Nya, förbättrade checklistor 2 december (OBS! nytt datum)

Läs om alla förbättringar och vad som händer med dina gamla checklistor.

Läs mer
Tillbaka till checklistorna
prevent.se

Bevakning: Steg 1. All bevakningsverksamhet

Den här checklistan riktar sig till samtliga bevakningsföretag, oberoende av vilken typ av bevakningsverksamhet man har. Checklistan fylls i som ett första steg av tre. Checklistor för steg två och tre samt närmare instruktioner om hur dessa ska användas hittar du på www.prevent.se/bransch/tjanster/bevakning.

Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt.

En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera.

Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se

Checklistan baseras på delar av följande lagar och föreskrifter: AFS 2020:5 Arbetsanpassning AFS 2020:1 Arbetsplatsens utformning AFS 2019:3 Medicinska kontroller i arbetslivet AFS 2015:4 Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) AFS 2007:5 Gravida och ammande arbetstagare AFS 2001:3 Användning av personlig skyddsutrustning AFS 2001:1 Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) AFS 1999:7 Första hjälpen och krisstöd AFS 1998:5 Arbete vid bildskärm AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön

Spara din checklista

Länken till din checklista sparas på Mina sidor. Du kan också spara den som pdf eller skriva ut den. OBS! Pdf:en går inte att redigera.
Gå till Mina Sidor

Vill du använda checklistan?

Fyll i namn och e-post för att få länken till din digitala checklista.

För att skriva ut checklistan behöver du fylla i namn och e-post. En digital checklista skickas också till din e-post.

För att ladda ner checklistan som pdf behöver du fylla i namn och e-post. En digital checklista skickas också till din e-post.

Läs vår policy kring personuppgifter

Du har inte svarat på alla frågor

Är du säker på att du vill spara som PDF utan att besvara alla frågor i checklistan?

Organisation, samverkan och systematiskt arbetsmiljöarbete

1Finns ett dokumenterat och fungerande systematiskt arbetsmiljöarbete?

Riskbedömning:

2Finns skyddskommitté?

Kommentar

Gäller endast för arbetsställen med fler än 50 medarbetare eller där arbetstagarna begärt det.

Riskbedömning:

3Finns det på lämpligt sätt anslag om vilka som är skyddsombud på arbetsplatsen samt vilka ledamöter som sitter i skyddskommittén?

Kommentar

Det kan finnas som ett anslag på väggen eller exempelvis på intranätet.

Riskbedömning:

4Sker arbetsmiljöarbetet inklusive inköp och förändringar inom ramen för samverkan med arbetstagare och skyddsombud?

Riskbedömning:

5Anpassas inköp av fordon med en rimlig avvägning mellan säkerhet, komfort och ergonomi i förhållande till arbetsuppgiften och individen?

Kommentar

Se BYA:s skrift om fordonsergonomi.

Riskbedömning:

6Finns hos varje kund / objekt en uttalad person som är samordningsansvarig för arbetsmiljön?

Riskbedömning:

7Finns en fungerande ledningsjour och rutiner för krishanteringsberedskap?

Riskbedömning:

8Finns det på företaget en anhöriglista med aktuella kontaktuppgifter?

Kommentar

Anhöriglistan bör uppdateras regelbundet.

Riskbedömning:

9Finns tydliga och fungerande rutiner för schemaläggning, semesterplanering och vakanslösning?

Riskbedömning:

10Finns det tillgång till Företagshälsovård samt avtal om stöd för krishantering med både resurser och fungerande rutiner?"

Riskbedömning:

11Undersöks den organisatoriska och sociala arbetsmiljön med hjälp av Prevents OSA-enkät eller motsvarande?

Riskbedömning:

12Om bevakningsunderentreprenör anlitas, är det avtalat att de arbetar under samma arbetsmiljöförutsättningar som det inhyrande företagets personal?

Riskbedömning:

13Finns tillräckligt med upplärd personal för att vakanslösning, arbetsrotation och återhämtning ska vara möjligt?

Riskbedömning:

14Tas hänsyn till Prevents checklista om Personlig skyddsutrustning vid inköp av sådan?

Kommentar

https://checklists.prevent.se/checklist/answer/76

Riskbedömning:

15Finns rutiner för intern kontroll?

Kommentar

Exempelvis innefattandes kontroll av att bilburen personal har giltigt körkort.

Riskbedömning:

Rutiner och policys

16Finns det kända och fungerande rutiner och system (AFA försäkrings GIA) för intern och extern incidentrapportering av arbetsmiljöavvikelser?

Kommentar

Systemet bör kunna hantera incidenter av hot, våld, olycksfall, tillbud och avvikelser och riskobservationer i arbetsmiljön. Det är viktigt att rapportera arbetsmiljöhändelser internt, det räcker inte med tjänsterapporter till polisen.

Riskbedömning:

17Finns skriftliga rutiner som säkerställer att den skyddsutrustningen som bedöms krävas tillhandahålls, anpassas och underhålls av arbetsgivaren och bärs av medarbetaren?

Riskbedömning:

18Finns rutiner för att ta hänsyn till åtgärdstrappan innan man beslutar om skyddsutrustning?

Kommentar

Åtgärder för att minska risker ska göras i följande prioritetsordning:
I första hand: eliminera risken.
I andra hand: begränsa risken.
I sista hand: skydda arbetstagarna mot risken genom att använda personlig skyddsutrustning.

Riskbedömning:

19Finns fungerande rutiner för att förebygga att medarbetarna drabbas av ohälsa eller skador till följd av arbetsmiljörisker?

Kommentar

Riskerna kan vara fysiska, sociala eller organisatoriska.

Riskbedömning:

20Finns fungerande rutiner och resurser för att stödja och rehabilitera medarbetare som drabbats av tillbud, skada, ohälsa eller sjukskrivning?

Riskbedömning:

21Finns rutin i beställningsförfarandet som frågar om arbetsmiljörisker vid snabbt uppkomna extrabeställningar?

Riskbedömning:

22Finns rutiner i beställningsförfarandet som frågar om arbetsmiljörisker som kan uppstå inför bevakningsuppdragen?

Kommentar

Rutinen bör innefatta att arbetsledning och skyddsombud kan tillkallas för riskbedömning. Exempel på särskilda risker: byggarbetsplats, påkörning, fall, halka, arbete på hög höjd, nära fordonstrafik, smittor, användning av maskiner och tekniska anordningar, exponering för avgaser.

Riskbedömning:

23Finns för verksamheten relevanta arbetsmiljöpolicys åtkomliga för alla medarbetare?

Kommentar

Exempelvis alkohol- och riskbruk, diskriminering, mobbing eller annan kränkande särbehandling.

Riskbedömning:

24Efterlevs regler för eventuell användning av fordonspositionering (GPS) GDPR-regelverket och har beslutats om i samverkan med skyddsombud?

Riskbedömning:

25Tas hänsyn till BYA:s skrift Kroppsburen utrustning och Grundförfarande för bevakningspersonal vid val av utrustning dess placering?

Riskbedömning:

26Finns det en skriftlig fordons- och trafiksäkerhetspolicy?

Kommentar

Exempelvis innehållandes trafiksäkerhetsregler, mobiltelefoniförbud, bältesanvändning m.m.

Riskbedömning:

27Finns fungerande rutiner för introduktion av nyanställda, vikarier och vid förändrade arbetsuppgifter?

Riskbedömning:

28Uppdateras instruktioner årligen?

Riskbedömning:

29Kontrolleras lokaler som brukas av bevakningsföretagets som egna med hjälp av exempelvis Prevents checklista Allmän skyddsrond - kontor?

Riskbedömning:

Särskilda risker

30Anordnas särskilda medicinska kontroller för berörda arbetstagare, t.ex. vid nattarbete eller vid handintensivt arbete?

Riskbedömning:

31Riskbedöms och anpassas arbetsuppgifterna om någon är gravid eller ammar med stöd av Prevents checklista?

Riskbedömning:

32Riskbedöms och dokumenteras vilken personal som ska bära skyddsutrustning och / eller personlarm?

Kommentar

Hänsyn ska tas både till uppdragets art, tjänst, geografiska områden, bemanning och arbetsmoment.

Riskbedömning:

33Erbjuds all personal som har rätt till terminalglasögon enligt föreskrift igenom regelbundna synundersökningar?

Riskbedömning:

34Finns rutiner för att vid behov genomföra bullerexponeringsmätningar?

Riskbedömning:

Hot och våld

35Finns fungerande rutiner och resurser för att stödja medarbetare som drabbats av hot, våld eller annan otillåten påverkan både under och utanför arbetstid?

Kommentar

Rutinen bör ta hänsyn till rättsliga följder.

Riskbedömning:

36Finns fungerande riskbedömningar och rutiner som ser till att uppdrag med förhöjd risk för hot och våld inte utförs ensambemannade?

Riskbedömning:

37Tas hänsyn till av BYA framtagna skrift "Framgångsfaktorer vid användande av överfallslarm" när medarbetare utrustas med personlarm?

Kommentar

Hänsyn behöver tas till problem som kan uppstå i gränssnittet mellan människa, teknik och organisation.

Riskbedömning:

Arbetsledning

38Finns en skriftlig uppgiftsfördelning av arbetsmiljöuppgifter enligt gällande föreskrifter?

Kommentar

Se AFS 2001:1, 6 § samt bilaga 1 i samma AFS.

Riskbedömning:

39Är arbetsbördan för var och en i arbetsledningen rimligt stor och utan uppenbar risk för ohälsa?

Riskbedömning:

Övrigt

Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan

Checklistan är redan sparad och en länk har skickats till din e-postadress.