Tillbaka till checklistorna
prevent.se

Reception

Checklistan innehåller frågor om hur arbetsplatsen med stol, bord, belysning och arbetshjälpmedel med mera är utformad. Den tar även upp frågor om hur arbetet organiseras avseende arbetsschema och risker för våld eller hot om våld. Syftet är att skapa ett receptionsarbete med bra synergonomi, belastningsergonomi och beredskap mot våldssituationer.

Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt.

En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera.

Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se

Checklistan baseras på delar av följande lagar och föreskrifter: AFS 2020:1 Arbetsplatsens utformning AFS 2012:2 Belastningsergonomi AFS 1998:5 Arbete vid bildskärm AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön SFS 1982:673 Arbetstidslag

Spara din checklista

Länken till din checklista sparas på Mina sidor. Du kan också spara den som pdf eller skriva ut den. OBS! Pdf:en går inte att redigera.
Gå till Mina Sidor

Vill du använda checklistan?

Fyll i namn och e-post för att få länken till din digitala checklista.

För att skriva ut checklistan behöver du fylla i namn och e-post. En digital checklista skickas också till din e-post.

För att ladda ner checklistan som pdf behöver du fylla i namn och e-post. En digital checklista skickas också till din e-post.

Läs vår policy kring personuppgifter

Du har inte svarat på alla frågor

Är du säker på att du vill spara som PDF utan att besvara alla frågor i checklistan?

Reception

1Är det möjligt att variera arbetsuppgifter, så att man inte sitter i receptionen hela arbetsdagen?

Lag eller föreskrift: AFS 2012:2, 8 §

Kommentar

Möjligheter att påverka upplägget och genomförandet av det egna arbetet, så att de får tillräcklig rörelsevariation och återhämtning. Ett bra handlingsutrymme innebär bl.a. att kunna växla mellan olika arbetsuppgifter.

Riskbedömning:

2Kan personalen gå ifrån och ta pauser?

Lag eller föreskrift: AFS 2012:2, 8 § SFS 1982:673, 17 §

Kommentar

Variation, återhämtning och avslappnande rörelser. Arbetsgivaren ska ordna arbetet så att arbetstagarna kan ta de pauser som behövs utöver rasterna.

Riskbedömning:

3Arbetar alla i receptionen i bra arbetsställning, med bra arbetshöjd och med det mesta inom bra gripavstånd?

Lag eller föreskrift: AFS 2012:2, 5 §

Kommentar

Arbetsgivaren ska så långt det är praktiskt möjligt ordna och utforma arbetsuppgifter och arbetsplatser så att arbetstagarna kan använda arbetsställningar och arbetsrörelser som är gynnsamma för kroppen.

Riskbedömning:

4Går det att justera höjden på bordet så att det går att arbeta både sittande och stående?

Lag eller föreskrift: AFS 2012:2, 5 §

Kommentar

Bästa sättet att anpassa arbetshöjden på arbetsutrustningen är att man kan reglera den så att alla arbetstagare kan ställa in arbetshöjderna i förhållande till sin kroppsstorlek, t.ex. på arbetsbord.

Riskbedömning:

5Kan stolen enkelt regleras i höjdled och kan sittdjup förändras?

Lag eller föreskrift: AFS 2012:2, 5 § AFS 1998:5, 5 §

Kommentar

Bästa sättet att anpassa arbetshöjden på arbetsutrustningen är att man kan reglera den så att alla anställda kan ställa in arbetshöjderna i förhållande till sin kroppsstorlek, t.ex. arbetsstol. Stolen ska vara lätt att ställa in. Sitsen och ryggstödet ska vara reglerbara i höjdled och ryggstödet ska kunna vinklas.

Riskbedömning:

6Används headset vid fast arbete i växeln eller annat långvarigt telefonarbete?

Lag eller föreskrift: AFS 2012:2, 6 §

Kommentar

Arbetsgivaren ska vidta lämpliga åtgärder, framför allt när det gäller arbetsmiljöns utformning och de krav arbetsuppgiften ställer, t.ex. att använda sig av hjälpmedel, framför allt teknisk utrustning, för att undvika att arbetstagarna behöver hantera bördor och laster manuellt.

Riskbedömning:

7Är (plats-) belysningen bra utan att skapa reflexer t.ex. i bildskärm?

Lag eller föreskrift: AFS 1998:5, 3 §

Kommentar

Om det behövs ska det finnas platsbelysning. Den ska vara justerbar och får inte blända. Se även checklista Bildskärmsarbete.

Riskbedömning:

8Är ventilationen och klimatet bra?

Lag eller föreskrift: AFS 2020:1, 86, 124 §, 126 §

Kommentar

Lokaler som innehåller arbetsplatser eller personalutrymmen ska ha lämpligt termiskt klimat. Klimatet ska vara anpassat till arbetets art. Se även checklista Luft och temperatur.

Riskbedömning:

9Behöver receptionen ett överfallslarm?

Lag eller föreskrift: AFS 1993:2, 7 §

Kommentar

Arbetsgivaren ska se till att det finns larmutrustning där så krävs för säkerheten. Se även checklista Hot och våld.

Riskbedömning:

10Om det behövs överfallslarm - testas det regelbundet?

Lag eller föreskrift: AFS 1993:2, 7 §

Kommentar

Arbetsgivaren ska se till att larmutrustning underhålls och kontrolleras.

Riskbedömning:

Övrigt

Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan

Checklistan är redan sparad och en länk har skickats till din e-postadress.