Personlig assistans
Checklistan innehåller frågor om organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö samt miljöskydd. Observera att det även finns en checklista specifikt för smittrisker som baseras på AFS 2018:4.
Frågor
Frågor
Frågor
Frågor
Frågor
Dokumentnamn | |
---|---|
Personlig assistans | |
Område/plats | Datum |
Invalid Date | |
Godkänd av | Deltagare |
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter |
Checklistan innehåller frågor om organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö samt miljöskydd. Observera att det även finns en checklista specifikt för smittrisker som baseras på AFS 2018:4. |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
1. Finns det en tydlig fördelning av arbetsmiljöuppgifter, befogenheter och resurser? |
| ||||||
2. Har behov av kunskap och utbildning för chefer och arbetsledande personal klarlagts och tillgodosetts? |
| ||||||
3. Beaktas arbetsmiljöaspekterna vid förändring av hur arbetet ska organiseras? |
| ||||||
4. Får nyanställda, inhyrd personal och personal med nya arbetsuppgifter en bra introduktion där arbetsmiljö ingår? |
| ||||||
5. Finns rutiner för medicinsk kontroll vid nattarbete? |
| ||||||
6. Undersöks, bedöms och åtgärdas risker för ohälsa och olycksfall fortlöpande både vad gäller den fysiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljön? |
| ||||||
7. Beaktas möjligheten att ta sig hem på ett säkert sätt efter jourpass? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
8. Är det klart angett vad som ingår i beslutade arbetsuppgifter, och vad som inte ska ingå? |
| ||||||
9. Ges kunskap om brukares behov vid organisation och planering av arbetet? |
| ||||||
10. Finns bra balans mellan kraven i arbetet och de anställdas tillgång till stöd och hjälp för arbetets genomförande? |
| ||||||
11. Kan arbetstagarna påverka upplägg och genomförande av det egna arbetet? |
| ||||||
12. Finns möjlighet till fortbildning för specifika arbetsuppgifter eller brukarbehov? |
| ||||||
13. Genomförs regelbundet medarbetarsamtal? |
| ||||||
14. Finns möjlighet till handledning vid konflikter och andra besvärliga situationer? |
| ||||||
15. Finns det klara rutiner för hantering av våld eller hot, beroende på var (hemma, ute) situationen uppstår? |
| ||||||
16. Finns särskilda rutiner för ett snabbt omhändertagande med hjälp och stöd efter att anställda har utsatts för hot eller våld? |
| ||||||
17. Finns beredskap att hantera akuta situationer vid helg-, kvälls- och nattarbete? |
| ||||||
18. Hanteras kränkningar och konflikter så snart de uppstår? |
| ||||||
19. Finns rutiner för psykologisk och social krishantering i verksamheten? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
20. Är brukarens hem lokal- och utrymmesmässigt anpassat så att såväl brukarens behov som arbetstagarens arbetsmiljöbehov kan tillgodoses på lämpligt sätt? |
| ||||||
21. Är belysningen tillräcklig för alla arbetsuppgifter? |
| ||||||
22. Ges information om vikten av utrymme och hjälpmedel vid tunga lyft? |
| ||||||
23. Är brukare och anhöriga delaktiga i besluten om vilka uppgifter som ska utföras och vilka som inte ska utföras? |
| ||||||
24. Är klimatet bra – även under extra varma eller kalla perioder? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
25. Finns tillräckligt med utrymme vid förflyttning till / från säng, dusch / toalett, i hiss, genom dörrar och liknande? |
| ||||||
26. Finns behov av utrustning eller hjälpmedel för att arbetsuppgifterna ska kunna utföras på ett säkert sätt, utan risk för skador? |
| ||||||
27. Ges regelbundet utbildning och träning i förflyttningsteknik? |
| ||||||
28. Är det tillräckligt med utrymme där det krävs assistens vid förflyttning? |
| ||||||
29. Ges träning i arbetsteknik vid nyanställning och vid introduktion av ny utrustning och nya hjälpmedel? |
| ||||||
30. Finns tillgång till råd och stöd för arbetstagaren när kroppen signalerar överbelastning? |
| ||||||
31. Har medarbetarna kunskap om risker med olämpliga arbetsställningar? |
| ||||||
32. Är skyddsutrustningen utprovad för den enskilde personen? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
33. Finns dokumenterade och daterade hygienrutiner? |
| ||||||
34. Finns risk för tuberkulos, gulsot, HIV eller annan allvarlig smitta? |
| ||||||
35. Finns rutiner för agerande vid stick- eller skärskada? |
| ||||||
36. Finns behållare för skärande och stickande avfall? |
| ||||||
37. Dokumenteras händelser där personalen exponerats för smittämnen i riskklass 3 och 4? (Exempel på smittämnen i dessa riskklasser är HIV och TBC-bakterier.) |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
38. Har medarbetaren utbildning i L-ABC och HLR och är den uppdaterad? |
| ||||||
39. Om medarbetaren kör bil i tjänsten, kan sådant arbete utföras på ett trafiksäkert sätt? (Till exempel, är fordonet väl underhållet, är föraren utvilad, används bilbälte, anpassas hastighet efter omständigheter och körs fordonet lagligt?) |
| ||||||
40. Finns riktlinjer för trafiksäkerhet och har arbetstagare informerats om dessa? |
| ||||||
41. Vid hantering av brukarens mediciner: | |||||||
a) Finns rutiner för säker hantering? |
| ||||||
b) Är rutinerna säkra även vid risk för brukares missbruk? |
| ||||||
42. Har ni riskbedömt kvälls- och nattarbete i kombination med ensamarbete? |
| ||||||
43. Finns överfallslarm eller person-GPS, vid behov? |
| ||||||
44. Finns på företaget ett tidigt psykiskt och socialt omhändertagande vid en kris? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
45. Har inträffade tillbud, arbetsolycksfall och arbetssjukdomar utretts, följts upp och åtgärder vidtagits? |
| ||||||
46. Finns tillräcklig kunskap om riskerna för belastningssjukdomar och belastningsskador? |
| ||||||
47. Finns kunskap om riskerna för ohälsa på grund av för hög arbetsbelastning? |
| ||||||
48. Finns tillräcklig kunskap om riskerna för eksem, allergier och andra överkänslighetsreaktioner? |
| ||||||
49. Finns rutiner för rapportering av tillbud, arbetsolycksfall och arbetssjukdomar? |
| ||||||
50. Finns rutiner för omedelbar anmälan till Arbetsmiljöverket vid dödsfall, svårare personskador, skador som drabbat flera samtidigt eller allvarligt tillbud? |
| ||||||
51. Används www.anmalarbetsskada.se eller något annat system vid anmälan av arbetsskada? |
| ||||||
52. Finns policy och rutiner för rehabilitering och arbetsanpassning? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
53. Finns det rutiner för hur riskavfall, som smittförande avfall och kanyler, ska hanteras? |
|
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
---|
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor