Hästnäringen
Checklistan innehåller till exempel frågor om grundläggande arbetsmiljöarbete, säkerhet, psykosocial och fysisk arbetsmiljö.
Frågor
Frågor
Frågor
Frågor
Frågor
Frågor
Frågor
Frågor
Frågor
Dokumentnamn | |
---|---|
Hästnäringen | |
Område/plats | Datum |
Invalid Date | |
Godkänd av | Deltagare |
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter |
Checklistan innehåller till exempel frågor om grundläggande arbetsmiljöarbete, säkerhet, psykosocial och fysisk arbetsmiljö. |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
1. Har ni kontroll på vilka av de som vistas på anläggningen som klassas som arbetstagare och som ni har ett arbetsmiljöansvar för? |
| ||||||
2. Har alla på arbetsplatsen tillgång till gällande arbetsmiljöregler (lagar och föreskrifter)? |
| ||||||
3. Medverkar skyddsombud och / eller arbetstagarna i arbetsmiljöarbetet? |
| ||||||
4. Finns det en arbetsmiljöpolicy? |
| ||||||
5. Har arbetsgivaren fördelat ut uppgifter till chefer, ledare och övriga arbetstagare för att förebygga olycksfall och ohälsa? |
| ||||||
6. Har de personer som fått tilldelade arbetsmiljöuppgifter tillräckliga kunskaper, befogenheter och resurser för att kunna genomföra arbetsmiljöarbetet? |
| ||||||
7. Har arbetstagarna kunskap om vilka risker som finns i de olika arbetsmomenten och hur de ska arbeta för att förebygga olycksfall och ohälsa? |
| ||||||
8. Finns det skrivna instruktioner i det fall en riskbedömning visar på allvarliga risker? |
| ||||||
9. Undersöks arbetsmiljön regelbundet, exempelvis med hjälp av skyddsronder, tekniska mätningar, enkäter, intervjuer etc? |
| ||||||
10. Görs det regelbundet skriftliga riskbedömningar av den fysiska, psykiska och sociala arbetsmiljön? |
| ||||||
11. Undersöks, bedöms och åtgärdas risker för ohälsa och olycksfall vid planering av och beslut om till exempel ny eller ändrad verksamhet, inköp, reparation, underhåll eller ombyggnad? |
| ||||||
12. Upprättas skriftlig arbetsmiljöplan vid ny- och ombyggnation? |
| ||||||
13. Utses BAS-P och BAS-U vid ny- och ombyggnation? |
| ||||||
14. Har BAS-P och BAS-U erforderlig utbildning för sitt uppdrag? |
| ||||||
15. Finns det rutiner för att rapportera risker, tillbud och olyckor? |
| ||||||
16. Utreds ohälsa, olycksfall och allvarliga tillbud? |
| ||||||
17. Anmäls allvarliga tillbud och olycksfall omgående till Arbetsmiljöverket? |
| ||||||
18. Anmäls arbetsskador och arbetssjukdomar till Försäkringskassan? |
| ||||||
19. Finns det skriftliga handlingsplaner för åtgärder som inte kan genomföras direkt? |
| ||||||
20. Följs arbetsmiljöarbetet upp årligen? |
| ||||||
21. Finns det en aktuell alkohol- och drogpolicy? |
| ||||||
22. Finns det rutiner för introduktion av nyanställda? |
| ||||||
23. Finns det en tydlig organisation för arbetsanpassning? |
| ||||||
24. Anlitas företagshälsovård när den egna kompetensen för det förebyggande arbetsmiljöarbetet och rehabiliteringsarbetet inte räcker till? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
25. Är det tydligt uttalat från ledningen för verksamheten att säkerheten alltid ska prioriterast? |
| ||||||
26. Är det ordning och reda på anläggningen? |
| ||||||
27. Hålls stallgångarna fria från snubbelrisk? |
| ||||||
28. Förvaras redskap på avsedda platser? |
| ||||||
29. Finns det stoppar för att hålla ytterdörrar i öppet läge? |
| ||||||
30. Används hel utrustning av god kvalitet vid träning och arbete med hästar? |
| ||||||
31. Sköts utrustningen på ett sådant sätt att den håller och inte riskerar att orsaka olyckor? |
| ||||||
32. Är utrustningen (vagnar, sadlar etc) anpassad till de personer som använder den? |
| ||||||
33. Finns det rutiner för att informera arbetstagarna om hästarnas fysiska och psykiska tillstånd som kan vara nödvändigt för att arbeta säkert? |
| ||||||
34. Finns det markeringar och varningar om det finns risk att halka? |
| ||||||
35. Finns det markeringar och varningar vid nivåskillnader? |
| ||||||
36. Är alla trappor och ramper försedda med ledstänger och / eller skyddsräcken? |
| ||||||
37. Finns det skydd mot fall vid fodernedkast och andra utrymmen med fallrisk? |
| ||||||
38. Är de stegar ni använder typgodkända och har halkskydd? |
| ||||||
39. Använder alla godkänd hjälm när så behövs? |
| ||||||
