Den här checklistan ger exempel på vanliga arbetsmiljöfrågor som kan förekomma på en förskola.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt.
En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera.
Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se
Checklistan baseras på delar av följande lagar och föreskrifter: AFS 2020:1 Arbetsplatsens utformning AFS 2018:4 Smittrisker AFS 2017:3 Användning av trycksatta anordningar AFS 2015:4 Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) AFS 2012:2 Belastningsergonomi AFS 2011:19 Kemiska arbetsmiljörisker AFS 2001:1 Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) AFS 1999:7 Första hjälpen och krisstöd
Länken till din checklista sparas på Mina sidor. Du kan också spara den som pdf eller skriva ut den. OBS! Pdf:en går inte att redigera.
Gå till Mina Sidor
Dokumentnamn | |||
---|---|---|---|
Förskolan | |||
Checklistans namn | Datum | Version | |
Företag | Framtagen av | Godkänd av | |
Deltagare | |||
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter | ||
Den här checklistan ger exempel på vanliga arbetsmiljöfrågor som kan förekomma på en förskola.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt. En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera. Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se |
AFS 2020:1Arbetsplatsens utformning AFS 2018:4Smittrisker AFS 2017:3Användning av trycksatta anordningar AFS 2015:4Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) AFS 2012:2Belastningsergonomi AFS 2011:19Kemiska arbetsmiljörisker AFS 2001:1Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) AFS 1999:7Första hjälpen och krisstöd |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
1. Finns rutiner för hur det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM) ska gå till? | ||||||||||
2. Finns fungerande samverkan mellan arbetsgivare och anställda? | ||||||||||
3. Gör ni riskbedömningar inför planerade förändringar i verksamheten? | ||||||||||
4. Gör ni riskbedömningar inför utflykter? | ||||||||||
5. Finns fungerande rutiner för introduktion av nyanställda och vikarier? | ||||||||||
6. Finns rutiner för rapportering av tillbud, arbetsolycksfall och arbetssjukdomar? | ||||||||||
7. Har ni rutiner för att ta hand om den / de drabbade efter en akut händelse, till exempel akut sjukdom hos arbetskamrat eller barn, olycksfall eller andra påfrestande situationer? | ||||||||||
8. Första hjälpen: | ||||||||||
A. Finns tillräckligt antal personer med utbildning i Första hjälpen, exempelvis L-ABC och HLR? | ||||||||||
B. Finns rätt utrustning för den första hjälpen som behövs? | ||||||||||
C. Är det tydligt vem som är ansvarit för att första hjälpen-material hålls påfyllt? | ||||||||||
9. Smitta: | ||||||||||
A. Finns det rutiner för att förebygga smittspridning? | ||||||||||
B. Har alla utbildning om vilka smittrisker som finns i arbetet och hur man skyddar sig? | ||||||||||
C. Vet alla hur man ska tvätta händerna och använda handsprit vid smittrisk? | ||||||||||
D. Använder alla engångshandskar vid blöjbyte, hjälp vid toalettbesök och för att ha hand om kräkningar? | ||||||||||
E. Om det finns barn som kan behöva injektion med spruta, finns rutiner och kunskap för säker hantering av sprutor? | ||||||||||
10. Brandskydd: | ||||||||||
A. Har ni utsett ett lokalt brandskyddsombud? | ||||||||||
B. Har ni utrymningsövningar? | ||||||||||
C. Finns en aktuell utrymningsplan? | ||||||||||
D. Är brandsläckare kontrollerade enligt intervall? | ||||||||||
E. Kontrolleras regelbundet att utrymningsvägar hålls fria från hinder? | ||||||||||
11. Kemiska produkter: | ||||||||||
A. Finns det rutiner för hantering och förvaring av rengöringsmedel och andra kemikalier? | ||||||||||
B. Finns säkerhetsdatablad till farliga kemiska produkter? | ||||||||||
C. Är kemiska produkter och läkemedel som kan innebära risker inlåsta? | ||||||||||
12. Förekommer störande buller? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
13. Har ni regelbundna arbetsplatsträffar? | ||||||||||
14. Genomförs det medarbetarsamtal regelbundet med samtliga arbetstagare? | ||||||||||
15. Finns det tydliga arbetsbeskrivningar? | ||||||||||
16. Är arbetsmängden för var och en rimlig? | ||||||||||
17. Har alla tillräcklig kunskap, resurser och befogenheter för att klara av sina arbetsuppgifter? | ||||||||||
18. Kan arbetstagarna påverka uppläggningen och genomförandet av det egna arbetet? | ||||||||||
19. Finns tydliga och fungerande rutiner för schemaläggning och semesterplanering? | ||||||||||
20. Är närmaste chef tillgänglig för hjälp och stöd vid behov? | ||||||||||
21. Fungerar samarbetet mellan arbetstagarna bra? | ||||||||||
22. Finns det ett tillåtande klimat där alla vågar säga vad de tycker och tänker? | ||||||||||
23. Behandlas alla rättvist och med respekt? | ||||||||||
24. Är arbetsplatsen fri från diskriminering, mobbning eller annan kränkande särbehandling? | ||||||||||
25. Hanteras kränkningar och konflikter så snart de uppstår? | ||||||||||
26. Tas externt stöd in vid behov, exempelvis företagshälsovård? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
27. Är allmänbelysningen tillräcklig i lokalerna? | ||||||||||
28. Luften inomhus: | ||||||||||
A. Är luftkvalitén bra? | ||||||||||
B. Är lufttemperaturen bra? | ||||||||||
C. Förekommer besvärande drag från t.ex. dörrar, fönster eller ventilation? | ||||||||||
29. Finns och fungerar dessa personalutrymmen: | ||||||||||
A. Pausutrymme? | ||||||||||
B. Matplats samt kylskåp, uppvärmningsanordning och diskmöjligheter? | ||||||||||
C. Klädutrymme och möjlighet att torka kläder och skor? | ||||||||||
D. Personaltoalett? | ||||||||||
E. Låsbar förvaring av personliga värdesaker? | ||||||||||
30. Städning: | ||||||||||
A. Är det ordning och reda i lokalerna och på gården? | ||||||||||
B. Förvaras utrustning och material på avsedda platser? | ||||||||||
C. Finns det fungerande städrutiner? | ||||||||||
D. Finns det ytor som är svåra att städa på grund av sladdar på golvet, möbler, leksaker som är i vägen? | ||||||||||
31. Städutrymme: | ||||||||||
A. Finns det plats för städvagn? | ||||||||||
B. Finns det rinnande vatten och vask för att fylla och tömma hinken? | ||||||||||
C. Är dörren alltid låst? | ||||||||||
32. Elektrisk utrustning: | ||||||||||
A. Uppfyller elektrisk utrustning, armaturer, sladdar och eluttag gällande säkerhetskrav? | ||||||||||
B. Genomförs riktade skyddsronder? Gärna med elkunnig person. | ||||||||||
C. Tänker ni på elsäkerhet vid inköp av ny utrustning? | ||||||||||
33. Finns det tryckkokare i köket? | ||||||||||
34. Utemiljö: | ||||||||||
A. Är utemiljön anpassad för er verksamhet? Har den rätt storlek, utformning och utrustning? | ||||||||||
B. Går det att ha uppsikt över området där barnen vistas i utemiljön vid förskolan? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
35. Kunskap: | ||||||||||
A. Har ni tillräckliga kunskaper om hur ni ska arbeta för att undvika belastningsbesvär? | ||||||||||
B. Får ni återkommande genomgång av lyft- och arbetsteknik? | ||||||||||
36. Finns det tillräckligt många bord och stolar i vuxenhöjd? | ||||||||||
37. Skötrum: | ||||||||||
A. Är skötbordens arbetshöjd justerbar? | ||||||||||
B. Finns det varmt och kallt vatten inom räckhåll från alla skötbord? | ||||||||||
C. Finns det någon anordning så att barn inte behöver lyftas upp på skötbordet? | ||||||||||
38. Är kapprum utformade och utrustade så att personalen kan arbeta med bra arbetsställningar när de hjälper barnen vid av och påklädning? | ||||||||||
39. Är förråd (inne och ute) utformade så att tunga lyft kan undvikas vid hämtning och lämning av utrustning och material? | ||||||||||
40. Är transportvägarna lättframkomliga, utan trösklar, trappsteg eller lutande plan och med uppställbara dörrar? | ||||||||||
41. Finns det hjälpmedel som underlättar arbetet, t.ex. vagnar, pirra, dragkrok vid in- och uttag av uteleksaker? | ||||||||||
42. Om det finns barn som har fysiska funktionshinder, har ni gjort anpassningar så att de anställda kan hjälpa barnen utan att behöva arbeta i ogynnsamma och påfrestande arbetsställningar? |
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor
Checklistan är redan sparad och en länk har skickats till din e-postadress.
Länken till din checklista kommer inte att sparas på "Mina sidor".