| Dokumentnamn |
| Allmän skyddsrond - Kontor |
Checklistans namn | Datum | Version |
| | |
Företag | Framtagen av | Godkänd av |
| | |
Deltagare |
|
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter |
Checklistan innehåller frågor om hur lokalerna och arbetsplatserna på kontoret är utformade. Den inleds med några allmänna ämnesområden och avslutas med några vanligt förekommande arbetsutrymmen.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt.
En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera.
Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se |
AFS 2020:1Arbetsplatsens utformning
AFS 2012:2Belastningsergonomi
AFS 2011:19Kemiska arbetsmiljörisker
AFS 2005:16Buller
AFS 2001:3Användning av personlig skyddsutrustning
AFS 2001:1Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)
AFS 1999:7Första hjälpen och krisstöd
AFS 1998:5Arbete vid bildskärm
AFS 1993:2Våld och hot i arbetsmiljön
BFS 2011:16Funktionskontroll av ventilationssystem och certifiering av sakkunniga funktionskontrollanter
SFS 1982:673Arbetstidslag
|
Belysning
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
1. Är allmänbelysningen tillräcklig i lokalerna? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Finns dagsljus tillgängligt? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Finns platsbelysning för de arbetstagare (t.ex. äldre) som upplever att belysningen på arbetsområdet är otillräcklig? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bildskärmsarbete
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
4. Erbjuds personal som normalt arbetar mer än en timme om dagen vid bildskärmen regelbunden synundersökning och vid behov s.k. terminalglasögon på arbetsgivarens bekostnad? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Är datorarbetet ordnat så att det går att påverka sin egen arbetstakt och uppläggning av arbetet? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. Går det att justera höjden på bordet så att det går att arbeta både sittande och stående? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. Är (plats-) belysningen bra utan att skapa reflexer t.ex. i bildskärm? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. Kan stolen enkelt regleras i höjdled och kan sittdjup förändras? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9. Har bildskärmen god läsbarhet? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Luft och temperatur
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
10. Upplever personalen att det är för varmt i lokalerna? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11. Behövs stödkylning i vissa delar av lokalerna eller vid vissa arbetsplatser? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12. Upplever personalen att det är för kallt i lokalerna? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13. Behövs stöduppvärmning i vissa delar av lokalerna eller vid vissa arbetsplatser? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14. Förekommer det upprepade klagomål på att luften är dålig? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15. Förekommer det drag från entréer, fönster och portar? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Allmänventilation
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
16. Finns både till- och frånluftssystem? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17. Undviks drag från ventilationssystemet? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18. Undviks buller från ventilationssystemet? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
19. Utförs obligatorisk ventilationskontroll (OVK) med de intervaller som gäller för ventilationsanläggning? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20. Finns väl fungerande rutiner för dokumentation av kontroll, drift och underhåll? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Första hjälpen
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
21. Finns rutiner för första hjälpen som är kända av de anställda? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
22. Finns tillräckligt antal personer med utbildning i Första hjälpen, exempelvis L-ABC (Lägesbedömning - Andning, Blod, Chock) och HLR (hjärt-lungräddning)? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
23. Finns rätt utrustning för den första hjälpen som behövs, t.ex. rätt typ av förbandsutrustning och ev. hjärtstartare? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
24. Finns det väl synliga anslag med information om utrustning, vem som kan ge första hjälpen och larmtelefonnummer? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
25. Finns behov av ögondusch och nöddusch? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Brandskydd
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
26. Finns en brandskyddsansvarig person? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
27. Är brandskyddsutrustning tillgänglig och i fullgott skick? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
28. Är utrymningsvägarna: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A. Markerade? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B. Märkta med skyltar som syns även när det är mörkt? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
C. Fria (ej blockerade)? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D. Öppningsbara utan nyckel? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
E. Minst två till antalet och oberoende av varandra? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
29. Finns utrymningslarm som varnar alla i lokalerna? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Reception
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
30. Kan personalen gå ifrån och ta pauser? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
31. Går det att justera höjden på bordet så att det går att arbeta både sittande och stående? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
32. Kan stolen enkelt regleras i höjdled och kan sittdjup förändras? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
33. Används headset vid fast arbete i växeln eller annat långvarigt telefonarbete? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
34. Är (plats-) belysningen bra utan att skapa reflexer t.ex. i bildskärm? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
35. Behöver receptionen ett överfallslarm? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vaktmästeri
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
36. Finns och används vagnar / kärror för lyft / transport av tungt kontorsmaterial m.m? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
37. Förvaras material, d.v.s papper, kontorstillbehör m.m. på ett ergonomiskt lämpligt sätt? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
38. Står kopieringsmaskin och andra kontorsmaskiner som alstrar högt ljud i ett separat utrymme? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
39. Finns det tillräckligt med arbetsytor vid postsortering? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
40. Finns det tillräckligt med arbetsytor vid hålslagning / nitning / sortering av utskick? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Personalutrymmen
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
41. Är personalutrymmena fria från inredning eller föremål som kan hindra utrymmenas funktion? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
42. Finns det möjlighet att låsa in värdesaker? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
43. Finns det lämplig matplats samt kylskåp, uppvärmningsanordning och diskmöjligheter för de som har medhavd mat? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
44. Finns det ett särskilt pausutrymme eller annan lämplig avskild plats? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
45. På ett större arbetsställe, finns ett särskilt vilrum? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
46. Är vilutrymmet bekväm och ostörd med möjlighet att ligga ned? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
47. Om det behövs övernattningsrum: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A. Är det ostört placerat samt har lämplig storlek och inredning? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B. Finns det möjlighet att värma och äta mat? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
C. Finns dusch och toalett i närheten av övernattningsrummet? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Varumottagning
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
48. Är lastkajen anpassad till och fungerar bra för verksamheten? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
49. Är transportvägarna lättframkomliga, utan trösklar, rymliga, utan trappsteg eller lutande plan och med uppställbara dörrar? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
50. Finns lyfthjälpmedel eller kärror för lastning / lossning eller transport? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Städrum och städning
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
51. Finns väl fungerande städrutiner? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
52. Finns tillräckligt stora ventilerade städförråd med varmt och kallt vatten, avlopp och städvagn, nära de lokaler som ska städas? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
53. Är städutrymmet lämpligt inrett med hyllor / skåp för förvaring av städmaterial och eventuellt tvättmaskin samt torkskåp m.m? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
54. Finns det ytor som är svåra att städa p.g.a. sladdar på golvet, stora pappershögar m.m? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Soprum och källsortering
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
55. Har arbetstagarna fått kunskap (om kemiska och mikrobiologiska risker) och information samt instruktioner för hanteringen av sopor och källsorterat avfall? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
56. Finns det fungerande rutiner för insamling av farligt avfall, t.ex. tonerkassetter m.m? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
57. Används lämpliga handskar och redskap vid packning och hantering av avfall? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
58. Om återvinningskärl eller städvagn transporteras i hiss, används endast hiss som har innerdörr eller fotocell? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
59. Är soprummet utan trösklar? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
60. Har soprummet lämplig belysning? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
61. Är transportgångarna bra utformade så det inte uppstår en fysisk överbelastning vid transport av kärl? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
|
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor