Djursjukvården
Checklistan är indelad i två delar. Del 1 är frågor ur ett organisatoriskt perspektiv och behöver inte genomföras lika frekvent medan del 2 med fördel kan användas mer regelbundet, förslagsvis 1-2 gånger per år.
Frågor
Frågor
Dokumentnamn | |
---|---|
Djursjukvården | |
Område/plats | Datum |
Invalid Date | |
Godkänd av | Deltagare |
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter |
Checklistan är indelad i två delar. Del 1 är frågor ur ett organisatoriskt perspektiv och behöver inte genomföras lika frekvent medan del 2 med fördel kan användas mer regelbundet, förslagsvis 1-2 gånger per år. |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
1. Finns dokumenterat introduktionsprogram för nya arbetstagare? |
| ||||||
2. Genomförs regelbundet medarbetarsamtal? |
| ||||||
3. Har ni regelbundna arbetsplatsträffar? |
| ||||||
4. Finns det tydliga arbetsbeskrivningar? |
| ||||||
5. Finns tydliga och fungerande rutiner för schemaläggning och semesterplanering? |
| ||||||
6. Tas externt stöd in vid behov, exempelvis företagshälsovård? |
| ||||||
7. Är uppsamlingsplatsen utmärkt och känd för alla? |
| ||||||
8. Genomförs regelbundna brandövningar? |
| ||||||
9. Finns det rutiner för hur hot och våldssituationer kan förebyggas och hanteras? (T.ex. missnöjda djurägare.) |
| ||||||
10. Undersöks, bedöms och åtgärdas risker för ohälsa och olycksfall vid planering av och beslut om till exempel ny eller ändrad verksamhet, inköp, reparation, underhåll eller ombyggnad? |
| ||||||
11. Finns rutiner för ensamarbete? (T.ex. kommunikations- och larmmöjligheter, möjlighet till dubbelbemanning vid riskfyllda arbetsmoment.) |
| ||||||
12. Genomförs riskbedömningar när någon är gravid? |
| ||||||
13. Finns rutiner när minderåriga anlitas? |
| ||||||
14. Finns det skriftliga instruktioner för särskilt farliga arbetsmoment och är de kända för arbetstagarna? (T.ex. hantering av svårhanterliga djur, lastning/avlastning häst, arbete med cytostatika och röntgen.) |
| ||||||
15. Finns det fungerande rutiner för kemikalier, anestesi och läkemedelshantering? |
| ||||||
16. Finns aktuell förteckning över samtliga hälso-, miljö och brandfarliga kemiska produkter och ämnen? |
| ||||||
17. Finns säkerhetsdatablad och instruktioner tillgängliga för personal som hanterar hälso-, miljö- och brandfarliga kemiska produkter och ämnen? |
| ||||||
18. Har de anställda kunskap om lyftergonomi och om vilka arbetsställningar som är skonsamma? |
| ||||||
19. Är exponerade medarbetare smittskyddsvaccinerade mot rabies? |
| ||||||
20. Finns det upprättade rutiner för att arbeta säkert med strålskydd / röntgen? |
| ||||||
21. Finns det rutiner för hur riskavfall, som smittförande avfall och kanyler, ska hanteras? |
| ||||||
22. Har berörd personal tillräcklig kunskap för att hantera röntgenutrustningen? |
| ||||||
23. Finns fungerande rutiner för att rapportera och utreda tillbud, ohälsa och olycksfall? |
| ||||||
24. Genomförs och dokumenteras täthetskontroller av anestesiutrustning enligt gällande regler? |
| ||||||
25. Genomförs årlig teknisk översyn av anestesigas på anläggningen? |
| ||||||
26. Finns rutin för anmälan till Arbetsmiljöverket efter allvarlig olycka / tillbud? |
| ||||||
27. Är det väl känt vilka skyddsåtgärder som krävs för att förhindra att personal smittas av djur? |
| ||||||
28. Har tillräckligt antal arbetstagare kunskaper i första hjälpen? |
| ||||||
29. Har arbetstagarna kunskaper om brandsäkerhet och i hantering av brandskyddsutrustning? |
| ||||||
30. Finns rutiner för att undersöka och hantera den organisatoriska och sociala arbetsmiljön? |
| ||||||
31. I händelse av nödsituation: | |||||||
a) Finns larmrutiner? |
| ||||||
b) Finns rutiner för krisstöd? |
| ||||||
c) Finns anhöriglista? (Tänk på att beakta GDPR.) |
| ||||||
32. Finns det rutiner för dokumentation av vilka djur som varit inblandade i tillbud och olyckor? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
33. Finns det brandutrustning (brandvarnare, brandsläckare, brandfiltar etc) på strategiska platser? |
| ||||||
34. Går det att göra rent hos djuren utan att riskera att bli skadad av dem? |
| ||||||
35. Används lyfthjälpmedel vid tunga eller upprepade lyft? |
| ||||||
36. Finns fungerande ögondusch på strategiska platser på anläggningen där det finns risk för stänk av kemikalie? |
| ||||||
37. Är nödutgångarna markerade? |
| ||||||
38. Hålls stallgångarna fria från snubbelrisk? |
| ||||||
39. Finns det stoppar för att hålla ytterdörrar i öppet läge? |
| ||||||
40. Använder alla skyddsskor / skyddsstövlar med stålhätta vid hantering av hästar? |
| ||||||
41. Förvaras läkemedel och receptbelagda mediciner i ett låst utrymme? |
| ||||||
42. Kan samtliga boxdörrar öppnas inifrån på ett enkelt sätt? |
| ||||||
43. Finns det första hjälpen-utrustning tillgängligt på strategiska platser på anläggningen? |
| ||||||
44. Genomför ni åtgärder som förhindrar risk för snöras vid in- och utgångar? |
| ||||||
45. Plogas och sandas gångvägar till och från hagar och träningsbanor vintertid? |
| ||||||
46. Fungerar ventilationen tillfredsställande i alla utrymmen? |
| ||||||
47. Är arbetsbelysningen bra i alla utrymmen? (Gäller även korridorer, trapphus, lager, entré.) |
| ||||||
48. Finns det nödbelysning? |
| ||||||
49. Är temperaturen i lokalerna bra? |
| ||||||
50. Behövs persienner / markiser eller solskydd för fönstren? |
| ||||||
51. Är lokalerna bra med avseende på: | |||||||
a) mottagning och förvaring av prover? |
| ||||||
b) laboratoriearbete? |
| ||||||
c) möten / utbildning? |
| ||||||
d) personalutrymmen, omklädning, WC, dusch, vilrum? |
| ||||||
e) städutrymmen och förråd? |
| ||||||
f) att värma mat och dryck? |
| ||||||
52. Är arbetsbord, undersökningsbord och bänkar lätta att höja och sänka? |
| ||||||
53. Finns det tillräckligt med arbets- och avställningsytor? |
| ||||||
54. Har datorarbetsplatser bra ergonomi med höj- och sänkbara bord och stolar? |
| ||||||
55. Kan rengöring av hund- och kattburar göras på ett så ergonomiskt sätt som möjligt? |
| ||||||
56. Finns dragskåp eller dragbänk där det behövs? |
| ||||||
57. Finns skyddsutrustning tillgänglig på de platser där det krävs? (T.ex. personlig skyddsutrustning och skyddsutrustning för djurhantering) |
| ||||||
58. Är golven jämna och stadiga samt finns det markeringar och varningar vid nivåskillnader? |
| ||||||
59. Är det ordning och reda på anläggningen? |
| ||||||
60. Är alla trappor och ramper försedda med ledstänger och / eller skyddsräcken? |
| ||||||
61. Finns det avlastningsstolar i undersökningsrum och operationssalar? |
| ||||||
62. Finns punktutsug där arbetsmomentet så kräver? (T.ex. vid användning av anestesigas)? |
| ||||||
63. Finns intakta, och i tillräckligt antal, blyförkläden, blyhalsskydd, blyhandskar vid röntgenundersökning? |
| ||||||
64. Är alla kablar och sladdar oskadade och skyddsjordade? |
| ||||||
65. Är utrymningsvägarna fria? |
| ||||||
66. Hålls gångvägar till och från hagar fria från halkrisk? |
| ||||||
67. Går hundburarna lätt att öppna och stänga inifrån? |
|
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
---|
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor