Privattandvården
Checklistan innehåller frågor om organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö samt miljöskydd. Observera att det även finns en checklista specifikt för smittrisker som baseras på AFS 2018:4.
Frågor
Frågor
Frågor
Frågor
Dokumentnamn | |
---|---|
Privattandvården | |
Område/plats | Datum |
Invalid Date | |
Godkänd av | Deltagare |
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter |
Checklistan innehåller frågor om organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö samt miljöskydd. Observera att det även finns en checklista specifikt för smittrisker som baseras på AFS 2018:4. |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
1. Finns det en tydlig fördelning av arbetsmiljöuppgifter, befogenheter och resurser? |
| ||||||
2. Har behov av kunskap och utbildning för chefer och arbetsledande personal klarlagts och tillgodosetts? |
| ||||||
3. Undersöks, bedöms och åtgärdas risker för ohälsa och olycksfall vid planering av och beslut om till exempel ny eller ändrad verksamhet, inköp, reparation, underhåll eller ombyggnad? |
| ||||||
4. Får nyanställda, inhyrd personal och personal med nya arbetsuppgifter en bra introduktion där arbetsmiljö ingår? |
| ||||||
5. Undersöks, bedöms och åtgärdas risker för ohälsa och olycksfall fortlöpande både vad gäller den fysiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljön? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
6. Finns bra balans mellan kraven i arbetet och de anställdas resurser för arbetets genomförande? |
| ||||||
7. Kan arbetstagarna påverka upplägg och genomförande av det egna arbetet? |
| ||||||
8. Genomförs regelbundet medarbetarsamtal? |
| ||||||
9. Finns särskilda rutiner för ett snabbt omhändertagande med hjälp och stöd efter att anställda har utsatts för hot eller våld? |
| ||||||
10. Hanteras kränkningar och konflikter så snart de uppstår? |
| ||||||
11. Finns rutiner för psykologisk och social krishantering i verksamheten? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
12. Är verksamhetens särskilda behov inom olika lokaler tillgodosedda avseende: | |||||||
a) Rum för boende, möblering? |
| ||||||
b) Utrymme för förflyttningar, lyfthjälpmedel? |
| ||||||
c) Gemensamt umgänge? |
| ||||||
d) Matberedning, måltider? |
| ||||||
e) Reception, besökande? |
| ||||||
f) Personalutrymmen? |
| ||||||
g) Omklädning, dusch, toaletter? |
| ||||||
h) Städutrymmen? |
| ||||||
i) Förrådsutrymmen? |
| ||||||
j) Annat utrymme? |
| ||||||
13. Är allmänbelysningen tillräcklig i lokalerna? |
| ||||||
14. Finns platsbelysning för de arbetstagare (t.ex. äldre) som upplever att belysningen på arbetsområdet är otillräcklig? |
| ||||||
15. Finns störande reflexer eller bländning från lampor eller fönster? |
| ||||||
16. Fungerar ventilationen tillfredsställande i alla utrymmen? |
| ||||||
17. Är temperaturen tillfredsställande på arbetsplatsen? |
| ||||||
18. Behövs solskydd för alla eller några av fönstren? |
| ||||||
19. Väljs arbetsutrustning som ger så liten vibrationspåverkan som möjligt för arbetstagare som utsätts för vibrationer? |
| ||||||
20. Finns vid behov tillgång till bra hörselskydd med rätt dämpförmåga? |
| ||||||
21. Görs utrustnings- och täthetskontroll vid användning av anestesigaser? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
22. Kan behandlingsstolen justeras med lättarbetade reglage? |
| ||||||
23. Ger behandlingsstolen god åtkomst i alla positioner? |
| ||||||
24. Är arbetsstolen lätt att ställa in? |
| ||||||
25. Kan stolsitsen tippas framåt och ger stolen stöd åt svankryggen, vid behov? |
| ||||||
26. Är handinstrument ergonomiskt utformade med bra grepp? |
| ||||||
27. Följs utrustningarnas skötselinstruktioner när det gäller egenkontroll och eventuell besiktning eller service av fackman? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
28. Planeras vid upprepat arbete under längre tid: | |||||||
a) Regelbundna mikropauser? |
| ||||||
b) Arbetsrotation? |
| ||||||
29. Finns det möjlighet att växla till sittande då arbetet innebär långvarigt stående eller gående? |
| ||||||
30. Finns det möjlighet att variera arbetsuppgifter? |
| ||||||
31. Är arbetshöjder anpassade till arbetstagarens kroppsstorlek och arbetsuppgiften? |
| ||||||
32. Finns tillräckliga arbets- och avställningsytor? |
| ||||||
33. Står diskmaskin / diskdesinfektor upphöjd på sockel? |
| ||||||
34. Har datorarbetsplatsen utformats för en bra ergonomi, t.ex. höj- och sänkbara bord? |
| ||||||
35. Kontrolleras regelbundet behovet av synhjälpmedel (t.ex. terminal- och luppglasögon) så att de är anpassade till det synkrävande arbetet? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
36. Finns en förteckning över alla kemiska riskkällor? |
| ||||||
37. Finns det säkerhetsdatablad för alla farliga kemiska produkter? |
| ||||||
38. Har alla berörda informerats om hälso- och olycksfallsriskerna vid hanteringen av de kemiska produkterna? |
| ||||||
39. Finns tillgång till ögondusch och nöddusch? |
| ||||||
40. Har alla som arbetar med farliga kemikalier tillräcklig kunskap om risker och handhavande? |
| ||||||
41. Används bonding och ohärdat material så att inte händer eller fingrar exponeras? |
| ||||||
42. Har eventuella eksem eller andra besvär blivit utredda? |
| ||||||
43. Finns rutiner för hantering av ohärdat spill och avfall? |
| ||||||
44. Är skyddsutrustningen utprovad för den enskilde personen? |
| ||||||
45. Används skyddshandskar av rätt sort och med rätt skydd mot t.ex. nötning, genomträngning av kemiska ämnen? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
46. Har följande förebyggande åtgärder vidtagits: | |||||||
a) Smittspridning undviks genom att städning utförs korrekt? |
| ||||||
b) Personalen äter eller dricker inte i utrymmen med smittrisk? |
| ||||||
c) Tillgång finns till handtvätt och desinfektionsmedel? |
| ||||||
47. Finns dokumenterade och daterade hygienrutiner? |
| ||||||
48. Erbjuds personalen vaccination? |
| ||||||
49. Används handdesinfektion med återfettande tillsats för att minska uttorkning av huden? |
| ||||||
50. Finns rutiner för agerande vid stick- eller skärskada? |
| ||||||
51. Finns behållare för skärande och stickande avfall? |
| ||||||
52. Dokumenteras händelser där personalen exponerats för smittämnen i riskklass 3 och 4? (Exempel på smittämnen i dessa riskklasser är HIV och TBC-bakterier.) |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
53. Finns rätt utrustning för den första hjälpen som behövs, t.ex. rätt typ av förbandsutrustning och ev. hjärtstartare? |
| ||||||
54. Har tillräckligt antal arbetstagare kunskaper i första hjälpen? |
| ||||||
55. Finns det brandskyddsutrustning på strategiska platser? |
| ||||||
56. Finns en för verksamheten anpassad larmutrustning? |
| ||||||
57. Finns utrymningsplaner i tillräckligt antal? |
| ||||||
58. Övas utrymning? |
| ||||||
59. Fungerar rutinerna för säkerhetskopiering, förvaring och kontroll av datafiler? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
60. Har inträffade tillbud, arbetsolycksfall och arbetssjukdomar utretts, följts upp och åtgärder vidtagits? |
| ||||||
61. Finns tillräcklig kunskap om riskerna för belastningssjukdomar och belastningsskador? |
| ||||||
62. Finns kunskap om riskerna för ohälsa på grund av för hög arbetsbelastning? |
| ||||||
63. Finns tillräcklig kunskap om riskerna för eksem, allergier och andra överkänslighetsreaktioner? |
| ||||||
64. Finns rutiner för rapportering av tillbud, arbetsolycksfall och arbetssjukdomar? |
| ||||||
65. Finns rutiner för omedelbar anmälan till Arbetsmiljöverket vid dödsfall, svårare personskador, skador som drabbat flera samtidigt eller allvarligt tillbud? |
| ||||||
66. Används www.anmalarbetsskada.se eller något annat system vid anmälan av arbetsskada? |
| ||||||
67. Finns policy och rutiner för rehabilitering och arbetsanpassning? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
68. Finns godkänt system för amalgamavskiljning och årlig hämtning av farligt avfall? |
| ||||||
69. Är det väl känt vad som räknas som farligt avfall och hur det ska hanteras? |
| ||||||
70. Hanteras härdplastavfall enligt kommunens regler? |
| ||||||
71. Finns det rutiner för hur riskavfall, som smittförande avfall och kanyler, ska hanteras? |
| ||||||
72. Är det känt att sanering / rensning av avlopp ska föregås av anmälan till kommunen? |
| ||||||
73. Lämnas så mycket som möjligt av ert avfall till återvinning eller återanvändning (glas, papper, kartong, batterier m.m)? |
|
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
---|
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor