Den här checklistan riktar sig till samtliga bevakningsföretag, oberoende av vilken typ av bevakningsverksamhet man har. Checklistan fylls i som ett första steg av tre. Checklistor för steg två och tre samt närmare instruktioner om hur dessa ska användas hittar du på www.prevent.se/bransch/tjanster/bevakning.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt.
En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera.
Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se
Checklistan baseras på delar av följande lagar och föreskrifter: AFS 2020:5 Arbetsanpassning AFS 2020:1 Arbetsplatsens utformning AFS 2019:3 Medicinska kontroller i arbetslivet AFS 2015:4 Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) AFS 2007:5 Gravida och ammande arbetstagare AFS 2001:3 Användning av personlig skyddsutrustning AFS 2001:1 Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) AFS 1999:7 Första hjälpen och krisstöd AFS 1998:5 Arbete vid bildskärm AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön
Länken till din checklista sparas på Mina sidor. Du kan också spara den som pdf eller skriva ut den. OBS! Pdf:en går inte att redigera.
Gå till Mina Sidor
Denna checklista är inte kopplat till ett konto på www.prevent.se och du kan därför endast komma åt den via denna länken:
https://checklists.prevent.se/checklist/answer/238?key=K-HzMZf1P-aD9Leh1kNocjeoX9ivYBtovc3E5V5gB6c
Logga in eller registrera dig för att enkelt komma åt checklistan via Mina sidor på www.prevent.se
Dokumentnamn | |||
---|---|---|---|
Bevakning: Steg 1. All bevakningsverksamhet | |||
Checklistans namn | Datum | Version | |
Företag | Framtagen av | Godkänd av | |
Deltagare | |||
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter | ||
Den här checklistan riktar sig till samtliga bevakningsföretag, oberoende av vilken typ av bevakningsverksamhet man har. Checklistan fylls i som ett första steg av tre. Checklistor för steg två och tre samt närmare instruktioner om hur dessa ska användas hittar du på www.prevent.se/bransch/tjanster/bevakning.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt. En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera. Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se |
AFS 2020:5Arbetsanpassning AFS 2020:1Arbetsplatsens utformning AFS 2019:3Medicinska kontroller i arbetslivet AFS 2015:4Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) AFS 2007:5Gravida och ammande arbetstagare AFS 2001:3Användning av personlig skyddsutrustning AFS 2001:1Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) AFS 1999:7Första hjälpen och krisstöd AFS 1998:5Arbete vid bildskärm AFS 1993:2Våld och hot i arbetsmiljön |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
1. Finns ett dokumenterat och fungerande systematiskt arbetsmiljöarbete? | ||||||||||
2. Finns skyddskommitté? | ||||||||||
3. Finns det på lämpligt sätt anslag om vilka som är skyddsombud på arbetsplatsen samt vilka ledamöter som sitter i skyddskommittén? | ||||||||||
4. Sker arbetsmiljöarbetet inklusive inköp och förändringar inom ramen för samverkan med arbetstagare och skyddsombud? | ||||||||||
5. Anpassas inköp av fordon med en rimlig avvägning mellan säkerhet, komfort och ergonomi i förhållande till arbetsuppgiften och individen? | ||||||||||
6. Finns hos varje kund / objekt en uttalad person som är samordningsansvarig för arbetsmiljön? | ||||||||||
7. Finns en fungerande ledningsjour och rutiner för krishanteringsberedskap? | ||||||||||
8. Finns det på företaget en anhöriglista med aktuella kontaktuppgifter? | ||||||||||
9. Finns tydliga och fungerande rutiner för schemaläggning, semesterplanering och vakanslösning? | ||||||||||
10. Finns det tillgång till Företagshälsovård samt avtal om stöd för krishantering med både resurser och fungerande rutiner?" | ||||||||||
11. Undersöks den organisatoriska och sociala arbetsmiljön med hjälp av Prevents OSA-enkät eller motsvarande? | ||||||||||
12. Om bevakningsunderentreprenör anlitas, är det avtalat att de arbetar under samma arbetsmiljöförutsättningar som det inhyrande företagets personal? | ||||||||||
13. Finns tillräckligt med upplärd personal för att vakanslösning, arbetsrotation och återhämtning ska vara möjligt? | ||||||||||
14. Tas hänsyn till Prevents checklista om Personlig skyddsutrustning vid inköp av sådan? | ||||||||||
15. Finns rutiner för intern kontroll? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
16. Finns det kända och fungerande rutiner och system (AFA försäkrings GIA) för intern och extern incidentrapportering av arbetsmiljöavvikelser? | ||||||||||
17. Finns skriftliga rutiner som säkerställer att den skyddsutrustningen som bedöms krävas tillhandahålls, anpassas och underhålls av arbetsgivaren och bärs av medarbetaren? | ||||||||||
18. Finns rutiner för att ta hänsyn till åtgärdstrappan innan man beslutar om skyddsutrustning? | ||||||||||
19. Finns fungerande rutiner för att förebygga att medarbetarna drabbas av ohälsa eller skador till följd av arbetsmiljörisker? | ||||||||||
20. Finns fungerande rutiner och resurser för att stödja och rehabilitera medarbetare som drabbats av tillbud, skada, ohälsa eller sjukskrivning? | ||||||||||
21. Finns rutin i beställningsförfarandet som frågar om arbetsmiljörisker vid snabbt uppkomna extrabeställningar? | ||||||||||
22. Finns rutiner i beställningsförfarandet som frågar om arbetsmiljörisker som kan uppstå inför bevakningsuppdragen? | ||||||||||
23. Finns för verksamheten relevanta arbetsmiljöpolicys åtkomliga för alla medarbetare? | ||||||||||
24. Efterlevs regler för eventuell användning av fordonspositionering (GPS) GDPR-regelverket och har beslutats om i samverkan med skyddsombud? | ||||||||||
25. Tas hänsyn till BYA:s skrift Kroppsburen utrustning och Grundförfarande för bevakningspersonal vid val av utrustning dess placering? | ||||||||||
26. Finns det en skriftlig fordons- och trafiksäkerhetspolicy? | ||||||||||
27. Finns fungerande rutiner för introduktion av nyanställda, vikarier och vid förändrade arbetsuppgifter? | ||||||||||
28. Uppdateras instruktioner årligen? | ||||||||||
29. Kontrolleras lokaler som brukas av bevakningsföretagets som egna med hjälp av exempelvis Prevents checklista Allmän skyddsrond - kontor? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
30. Anordnas särskilda medicinska kontroller för berörda arbetstagare, t.ex. vid nattarbete eller vid handintensivt arbete? | ||||||||||
31. Riskbedöms och anpassas arbetsuppgifterna om någon är gravid eller ammar med stöd av Prevents checklista? | ||||||||||
32. Riskbedöms och dokumenteras vilken personal som ska bära skyddsutrustning och / eller personlarm? | ||||||||||
33. Erbjuds all personal som har rätt till terminalglasögon enligt föreskrift igenom regelbundna synundersökningar? | ||||||||||
34. Finns rutiner för att vid behov genomföra bullerexponeringsmätningar? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
35. Finns fungerande rutiner och resurser för att stödja medarbetare som drabbats av hot, våld eller annan otillåten påverkan både under och utanför arbetstid? | ||||||||||
36. Finns fungerande riskbedömningar och rutiner som ser till att uppdrag med förhöjd risk för hot och våld inte utförs ensambemannade? | ||||||||||
37. Tas hänsyn till av BYA framtagna skrift "Framgångsfaktorer vid användande av överfallslarm" när medarbetare utrustas med personlarm? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
38. Finns en skriftlig uppgiftsfördelning av arbetsmiljöuppgifter enligt gällande föreskrifter? | ||||||||||
39. Är arbetsbördan för var och en i arbetsledningen rimligt stor och utan uppenbar risk för ohälsa? |
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor
Checklistan är redan sparad och en länk har skickats till din e-postadress.