Checklistan innehåller frågor om hur arbetsplatsen med bord, stol och belysning med mera är utformad och hur arbete vid skärm organiseras.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt.
En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera.
Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se
Checklistan baseras på delar av följande lagar och föreskrifter: AFS 2012:2 Belastningsergonomi AFS 2001:1 Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) AFS 1998:5 Arbete vid bildskärm SFS 1977:1160 Arbetsmiljölagen (AML)
Länken till din checklista sparas på Mina sidor. Du kan också spara den som pdf eller skriva ut den. OBS! Pdf:en går inte att redigera.
Gå till Mina Sidor
Dokumentnamn | |||
---|---|---|---|
Arbete vid skärm | |||
Checklistans namn | Datum | Version | |
Företag | Framtagen av | Godkänd av | |
Deltagare | |||
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter | ||
Checklistan innehåller frågor om hur arbetsplatsen med bord, stol och belysning med mera är utformad och hur arbete vid skärm organiseras.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt. En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera. Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se |
AFS 2012:2Belastningsergonomi AFS 2001:1Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) AFS 1998:5Arbete vid bildskärm SFS 1977:1160Arbetsmiljölagen (AML) |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
1. Är arbete vid skärm ordnat så att arbetsuppgifterna är tillräckligt varierande? | ||||||||||
2. Kan de anställda påverka hur arbetet vid skärmen planeras och genomförs? | ||||||||||
3. Erbjuds de anställda som normalt arbetar mer än en timme om dagen vid bildskärmen regelbunden synundersökning och vid behov terminalglasögon? | ||||||||||
4. Har de anställda fått tillräcklig utbildning innan de börjar använda nya program eller ny utrustning? | ||||||||||
5. Har arbetstagarna fått tillräcklig information eller utbildning om hur man ska arbeta för att undvika belastningsrelaterade besvär i kroppen? | ||||||||||
6. Tar arbetstagarna korta rörelsepauser vid långvarigt arbete vid skärmen? | ||||||||||
7. Om de anställda upplever fysiska besvär i kroppen av sitt arbete vid skärm, tar ni hjälp av t.ex. fysioterapeut / ergonom för att se över arbetsstationen? | ||||||||||
8. Digitala möten: | ||||||||||
A. Används trådlöst headset? | ||||||||||
B. Har ni digitala gåmöten? | ||||||||||
9. Vid distansarbete, undersöks den ergonomiska utformningen av datorarbetsplatsen? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
10. Bildskärm: | ||||||||||
A. Har de anställda kunskap om hur man ökar och minskar textstorlek och kontrast? | ||||||||||
B. Är skärmen fri från reflexer, från t.ex. fönster eller belysning? | ||||||||||
C. Står skärmen på cirka en armlängds avstånd så att synförhållandena blir bra? | ||||||||||
11. Tangentbord: | ||||||||||
A. Finns det tillgång till mindre tangentbord? | ||||||||||
B. Erbjuds separat numeriskt tangentbord för de anställda som arbetar med inmatning av siffror? | ||||||||||
12. Styrdon: | ||||||||||
A. Erbjuds de anställda olika typer av styrdon som t.ex. mousetrapper / rollermouse och datormus för att se vad som passar dem bäst? | ||||||||||
B. Känner de anställda till snabbkommandon med tangenterna som kan ersätta musklickningar? | ||||||||||
C. Uppmuntras de anställda att variera datormusens placering, till höger och till vänster samt centrerat framför kroppen? | ||||||||||
13. Arbetsbord: | ||||||||||
A. Är arbetsbordet höj- och sänkbart, så att det går att arbeta både i sittande och stående position? | ||||||||||
B. Är arbetsytan tillräckligt djup / stor för att all utrustning ska få plats och ge stöd åt underarmarna? | ||||||||||
C. Erbjuds de anställda ståmatta? | ||||||||||
14. Stol: | ||||||||||
A. Kan stolen enkelt regleras i höjdled och kan sittdjup förändras? | ||||||||||
B. Är stolens hjul av rätt typ (hårda hjul på mjuka golv och mjuka hjul på hårda golv)? | ||||||||||
C. Har de anställda fått information om hur deras stol justeras? | ||||||||||
15. Bärbar dator: | ||||||||||
A. Arbetar man endast kortare stunder vid sin bärbara dator? | ||||||||||
B. Används separat tangentbord vid längre stunders arbete med bärbar dator? | ||||||||||
C. Används stativ för bärbar dator (eller annan upphöjningsanordning) vid längre stunders arbete? | ||||||||||
16. Finns störande ljud från skrivare, datorer eller andra ljudkällor? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
17. Är allmänbelysningen tillräcklig i lokalerna? | ||||||||||
18. Finns tillräcklig platsbelysning vid respektive arbetsplats? | ||||||||||
19. Är det ljusharmoni i lokalen, d.v.s. ej för stora ljus- och färgkontraster? | ||||||||||
20. Finns bra avskärmning av dagsljus (gardiner, persienner etc.)? | ||||||||||
21. Är arbetsplatsen fri från störande bländning i synfältet? |
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor
Checklistan är redan sparad och en länk har skickats till din e-postadress.
Länken till din checklista kommer inte att sparas på "Mina sidor".