Äldreomsorg, vård och behandlingshem
Checklistan innehåller frågor om organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö samt miljöskydd. Observera att det även finns en checklista specifikt för smittrisker som baseras på AFS 2018:4.
Frågor
Frågor
Dokumentnamn | |
---|---|
Äldreomsorg, vård och behandlingshem | |
Område/plats | Datum |
Invalid Date | |
Godkänd av | Deltagare |
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter |
Checklistan innehåller frågor om organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö samt miljöskydd. Observera att det även finns en checklista specifikt för smittrisker som baseras på AFS 2018:4. |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
1. Finns det en tydlig fördelning av arbetsmiljöuppgifter, befogenheter och resurser? |
| ||||||
2. Har behov av kunskap och utbildning för chefer och arbetsledande personal klarlagts och tillgodosetts? |
| ||||||
3. Undersöks, bedöms och åtgärdas risker för ohälsa och olycksfall vid planering av och beslut om till exempel ny eller ändrad verksamhet, inköp, reparation, underhåll eller ombyggnad? |
| ||||||
4. Får nyanställda, inhyrd personal och personal med nya arbetsuppgifter en bra introduktion där arbetsmiljö ingår? |
| ||||||
5. Finns rutiner för medicinsk kontroll vid nattarbete? |
| ||||||
6. Undersöks, bedöms och åtgärdas risker för ohälsa och olycksfall fortlöpande både vad gäller den fysiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljön? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
7. Finns bra balans mellan kraven i arbetet och de anställdas tillgång till stöd och hjälp för arbetets genomförande? |
| ||||||
8. Kan arbetstagarna påverka upplägg och genomförande av det egna arbetet? |
| ||||||
9. Genomförs regelbundet medarbetarsamtal? |
| ||||||
10. Finns särskilda rutiner för ett snabbt omhändertagande med hjälp och stöd efter att anställda har utsatts för hot eller våld? |
| ||||||
11. Finns beredskap att hantera akuta situationer vid helg-, kvälls- och nattarbete? |
| ||||||
12. Hanteras kränkningar och konflikter så snart de uppstår? |
| ||||||
13. Finns rutiner för psykologisk och social krishantering i verksamheten? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
14. Är verksamhetens särskilda behov inom olika lokaler tillgodosedda avseende: | |||||||
a) Rum för boende, möblering? |
| ||||||
b) Utrymme för förflyttningar, lyfthjälpmedel? |
| ||||||
c) Gemensamt umgänge? |
| ||||||
d) Matberedning, måltider? |
| ||||||
e) Reception, besökande? |
| ||||||
f) Personalutrymmen? |
| ||||||
g) Omklädning, dusch, toaletter? |
| ||||||
h) Städutrymmen? |
| ||||||
i) Förrådsutrymmen? |
| ||||||
j) Annat utrymme? |
| ||||||
15. Fungerar ventilationen tillfredsställande i alla utrymmen? |
| ||||||
16. Är allmänbelysningen tillräcklig i lokalerna? |
| ||||||
17. Finns platsbelysning för de arbetstagare (t.ex. äldre) som upplever att belysningen på arbetsområdet är otillräcklig? |
| ||||||
18. Är temperaturen tillfredsställande på arbetsplatsen? |
| ||||||
19. Finns störande reflexer eller bländning från lampor eller fönster? |
| ||||||
20. Behövs solskydd för alla eller några av fönstren? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
21. Finns tillräckligt med utrymme vid förflyttning till / från säng, dusch / toalett, i hiss, genom dörrar, i korridorer och liknande? |
| ||||||
22. Ges regelbundet utbildning och träning i förflyttningsteknik? |
| ||||||
23. Är det tillräckligt med utrymme runt boendes säng där det krävs assistens vid förflyttning? |
| ||||||
24. Är arbetshöjder anpassade till arbetstagarens kroppsstorlek och arbetsuppgiften? |
| ||||||
25. Går det att justera höjden på bordet så att det går att arbeta både sittande och stående? |
| ||||||
26. Kontrolleras regelbundet behovet av terminalglasögon? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
27. Finns en förteckning över alla kemiska riskkällor? |
| ||||||
28. Finns det säkerhetsdatablad för alla farliga kemiska produkter? |
| ||||||
29. Har eventuella eksem eller andra besvär blivit utredda? |
| ||||||
30. Är skyddsutrustningen utprovad för den enskilde personen? |
| ||||||
31. Används skyddshandskar av rätt sort och med rätt skydd mot t.ex. nötning, genomträngning av kemiska ämnen? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
32. Används handdesinfektion med återfettande tillsats för att minska uttorkning av huden? |
| ||||||
33. Finns rutiner för agerande vid stick- eller skärskada? |
| ||||||
34. Finns behållare för skärande och stickande avfall? |
| ||||||
35. Dokumenteras händelser där personalen exponerats för smittämnen i riskklass 3 och 4? (Exempel på smittämnen i dessa riskklasser är HIV och TBC-bakterier.) |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
36. Finns den första hjälpen-utrustning som krävs? |
| ||||||
37. Har tillräckligt antal arbetstagare kunskaper i första hjälpen? |
| ||||||
38. Finns det brandskyddsutrustning på strategiska platser? |
| ||||||
39. Finns en för verksamheten anpassad larmutrustning? |
| ||||||
40. Finns utrymningsplaner i tillräckligt antal? |
| ||||||
41. Övas utrymning? |
| ||||||
42. Fungerar rutinerna för säkerhetskopiering, förvaring och kontroll av datafiler? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
43. Har inträffade tillbud, arbetsolycksfall och arbetssjukdomar utretts, följts upp och åtgärder vidtagits? |
| ||||||
44. Finns tillräcklig kunskap om riskerna för belastningssjukdomar och belastningsskador? |
| ||||||
45. Finns kunskap om riskerna för ohälsa på grund av för hög arbetsbelastning? |
| ||||||
46. Finns tillräcklig kunskap om riskerna för eksem, allergier och andra överkänslighetsreaktioner? |
| ||||||
47. Finns rutiner för rapportering av tillbud, arbetsolycksfall och arbetssjukdomar? |
| ||||||
48. Finns rutiner för omedelbar anmälan till Arbetsmiljöverket vid dödsfall, svårare personskador, skador som drabbat flera samtidigt eller allvarligt tillbud? |
| ||||||
49. Används www.anmalarbetsskada.se eller något annat system vid anmälan av arbetsskada? |
| ||||||
50. Finns policy och rutiner för rehabilitering och arbetsanpassning? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
51. Är det väl känt vad som räknas som farligt avfall och hur det ska hanteras? |
| ||||||
52. Finns det rutiner för hur riskavfall, som smittförande avfall och kanyler, ska hanteras? |
| ||||||
53. Lämnas så mycket som möjligt av ert avfall till återvinning eller återanvändning (glas, papper, kartong, batterier m.m)? |
|
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
---|
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor