Tillbaka till checklistorna
prevent.se

Förskolan

Den här checklistan ger exempel på vanliga arbetsmiljöfrågor som kan förekomma på en förskola.

Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt.

En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera.

Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se

Checklistan baseras på delar av följande lagar och föreskrifter: AFS 2020:1 Arbetsplatsens utformning AFS 2018:4 Smittrisker AFS 2017:3 Användning av trycksatta anordningar AFS 2015:4 Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) AFS 2012:2 Belastningsergonomi AFS 2011:19 Kemiska arbetsmiljörisker AFS 2001:1 Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) AFS 1999:7 Första hjälpen och krisstöd

Spara din checklista

Länken till din checklista sparas på Mina sidor. Du kan också spara den som pdf eller skriva ut den. OBS! Pdf:en går inte att redigera.
Gå till Mina Sidor

Vill du använda checklistan?

Fyll i namn och e-post för att få länken till din digitala checklista.

För att skriva ut checklistan behöver du fylla i namn och e-post. En digital checklista skickas också till din e-post.

För att ladda ner checklistan som pdf behöver du fylla i namn och e-post. En digital checklista skickas också till din e-post.

Läs vår policy kring personuppgifter

Du har inte svarat på alla frågor

Är du säker på att du vill spara som PDF utan att besvara alla frågor i checklistan?

Förskolan

1Finns rutiner för hur det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM) ska gå till?

Lag eller föreskrift: AFS 2001:1, 5 §

Kommentar

Det ska finnas rutiner som beskriver hur det systematiska arbetsmiljöarbetet ska gå till.

Riskbedömning:

2Finns fungerande samverkan mellan arbetsgivare och anställda?

Kommentar

Sker arbetsmiljöarbetet i samverkan med skyddsombud och arbetstagare? Känner de anställda att de är delaktiga och har möjlighet till medbestämmande?

Riskbedömning:

3Gör ni riskbedömningar inför planerade förändringar i verksamheten?

Riskbedömning:

4Gör ni riskbedömningar inför utflykter?

Riskbedömning:

5Finns fungerande rutiner för introduktion av nyanställda och vikarier?

Kommentar

Tänk på att berätta om hur ert arbetsmiljöarbete är upplagt och hur man till exempel rapporterar ett tillbud.
Dokumentera rutinerna skriftligt.

Riskbedömning:

6Finns rutiner för rapportering av tillbud, arbetsolycksfall och arbetssjukdomar?

Lag eller föreskrift: AFS 2001:1, 5 §

Kommentar

Det ska finnas rutiner som beskriver hur det systematiska arbetsmiljöarbetet ska gå till.

Riskbedömning:

7Har ni rutiner för att ta hand om den / de drabbade efter en akut händelse, till exempel akut sjukdom hos arbetskamrat eller barn, olycksfall eller andra påfrestande situationer?

Riskbedömning:

8Första hjälpen:

aFinns tillräckligt antal personer med utbildning i Första hjälpen, exempelvis L-ABC och HLR?

Kommentar

L-ABC = Lägesbedömning - Andning, Blod, Chock. HLR = Hjärt-Lung-räddning.

Riskbedömning:

bFinns rätt utrustning för den första hjälpen som behövs?

Kommentar

T.ex. rätt typ av förbandsutrustning och ev. hjärtstartare.

Riskbedömning:

cÄr det tydligt vem som är ansvarit för att första hjälpen-material hålls påfyllt?

Riskbedömning:

9Smitta:

aFinns det rutiner för att förebygga smittspridning?

Riskbedömning:

bHar alla utbildning om vilka smittrisker som finns i arbetet och hur man skyddar sig?

Riskbedömning:

cVet alla hur man ska tvätta händerna och använda handsprit vid smittrisk?

Riskbedömning:

dAnvänder alla engångshandskar vid blöjbyte, hjälp vid toalettbesök och för att ha hand om kräkningar?

Riskbedömning:

eOm det finns barn som kan behöva injektion med spruta, finns rutiner och kunskap för säker hantering av sprutor?

Kommentar

T.ex. vid allergisk astma eller diabetes.

Riskbedömning:

10Brandskydd:

Tips och råd

Gör en riktad skyddsrond med checklistan Brandskydd.

aHar ni utsett ett lokalt brandskyddsombud?

Riskbedömning:

bHar ni utrymningsövningar?

Riskbedömning:

cFinns en aktuell utrymningsplan?

Riskbedömning:

dÄr brandsläckare kontrollerade enligt intervall?

Riskbedömning:

eKontrolleras regelbundet att utrymningsvägar hålls fria från hinder?

Riskbedömning:

11Kemiska produkter:

aFinns det rutiner för hantering och förvaring av rengöringsmedel och andra kemikalier?

Riskbedömning:

bFinns säkerhetsdatablad till farliga kemiska produkter?

Kommentar

Farliga kemiska produkter har en farosymbol med röd ram på etiketten.

Riskbedömning:

cÄr kemiska produkter och läkemedel som kan innebära risker inlåsta?

Kommentar

T.ex. städprodukter, maskindiskmedel, vissa lim och färger.

Riskbedömning:

12Förekommer störande buller?

Tips och råd

Gör en riktad skyddsrond med checklistan Förskolans ljudmiljö.

Riskbedömning:

Organisatorisk och social arbetsmiljö

13Har ni regelbundna arbetsplatsträffar?

Riskbedömning:

14Genomförs det medarbetarsamtal regelbundet med samtliga arbetstagare?

Riskbedömning:

15Finns det tydliga arbetsbeskrivningar?

Riskbedömning:

16Är arbetsmängden för var och en rimlig?

Riskbedömning:

17Har alla tillräcklig kunskap, resurser och befogenheter för att klara av sina arbetsuppgifter?

Riskbedömning:

18Kan arbetstagarna påverka uppläggningen och genomförandet av det egna arbetet?

Riskbedömning:

19Finns tydliga och fungerande rutiner för schemaläggning och semesterplanering?

Riskbedömning:

20Är närmaste chef tillgänglig för hjälp och stöd vid behov?

Riskbedömning:

21Fungerar samarbetet mellan arbetstagarna bra?

Riskbedömning:

22Finns det ett tillåtande klimat där alla vågar säga vad de tycker och tänker?

Riskbedömning:

23Behandlas alla rättvist och med respekt?

Riskbedömning:

24Är arbetsplatsen fri från diskriminering, mobbning eller annan kränkande särbehandling?

Riskbedömning:

25Hanteras kränkningar och konflikter så snart de uppstår?

Lag eller föreskrift: AFS 2015:4, 13 §, 14 §

Kommentar

Arbetsgivaren ska vidta åtgärder för att motverka förhållanden i arbetsmiljön som kan ge upphov till kränkande särbehandling. Arbetsgivaren ska se till att det finns rutiner för hur kränkande särbehandling ska hanteras.

Riskbedömning:

26Tas externt stöd in vid behov, exempelvis företagshälsovård?

Riskbedömning:

Lokaler och utrustning

27Är allmänbelysningen tillräcklig i lokalerna?

Lag eller föreskrift: AFS 2020:1, 135 §
Riskbedömning:

28Luften inomhus:

aÄr luftkvalitén bra?

Riskbedömning:

bÄr lufttemperaturen bra?

Kommentar

Lämplig inomhustemperatur är 20-24 °C.

Riskbedömning:

cFörekommer besvärande drag från t.ex. dörrar, fönster eller ventilation?

Kommentar

Vid problem med luften, börja med att kontrollera med fastighetsägaren att obligatorisk ventilationskontroll (OVK) utförs med de intervaller som gäller för ventilationsanläggningen.

Riskbedömning:

29Finns och fungerar dessa personalutrymmen:

aPausutrymme?

Riskbedömning:

bMatplats samt kylskåp, uppvärmningsanordning och diskmöjligheter?

Riskbedömning:

cKlädutrymme och möjlighet att torka kläder och skor?

Riskbedömning:

dPersonaltoalett?

Riskbedömning:

eLåsbar förvaring av personliga värdesaker?

Riskbedömning:

30Städning:

aÄr det ordning och reda i lokalerna och på gården?

Riskbedömning:

bFörvaras utrustning och material på avsedda platser?

Riskbedömning:

cFinns det fungerande städrutiner?

Riskbedömning:

dFinns det ytor som är svåra att städa på grund av sladdar på golvet, möbler, leksaker som är i vägen?

Riskbedömning:

31Städutrymme:

aFinns det plats för städvagn?

Riskbedömning:

bFinns det rinnande vatten och vask för att fylla och tömma hinken?

Riskbedömning:

cÄr dörren alltid låst?

Riskbedömning:

32Elektrisk utrustning:

Kommentar

Köp in CE-märkt utrustning från leverantör i Sverige eller annat EU-land.

aUppfyller elektrisk utrustning, armaturer, sladdar och eluttag gällande säkerhetskrav?

Riskbedömning:

bGenomförs riktade skyddsronder? Gärna med elkunnig person.

Riskbedömning:

c Tänker ni på elsäkerhet vid inköp av ny utrustning?

Riskbedömning:

33Finns det tryckkokare i köket?

Sanktionsbelagt

Kommentar

Tryckkokare kan vara farliga och därför är användningen starkt reglerad genom Arbetsmiljöverkets föreskrifter Användning och kontroll av trycksatta anordningar. För alla tryckkokare gäller att en riskbedömning måste göras och att de anställda ska veta hur de används på rätt sätt. Tryckkokare med vattentemperatur över 110° och 50 barliter tillhör klass A eller B. De har strängare regler, bland annat måste de kontrolleras regelbundet av en specialist. Flera av kraven för dessa är kopplade till sanktionsavgifter.

Riskbedömning:

34Utemiljö:

aÄr utemiljön anpassad för er verksamhet? Har den rätt storlek, utformning och utrustning?

Riskbedömning:

bGår det att ha uppsikt över området där barnen vistas i utemiljön vid förskolan?

Riskbedömning:

Ergonomi

35Kunskap:

Tips och råd

Anordna regelbunden ergonomiutbildning med ergonom från er företagshälsa eller annan specialist. Det är inte bara fysisk utformning av arbetsplatsen som är viktig, utan även hur arbetet organiseras med pauser och återhämtning. Ofta kan man ändra arbetssätt, till exempel att trösta barnen utan att lyfta upp dem.

aHar ni tillräckliga kunskaper om hur ni ska arbeta för att undvika belastningsbesvär?

Riskbedömning:

bFår ni återkommande genomgång av lyft- och arbetsteknik?

Riskbedömning:

36Finns det tillräckligt många bord och stolar i vuxenhöjd?

Tips och råd

Använd låga bord utan kant under bordskivan, så att de kan användas av vuxna.

Riskbedömning:

37Skötrum:

aÄr skötbordens arbetshöjd justerbar?

Riskbedömning:

bFinns det varmt och kallt vatten inom räckhåll från alla skötbord?

Riskbedömning:

cFinns det någon anordning så att barn inte behöver lyftas upp på skötbordet?

Kommentar

Till exempel en stege så att barn kan klättra själva.

Riskbedömning:

38Är kapprum utformade och utrustade så att personalen kan arbeta med bra arbetsställningar när de hjälper barnen vid av och påklädning?

Tips och råd

Använd rullpall.

Riskbedömning:

39Är förråd (inne och ute) utformade så att tunga lyft kan undvikas vid hämtning och lämning av utrustning och material?

Riskbedömning:

40Är transportvägarna lättframkomliga, utan trösklar, trappsteg eller lutande plan och med uppställbara dörrar?

Lag eller föreskrift: AFS 2020:1, 29 §

Kommentar

Trösklar och enstaka trappsteg i förbindelseleder ska undvikas.

Riskbedömning:

41Finns det hjälpmedel som underlättar arbetet, t.ex. vagnar, pirra, dragkrok vid in- och uttag av uteleksaker?

Riskbedömning:

42Om det finns barn som har fysiska funktionshinder, har ni gjort anpassningar så att de anställda kan hjälpa barnen utan att behöva arbeta i ogynnsamma och påfrestande arbetsställningar?

Riskbedömning:

Övrigt

Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan

Checklistan är redan sparad och en länk har skickats till din e-postadress.