40. Använder alla skyddsvästar när så behövs? |
| ||||||
41. Använder alla skyddsskor / skyddsstövlar med stålhätta vid hantering av hästar? |
| ||||||
42. Använder alla hörselskydd när så behövs? |
| ||||||
43. Använder alla andningsskydd med rätt sorts filter vid dammiga arbeten? |
| ||||||
44. Använder alla skyddshandskar när så behövs? |
| ||||||
45. Förvaras läkemedel och receptbelagda mediciner i ett låst utrymme? |
| ||||||
46. Kan samtliga boxdörrar öppnas inifrån på ett enkelt sätt? |
| ||||||
47. Går det att göra rent hos hästarna utan att riskera att bli sparkad eller biten? |
| ||||||
48. Utfodras hästarna samtidigt och av erfaren personal? |
| ||||||
49. Leds hästarna på ett säkert sätt med hänsyn till situationen, och med minst grimma och grimskaft? |
| ||||||
50. Finns det tydliga anvisningar om hästarnas egenheter? |
| ||||||
51. Finns det dokumenterat vilka hästar som varit inblandade i tillbud och olyckor? |
| ||||||
52. Har alla på arbetsplatsen tillräckliga kunskaper om hästens beteende och behov? |
| ||||||
53. Görs en bedömning och anpassning utifrån hästens temperament och utbildningsnivå till arbetstagarnas erfarenhet vid hantering och träning? |
| ||||||
54. Sker lastning av häst på ett säkert sätt? |
| ||||||
55. Planeras arbetet på ett sådant sätt att stressiga situationer där hästar eller fordon är inblandade undviks? |
| ||||||
56. Planeras längre resor med häst, till exempel till och från tävling, så att arbetstagaren ges möjlighet till erforderlig vila? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
57. Finns det första hjälpen-utrustning tillgängligt på strategiska platser på anläggningen? |
| ||||||
58. Finns det rutiner för att underhålla första hjälpen-utrustningen? |
| ||||||
59. Har tillräckligt antal arbetstagare kunskaper i första hjälpen? |
| ||||||
60. Finns det tydliga rutiner och instruktioner så att alla vad de ska göra och vart de ska vända sig om det inträffar en olycka? |
| ||||||
61. Finns det hjärtstartare på anläggningen? |
| ||||||
62. Finns det en uppdaterad anhöriglista? |
| ||||||
63. Finns viktiga telefonnummer uppsatta (till exempelvis ledning, skyddsombud, veterinär, hovslagare, företagshälsovård, försäkringsbolag etc) så att alla kan nå dem? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
64. Är samtliga boxdörrar samt grindar till hagar lätta att öppna och stänga? |
| ||||||
65. Är vagnar och kärror lätta att manövrera? |
| ||||||
66. Understiger lutningen 1:12 av manuella transporter av gödsel till gödselcontainer? |
| ||||||
67. Används ergonomiska redskap (grepar, sopborstar, spadar etc)? |
| ||||||
68. Är golven jämna och stadiga? |
| ||||||
69. Är anläggningen fri från nivåskillnader som kan leda till ökad belastning? |
| ||||||
70. Har arbetstagarna kunskap om vilka arbetsställningar som är mest skonsamma för kroppen? |
| ||||||
71. Finns lyfthjälpmedel vid arbete med många lätta eller enstaka tunga lyft? |
| ||||||
72. Finns det möjlighet att minimera ensidiga arbetsuppgifter genom rotation? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
73. Uppfylls djurskyddslagens krav på stall- och hagmiljö? |
| ||||||
74. Fungerar ventilationen tillfredsställande i stallet och övriga utrymmen? |
| ||||||
75. Är belysningen tillräcklig i stallet och i övriga utrymmen för att kunna hantera hästarna säkert? |
| ||||||
76. Finns det nödbelysning i stallet och i ridhus/körhallar? |
| ||||||
77. Är anläggningen fri från störande och / eller hörselskadande buller? |
| ||||||
78. Genomför ni åtgärder som förhindrar risk för snöras vid in- och utgångar? |
| ||||||
79. Hålls gångvägar till och från hagar och träningsbanor fria från lera och vatten? |
| ||||||
80. Plogas och sandas gångvägar till och från hagar och träningsbanor vintertid? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
81. Har ni regelbundna arbetsplatsträffar? |
| ||||||
82. Genomförs regelbundet medarbetarsamtal? |
| ||||||
83. Finns det tydliga arbetsbeskrivningar? |
| ||||||
84. Är arbetsmängden för var och en rimlig? |
| ||||||
85. Har alla tillräcklig kunskap, resurser och befogenheter för att klara av sina arbetsuppgifter? |
| ||||||
86. Kan arbetstagarna påverka upplägg och genomförande av det egna arbetet? |
| ||||||
87. Är närmaste chef tillgänglig för hjälp och stöd vid behov? |
| ||||||
88. Fungerar samarbetet mellan arbetstagarna bra? |
| ||||||
89. Finns det ett tillåtande klimat där alla vågar säga vad de tycker och tänker? |
| ||||||
90. Behandlas alla rättvist och med respekt? |
| ||||||
91. Finns det nolltolerans mot trakasserier? |
| ||||||
92. Hanteras problem och konflikter så fort de uppstår? |
| ||||||
93. Finns tydliga och fungerande rutiner för schemaläggning och semesterplanering? |
| ||||||
94. Tas externt stöd in vid behov, exempelvis företagshälsovård? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
95. Har ni riskbedömt olika arbetsmoment då personer arbetar ensamma? |
| ||||||
96. Finns det möjlighet till dubbelbemanning när riskfyllda arbetsuppgifter ska utföras? |
| ||||||
97. Om ensamarbete förekommer, finns det möjlighet att kommunicera med andra? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
98. Finns det kunskap om vilka tider minderåriga får arbeta? |
| ||||||
99. Är det säkerställt att de minderårigas arbetstider totalt sett inte överstiger vad som är godkänt i lagstiftningen (sammanlagt med skola och andra arbeten)? |
| ||||||
100. Är de minderårigas arbetsuppgifter avstämda gentemot Arbetsmiljöverkets föreskrifter om minderårigas arbetsmiljö? |
| ||||||
101. Finns det rutiner för introduktion av minderåriga? |
| ||||||
102. Har samtliga minderåriga en utsedd handledare med uppgift att leda och ha tillsyn över den minderårige? |
| ||||||
103. Är skyddsombudet informerat om den minderåriges arbetsuppgifter? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
104. Finns det: | |||||||
a) Uppvärmda omklädningsrum? |
| ||||||
b) Separata omklädningsrum för kvinnor och män? |
| ||||||
105. Finns det möjlighet för arbetstagarna att förvara sina privata kläder? |
| ||||||
106. Finns det möjlighet för arbetstagarna att värma mat och dryck? |
| ||||||
107. Finns det tillgång till vilrum? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
108. Är alla maskiner CE-märkta? |
| ||||||
109. Används maskiner endast i verksamhetssyfte av behöriga personer? |
| ||||||
110. Servas maskiner, verktyg och annan utrustning regelbundet? |
| ||||||
111. Känner all personal till och följer maskinernas skötsel- och säkerhetsanvisningar? |
| ||||||
112. Står maskinerna uppställda på ett säkert sätt? |
| ||||||
113. Har alla maskiner skydd över drivande remmar, kedjor och roterande axlar? |
| ||||||
114. Är drag och krokar för tillkoppling av redskap och vagnar intakta och låsbara? |
| ||||||
115. Finns det rutiner för regelbunden kontroll och underhåll av maskiner och utrustning? |
| ||||||
116. Kontrolleras bromsar regelbundet på traktorer, maskiner, vagnar och annan mobil utrustning? |
| ||||||
117. Stängs alltid drivkällan av vid smörjning, lagning, rengöring och justering av maskiner? |
| ||||||
118. Kontrolleras att utrustning som körs på väg är trafiksäker? |
| ||||||
119. Finns alla kemiska produkter som kan medföra hälsorisker förtecknade i ett register? |
| ||||||
120. Används så ofarliga kemikalier som möjligt? |
| ||||||
121. Har alla fått information om hur kemikalierna ska användas? |
| ||||||
122. Finns det säkerhetsdatablad för alla farliga kemiska produkter? |
| ||||||
123. Finns fungerande ögondusch på strategiska platser på anläggningen där det finns risk för stänk av kemikalie? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
124. Anlitas behörig installatör vid alla elarbeten? |
| ||||||
125. Är elbesiktning utförd? |
| ||||||
126. Finns jordfelsbrytare? |
| ||||||
127. Är alla skarvsladdar oskadade och skyddsjordade? |
| ||||||
128. Finns det fria utrymningsvägar? |
| ||||||
129. Är nödutgångarna markerade? |
| ||||||
130. Finns det en anläggningsplan och skriftlig utrymningsplan som är känd för alla arbetstagare? |
| ||||||
131. Är uppsamlingsplatsen utmärkt och känd för alla? |
| ||||||
132. Finns det brandutrustning (brandvarnare, brandsläckare, brandfiltar etc) på strategiska platser? |
| ||||||
133. Kontrolleras brandutrustningen regelbundet? |
| ||||||
134. Genomförs regelbundna brandövningar? |
| ||||||
135. Är det rökfritt på anläggningen? |
| ||||||
136. Finns det andra problem med brand- och elsäkerhet på anläggningen? |
|
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
---|
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor