Hemtjänsten
Checklistan innehåller frågor om organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö samt miljöskydd. Observera att det även finns en checklista specifikt för smittrisker som baseras på AFS 2018:4.
Frågor
Frågor
Frågor
Frågor
Dokumentnamn | |
---|---|
Hemtjänsten | |
Område/plats | Datum |
Invalid Date | |
Godkänd av | Deltagare |
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter |
Checklistan innehåller frågor om organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö samt miljöskydd. Observera att det även finns en checklista specifikt för smittrisker som baseras på AFS 2018:4. |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Åtgärd | Ansvarig | Klar senast | Kontroll | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | ||||||||
1. Finns det en tydlig fördelning av arbetsmiljöuppgifter, befogenheter och resurser? |
|
|
|
| ||||||
2. Har behov av kunskap och utbildning för chefer och arbetsledande personal klarlagts och tillgodosetts? |
|
|
|
| ||||||
3. Beaktas arbetsmiljöaspekterna på ett systematiskt sätt vid förändringar i organisationen? |
|
|
|
| ||||||
4. Får nyanställda, inhyrd personal och personal med nya arbetsuppgifter en bra introduktion där arbetsmiljö ingår? |
|
|
|
| ||||||
5. Finns rutiner för medicinsk kontroll vid nattarbete? |
|
|
|
| ||||||
6. Undersöks, bedöms och åtgärdas risker för ohälsa och olycksfall fortlöpande både vad gäller den fysiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljön? |
|
|
|
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Åtgärd | Ansvarig | Klar senast | Kontroll | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | ||||||||
1. Ges kunskap om enskilda vårdtagares behov vid organisation och planering av arbetet? |
|
|
|
| ||||||
2. Finns bra balans mellan kraven i arbetet och de anställdas tillgång till stöd och hjälp för arbetets genomförande? |
|
|
|
| ||||||
3. Kan arbetstagarna påverka upplägg och genomförande av det egna arbetet? |
|
|
|
| ||||||
4. Genomförs regelbundet medarbetarsamtal? |
|
|
|
| ||||||
5. Ges utbildning och träning i hur situationer med icke samarbetsvilliga | ||||||||||
a) vårdtagare hanteras? |
|
|
|
| ||||||
b) anhöriga hanteras? |
|
|
|
| ||||||
6. Finns särskilda rutiner för ett snabbt omhändertagande med hjälp och stöd efter att anställda har utsatts för hot eller våld? |
|
|
|
| ||||||
7. Finns beredskap att hantera akuta situationer vid helg-, kvälls- eller nattarbete? |
|
|
|
| ||||||
8. Hanteras kränkningar och konflikter så snart de uppstår? |
|
|
|
| ||||||
9. Finns rutiner för psykologisk och social krishantering i verksamheten? |
|
|
|
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Åtgärd | Ansvarig | Klar senast | Kontroll | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | ||||||||
1. Är vårdtagarens hem lokal- och utrymmesmässigt anpassat så att såväl vårdtagarens behov som arbetstagarens arbetsmiljöbehov kan tillgodoses på lämpligt sätt? |
|
|
|
| ||||||
2. Är belysningen tillräcklig för alla arbetsuppgifter? |
|
|
|
| ||||||
3. Ges information till vårdtagare och anhöriga om arbetsmiljöaspekter, t.ex. rökning, husdjur, städning m.m. |
|
|
|
| ||||||
4. Ges information till vårdtagare och anhöriga om vikten av utrymme och hjälpmedel vid tunga lyft? |
|
|
|
| ||||||
5. Är vårdtagare och anhöriga delaktiga i besluten om vilka uppgifter som ska utföras och vilka som inte ska utföras? |
|
|
|
| ||||||
6. Är klimatet bra – även under extra varma eller kalla perioder? |
|
|
|
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Åtgärd | Ansvarig | Klar senast | Kontroll | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | ||||||||
1. Finns tillräckligt med utrymme vid förflyttning till / från säng, dusch / toalett, i hiss, genom dörrar, i korridorer och liknande? |
|
|
|
| ||||||
2. Finns tillräcklig utrustning och hjälpmedel för att arbetsuppgifterna ska kunna utföras på ett säkert sätt, utan risk för skador: | ||||||||||
a) Höj- och sänkbar säng? |
|
|
|
| ||||||
b) Personlyft? |
|
|
|
| ||||||
c) Glidmatta eller vridplatta? |
|
|
|
| ||||||
d) Handtag i toalett och dusch? |
|
|
|
| ||||||
e) Utrymme för hjälp vid förflyttning? |
|
