Apotek
Checklistan består av olika avsnitt, som följer varans väg genom apoteket. Ni kan välja att göra hela listan eller delar av den.
Frågor
Frågor
Frågor
Frågor
Frågor
Frågor
Dokumentnamn | |
---|---|
Apotek | |
Område/plats | Datum |
Invalid Date | |
Godkänd av | Deltagare |
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter |
Checklistan består av olika avsnitt, som följer varans väg genom apoteket. Ni kan välja att göra hela listan eller delar av den. |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
1. Är lastkajen anpassad till och fungerar bra för verksamheten? |
| ||||||
2. Är transportvägarna lättframkomliga, utan trösklar, rymliga, utan trappsteg eller lutande plan och med uppställbara dörrar? |
| ||||||
3. Är staplat och lagrat gods så upplagt att det inte kan rasa? |
| ||||||
4. Finns lyfthjälpmedel eller kärror för lastning / lossning eller transport? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
5. Används rätt lyftteknik vid manuella lyft? |
| ||||||
6. Är godset rätt placerat med avseende på plockfrekvens och vikt? |
| ||||||
7. Kan kampanjvaror och storvolymsvaror placeras i butiken utan omlastning i lagret? |
| ||||||
8. Har personalen fått information/utbildning om hur lyfthjälpmedlen ska användas? |
| ||||||
9. Är lyfthjälpmedlen lätta att flytta nära hyllor m.m? |
| ||||||
10. Kontrolleras pallställ, hyllor m.m, regelbundet så att de är stabila, hela och inte överlastade? |
| ||||||
11. Används rätt teknik och lämpliga verktyg vid öppning av förpackningar? |
| ||||||
12. Finns stegpallar (t.ex. elefantfot) och är de funktionsdugliga? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
13. Finns tillräckligt breda gångar för arbete och transporter? |
| ||||||
14. Är tunga varor placerade på lämplig arbetshöjd? |
| ||||||
15. Förekommer arbetsrörelser: | |||||||
a) Med armarna över axelhöjd? |
| ||||||
b) Under knähöjd? |
| ||||||
c) Med böj- eller vridrörelser för hand och underarm? |
| ||||||
d) Under stark tidspress? |
| ||||||
e) Som upprepas under längre tid? |
| ||||||
16. Förekommer handintensivt arbete sammanlagt mer än 4h/dag för någon av de anställda? |
| ||||||
a) Kan det handintensiva arbetet innebära risk för skador i nacke, skuldra, arm eller hand (enligt riskbedömning). |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
17. Finns aktuell pris- och kodinformation lätt tillgänglig och nära kassan? |
| ||||||
18. Kan personalen gå ifrån och ta pauser? |
| ||||||
19. Förebyggs eventuell problematik med utdragslådorna (t.ex. svårt att nå eller kollisionsrisk)? |
| ||||||
20. Fungerar IT-systemen utan tekniska problem, t.ex. väntetider vid inloggning o.dyl? |
| ||||||
21. Finns IT-support / helpdesk och kan snabb hjälp fås om problemet påverkar arbetet ut mot kund? |
| ||||||
22. Har bildskärmarna bra läsbarhet, bildkvalitet och är de placerade så att blicken blir lätt nedåtriktad? |
| ||||||
23. Finns möjlighet att individuellt anpassa kassaarbetsplatsen? |
| ||||||
24. Om ni har paketutlämning, upplever ni då att det finns risker med det kring: | |||||||
a) Stress? |
| ||||||
b) Ergonomi? |
| ||||||
c) Hot, våld och / eller säkerhet? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
25. Går det att snabbt kalla på hjälp vid hotfulla situationer? |
| ||||||
26. Har ni beredskap för att möta aggressiva och hotfulla personer i arbetet? |
| ||||||
27. Är arbetslokaler och individuella arbetsplatser utformade för att förebygga risker för hot och våld? |
| ||||||
28. Finns beredskap för: | |||||||
a) Att hantera akuta krissituationer, t.ex. hot, rånförsök m.m? |
| ||||||
b) Att stödja personalen efter rån, överfall etc? |
| ||||||
29. Utreder ni rapporter om hot och våld i arbetet så att ni kan skapa en handlingsplan med åtgärder? |
| ||||||
30. Har personalen fått säkerhetsutbildning, t.ex. genom Säker i butik? |
| ||||||
31. Räknas kassan i avskilt utrymme utan insyn? |
| ||||||
32. Är narkotika förvarat i ett säkert, avskilt utrymme utan insyn? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
33. Är allmänbelysningen tillräcklig i lokalerna? |
| ||||||
34. Finns dagsljus tillgängligt? |
| ||||||
35. Finns platsbelysning för de arbetstagare (t.ex. äldre) som upplever att belysningen på arbetsområdet är otillräcklig? |
| ||||||
36. Kontrolleras regelbundet behovet av terminalglasögon? |
| ||||||
37. Är datorarbetet ordnat så att datorarbetsuppgifterna är tillräckligt varierande? |
| ||||||
38. Går det att justera höjden på bordet så att det går att arbeta både sittande och stående? |
| ||||||
39. Kan stolen enkelt regleras i höjdled och kan sittdjup förändras? |
| ||||||
40. Har bildskärmen god läsbarhet? |
| ||||||
41. Förebyggs ljusreflexer eller annan spegling i bildskärmarna? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
42. Finns det ett systematiskt brandskyddsarbete? |
| ||||||
43. Finns det en brandskyddsansvarig? |
| ||||||
44. Finns det brandskyddsutrustning på strategiska platser? |
| ||||||
45. Vet personalen hur brandskyddsutrustningen används? |
| ||||||
46. Är utrymningsvägarna: | |||||||
a) Markerade? |
| ||||||
b) Märkta med skyltar som syns även när det är mörkt? |
| ||||||
c) Fria (ej blockerade)? |
| ||||||
d) Öppningsbara utan nyckel? |
| ||||||
e) Minst två till antalet och oberoende av varandra? |
| ||||||
47. Övas utrymning? |
| ||||||
48. Förvaras brandfarliga vätskor, t.ex. teknisk sprit, enligt regelverk? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
49. Har arbetstagarna fått kunskap (om kemiska och mikrobiologiska risker) och information samt instruktioner för hanteringen av sopor och källsorterat avfall? |
| ||||||
50. Är det väl känt vad som räknas som farligt avfall och hur det ska hanteras? |
| ||||||
51. Finns och följs rutiner för agerande vid stick- eller skärskada? |
| ||||||
52. Används lämpliga handskar och redskap vid packning och hantering av avfall? |
| ||||||
53. Finns och följs rutiner för läkemedelsdestruktion, t.ex. smittförande avfall och använda kanyler? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
54. Är temperaturen tillfredsställande på arbetsplatsen? |
| ||||||
55. Förekommer det upprepade klagomål på att luften är dålig? |
| ||||||
56. Förekommer det drag från entréer, fönster och portar? |
| ||||||
57. Underhålls ventilationen regelbundet av fastighetsägaren? OBS! Det ska dokumenteras. |
| ||||||
58. Är risk att snubbla eller halka minimerad? |
| ||||||
59. Har åtgärder vidtagits för att begränsa buller så långt det är praktiskt möjligt? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
60. Utbildas personalen och hålls kunskapen uppdaterad: | |||||||
a) i hur lyfthjälpmedel ska användas? |
| ||||||
b) i arbetsteknik (vid exempelvis kassaarbetsplats)? |
| ||||||
c) i första hjälpen - L-ABC och HLR? |
| ||||||
d) i säkerhet (undvika hot och våld) t.ex. genom webbutbildningen Säker i butik (www.sakeributik.se) eller motsvarande? |
| ||||||
61. Följs rutiner för antibiotikaspädning för att undvika kontaminering? |
| ||||||
62. Får personalen regelbundet information om företagets resultat och vad som är på gång? |
| ||||||
63. Genomförs regelbundna arbetsplatsträffar eller dylikt där även arbetsmiljön diskuteras? |
| ||||||
64. Genomförs regelbundet medarbetarsamtal? |
| ||||||
65. Får nyanställda, inhyrd personal och personal med nya arbetsuppgifter en bra introduktion där arbetsmiljö ingår? |
|
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
---|
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor