Checklistan innehåller frågor om hur arbetet organiseras och om kunskaperna avseende första hjälpen vid krissituationer. Den är lämplig att användas av chef och skyddsombud vid till exempel en årlig genomgång av verksamhetens rutiner för arbetsmiljöarbetet.
Checklistan baseras på delar av följande lagar och föreskrifter: AFS 1999:7 Första hjälpen och krisstöd SFS 1977:1160 Arbetsmiljölagen (AML)
När du fyllt i checklistan nedan kan du välja “Spara som pdf” och spara i er dokumentation av det systematiska arbetsmiljöarbetet. Är checklistan redan ifylld klicka här för att spara som pdf. OBS! Pdf:en går inte att redigera.
![]() | Dokumentnamn | ||
---|---|---|---|
Första hjälpen | |||
Checklistans namn | Datum | Version | |
Företag | Framtagen av | Godkänd av | |
Deltagare | |||
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter | ||
Checklistan innehåller frågor om hur arbetet organiseras och om kunskaperna avseende första hjälpen vid krissituationer. Den är lämplig att användas av chef och skyddsombud vid till exempel en årlig genomgång av verksamhetens rutiner för arbetsmiljöarbetet. | AFS 1999:7Första hjälpen och krisstöd SFS 1977:1160Arbetsmiljölagen (AML) |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
1. Har det gjorts någon bedömning av de olycksfallsrisker och akuta sjukdomar som kan inträffa och som det behövs beredskap för? |
|
|
|
|
|
|
||||
2. Finns rutiner för första hjälpen som är kända av de anställda? |
|
|
|
|
|
|
||||
3. Finns tillräckligt antal personer med utbildning i Första hjälpen, exempelvis L-ABC (Lägesbedömning - Andning, Blod, Chock) och HLR (hjärt-lungräddning)? |
|
|
|
|
|
|
||||
4. Finns rätt utrustning för den första hjälpen som behövs, t.ex. rätt typ av förbandsutrustning och ev. hjärtstartare? |
|
|
|
|
|
|
||||
5. Ges regelbundet utbildning och träning i L-ABC och HLR? |
|
|
|
|
|
|
||||
6. Finns det väl synliga anslag med information om utrustning, vem som kan ge första hjälpen och larmtelefonnummer? |
|
|
|
|
|
|
||||
7. Finns behov av ögondusch och nöddusch? |
|
|
|
|
|
|
||||
8. Har chefer och arbetsledare tillräckliga kunskaper om krisstöd? |
|
|
|
|
|
|
||||
9. Finns kontakter med berörda lokala samhällsorgan? |
|
|
|
|
|
|
||||
10. Finns rutiner för omedelbar anmälan till Arbetsmiljöverket vid dödsfall, svårare personskador, skador som drabbat flera samtidigt eller allvarligt tillbud? |
|
|
|
|
|
|
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svensk Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor
Checklistan är redan sparad och en länk har skickats till din e-postadress.