|
|
| ||||||
f) Utrymme för hjälp vid dusch- och toalettbesök? |
|
|
|
| ||||||
g) Inga lösa mattor och annat som hindrar effektiv städning? |
|
|
|
| ||||||
3. Ges regelbundet utbildning och träning i förflyttningsteknik? |
|
|
|
| ||||||
4. Är det tillräckligt med utrymme runt vårdtagares säng där det krävs assistens vid förflyttning? |
|
|
|
| ||||||
5. Ges träning i arbetsteknik vid nyanställning och vid introduktion av ny utrustning och nya hjälpmedel? |
|
|
|
| ||||||
6. Finns tillgång till råd och stöd för arbetstagaren när kroppen signalerar överbelastning? |
|
|
|
| ||||||
7. Har medarbetarna kunskap om risker med olämpliga arbetsställningar? |
|
|
|
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Åtgärd | Ansvarig | Klar senast | Kontroll | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | ||||||||
1. Finns det säkerhetsdatablad för alla farliga kemiska produkter? |
|
|
|
| ||||||
2. Har eventuella eksem eller andra besvär blivit utredda? |
|
|
|
| ||||||
3. Är skyddsutrustningen utprovad för den enskilde personen? |
|
|
|
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Åtgärd | Ansvarig | Klar senast | Kontroll | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | ||||||||
1. Finns dokumenterade och daterade hygienrutiner? |
|
|
|
| ||||||
2. Finns det risk för tuberkulos, gulsot, HIV eller annan allvarlig smitta? |
|
|
|
| ||||||
3. Erbjuds personalen vaccination? |
|
|
|
| ||||||
4. Hanteras eventuellt riskavfall enligt fastställda rutiner? |
|
|
|
| ||||||
5. Finns rutiner för agerande vid stick- eller skärskada? |
|
|
|
| ||||||
6. Finns behållare för skärande och stickande avfall? |
|
|
|
| ||||||
7. Dokumenteras händelser där personalen exponerats för smittämnen i riskklass 3 och 4? (Exempel på smittämnen i dessa riskklasser är HIV och TBC-bakterier.) |
|
|
|
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Åtgärd | Ansvarig | Klar senast | Kontroll | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | ||||||||
1. Har tillräckligt antal arbetstagare kunskaper i första hjälpen? |
|
|
|
| ||||||
2. Om vårdtagarens mediciner ska hanteras: | ||||||||||
a) Sker det enligt säkra rutiner? |
|
|
|
| ||||||
b) Finns rutiner även vid eventuell risk för missbruk? |
|
|
|
| ||||||
3. Har ni riskbedömt kvälls- och nattarbete i kombination med ensamarbete? |
|
|
|
| ||||||
4. Finns personburet larm, vid behov? |
|
|
|
| ||||||
5. Finns på företaget ett tidigt psykiskt och socialt omhändertagande vid en kris? |
|
|
|
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Åtgärd | Ansvarig | Klar senast | Kontroll | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | ||||||||
1. Har inträffade tillbud, arbetsolycksfall och arbetssjukdomar utretts, följts upp och åtgärder vidtagits? |
|
|
|
| ||||||
2. Finns tillräcklig kunskap om riskerna för belastningssjukdomar och belastningsskador? |
|
|
|
| ||||||
3. Finns kunskap om riskerna för ohälsa på grund av för hög arbetsbelastning? |
|
|
|
| ||||||
4. Finns tillräcklig kunskap om riskerna för eksem, allergier och andra överkänslighetsreaktioner? |
|
|
|
| ||||||
5. Finns rutiner för rapportering av tillbud, arbetsolycksfall och arbetssjukdomar? |
|
|
|
| ||||||
6. Finns rutiner för omedelbar anmälan till Arbetsmiljöverket vid dödsfall, svårare personskador, skador som drabbat flera samtidigt eller allvarligt tillbud? |
|
|
|
| ||||||
7. Används www.anmalarbetsskada.se eller något annat system vid anmälan av arbetsskada? |
|
|
|
| ||||||
8. Finns policy och rutiner för rehabilitering och arbetsanpassning? |
|
|
|
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Åtgärd | Ansvarig | Klar senast | Kontroll | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | ||||||||
1. Är det väl känt vad som räknas som farligt avfall och hur det ska hanteras? |
|
|
|
| ||||||
2. Finns det rutiner för hur riskavfall, som smittförande avfall och kanyler, ska hanteras? |
|
|
|
| ||||||
3. Lämnas så mycket som möjligt av ert avfall till återvinning eller återanvändning (glas, papper, kartong, batterier m.m)? |
|
|
|
|
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
---|
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor