverkan med skyddsombud och arbetstagare? |
| ||||||
3. Undersöks, bedöms och åtgärdas risker för ohälsa och olycksfall vid planering av och beslut om till exempel ny eller ändrad verksamhet, inköp, reparation, underhåll eller ombyggnad? |
| ||||||
4. Gör ni riskbedömningar inför utflykter? |
| ||||||
5. Finns fungerande rutiner för introduktion av nyanställda och vikarier? |
| ||||||
6. Finns rutiner för rapportering av tillbud, arbetsolycksfall och arbetssjukdomar? |
| ||||||
7. Har ni rutiner för att ta hand om den / de drabbade efter en akut händelse, till exempel akut sjukdom hos arbetskamrat eller barn, olycksfall eller andra påfrestande situationer? |
| ||||||
8. Första hjälpen: | |||||||
a) Finns tillräckligt antal personer med utbildning i Första hjälpen, exempelvis L-ABC och HLR? |
| ||||||
b) Finns rätt utrustning för den första hjälpen som behövs? |
| ||||||
c) Är det tydligt vem som är ansvarit för att första hjälpen-material hålls påfyllt? |
| ||||||
9. Smitta: | |||||||
a) Finns det rutiner för att förebygga smittspridning? |
| ||||||
b) Har alla utbildning om vilka smittrisker som finns i arbetet och hur man skyddar sig? |
| ||||||
c) Vet alla hur man ska tvätta händerna och använda handsprit vid smittrisk? |
| ||||||
d) Använder alla engångshandskar vid blöjbyte, hjälp vid toalettbesök och för att ha hand om kräkningar? |
| ||||||
e) Om det finns barn som kan behöva injektion med spruta, finns rutiner och kunskap för säker hantering av sprutor? |
| ||||||
10. Brandskydd: | |||||||
a) Har ni utsett ett lokalt brandskyddsombud? |
| ||||||
b) Har ni utrymningsövningar? |
| ||||||
c) Finns en aktuell utrymningsplan? |
| ||||||
d) Är brandsläckare kontrollerade enligt intervall? |
| ||||||
e) Kontrolleras regelbundet att utrymningsvägar hålls fria från hinder? |
| ||||||
11. Kemiska produkter: | |||||||
a) Finns det rutiner för hantering och förvaring av rengöringsmedel och andra kemikalier? |
| ||||||
b) Finns säkerhetsdatablad till farliga kemiska produkter? |
| ||||||
c) Är kemiska produkter och läkemedel som kan innebära risker inlåsta? |
| ||||||
12. Förekommer störande buller? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
13. Har ni regelbundna arbetsplatsträffar? |
| ||||||
14. Genomförs regelbundet medarbetarsamtal? |
| ||||||
15. Finns det tydliga arbetsbeskrivningar? |
| ||||||
16. Är arbetsmängden för var och en rimlig? |
| ||||||
17. Har alla tillräcklig kunskap, resurser och befogenheter för att klara av sina arbetsuppgifter? |
| ||||||
18. Kan arbetstagarna påverka upplägg och genomförande av det egna arbetet? |
| ||||||
19. Finns tydliga och fungerande rutiner för schemaläggning och semesterplanering? |
| ||||||
20. Är närmaste chef tillgänglig för hjälp och stöd vid behov? |
| ||||||
21. Fungerar samarbetet mellan arbetstagarna bra? |
| ||||||
22. Finns det ett tillåtande klimat där alla vågar säga vad de tycker och tänker? |
| ||||||
23. Behandlas alla rättvist och med respekt? |
| ||||||
24. Är arbetsplatsen fri från diskriminering, mobbning eller annan kränkande särbehandling? |
| ||||||
25. Hanteras kränkningar och konflikter så snart de uppstår? |
| ||||||
26. Tas externt stöd in vid behov, exempelvis företagshälsovård? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
27. Är allmänbelysningen tillräcklig i lokalerna? |
| ||||||
28. Luften inomhus: | |||||||
a) Är luftkvalitén bra? |
| ||||||
b) Är lufttemperaturen bra? |
| ||||||
c) Förekommer besvärande drag från t.ex. dörrar, fönster eller ventilation? |
| ||||||
29. Finns och fungerar dessa personalutrymmen: | |||||||
a) Pausutrymme? |
| ||||||
b) Matplats samt kylskåp, uppvärmningsanordning och diskmöjligheter? |
| ||||||
c) Klädutrymme och möjlighet att torka kläder och skor? |
| ||||||
d) Personaltoalett? |
| ||||||
e) Låsbar förvaring av personliga värdesaker? |
| ||||||
30. Städning: | |||||||
a) Är det ordning och reda i lokalerna och på gården? |
| ||||||
b) Förvaras utrustning och material på avsedda platser? |
| ||||||
c) Finns det fungerande städrutiner? |
| ||||||
d) Finns det ytor som är svåra att städa på grund av sladdar på golvet, möbler, leksaker som är i vägen? |
| ||||||
31. Städutrymme: | |||||||
a) Finns det plats för städvagn? |
| ||||||
b) Finns det rinnande vatten och vask för att fylla och tömma hinken? |
| ||||||
c) Är dörren alltid låst? |
| ||||||
32. Elektrisk utrustning: | |||||||
a) Uppfyller elektrisk utrustning, armaturer, sladdar och eluttag gällande säkerhetskrav? |
| ||||||
b) Genomförs riktade skyddsronder? Gärna med elkunnig person. |
| ||||||
c) Tänker ni på elsäkerhet vid inköp av ny utrustning? |
| ||||||
33. Finns det tryckkokare i köket? |
| ||||||
34. Utemiljö: | |||||||
a) Är utemiljön anpassad för er verksamhet? Har den rätt storlek, utformning och utrustning? |
| ||||||
b) Går det att ha uppsikt över området där barnen vistas i utemiljön vid förskolan? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
35. Kunskap: | |||||||
a) Har ni tillräckliga kunskaper om hur ni ska arbeta för att undvika belastningsbesvär? |
| ||||||
b) Får ni återkommande genomgång av lyft- och arbetsteknik? |
| ||||||
36. Finns det tillräckligt många bord och stolar i vuxenhöjd? |
| ||||||
37. Skötrum: | |||||||
a) Är skötbordens arbetshöjd justerbar? |
| ||||||
b) Finns det varmt och kallt vatten inom räckhåll från alla skötbord? |
| ||||||
c) Finns det någon anordning så att barn inte behöver lyftas upp på skötbordet? |
| ||||||
38. Är kapprum utformade och utrustade så att personalen kan arbeta med bra arbetsställningar när de hjälper barnen vid av och påklädning? |
| ||||||
39. Är förråd (inne och ute) utformade så att tunga lyft kan undvikas vid hämtning och lämning av utrustning och material? |
| ||||||
40. Är transportvägarna lättframkomliga, utan trösklar, trappsteg eller lutande plan och med uppställbara dörrar? |
| ||||||
41. Finns det hjälpmedel som underlättar arbetet, t.ex. vagnar, pirra, dragkrok vid in- och uttag av uteleksaker? |
| ||||||
42. Om det finns barn som har fysiska funktionshinder, har ni gjort anpassningar så att de anställda kan hjälpa barnen utan att behöva arbeta i ogynnsamma och påfrestande arbetsställningar? |
|
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
---|
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor