| Dokumentnamn |
| Apotek |
Checklistans namn | Datum | Version |
| | |
Företag | Framtagen av | Godkänd av |
| | |
Deltagare |
|
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter |
Checklistan består av olika avsnitt, som följer varans väg genom apoteket. Ni kan välja att göra hela listan eller delar av den.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt.
En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera.
Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se |
AFS 2020:1Arbetsplatsens utformning
AFS 2018:4Smittrisker
AFS 2015:4Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA)
AFS 2012:2Belastningsergonomi
AFS 2011:19Kemiska arbetsmiljörisker
AFS 2006:4Användning av arbetsutrustning
AFS 2005:16Buller
AFS 2001:3Användning av personlig skyddsutrustning
AFS 2001:1Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)
AFS 1998:5Arbete vid bildskärm
AFS 1993:2Våld och hot i arbetsmiljön
SFS 2003:778Lag om skydd mot olyckor
|
Varumottagning
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
1. Är lastkajen anpassad till och fungerar bra för verksamheten? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Är transportvägarna lättframkomliga, utan trösklar, rymliga, utan trappsteg eller lutande plan och med uppställbara dörrar? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Är staplat och lagrat gods så upplagt att det inte kan rasa? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Finns lyfthjälpmedel eller kärror för lastning / lossning eller transport? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lager
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
5. Används rätt lyftteknik vid manuella lyft? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. Är godset rätt placerat med avseende på plockfrekvens och vikt? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. Kan kampanjvaror och storvolymsvaror placeras i butiken utan omlastning i lagret? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. Har personalen fått information/utbildning om hur lyfthjälpmedlen ska användas? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9. Är lyfthjälpmedlen lätta att flytta nära hyllor m.m? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10. Kontrolleras pallställ och hyllor regelbundet så att de är hela och inte överlastade? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11. Används rätt teknik och lämpliga verktyg vid öppning av förpackningar? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12. Finns stegpallar (t.ex. elefantfot) och är de funktionsdugliga? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Varupåfyllning
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
13. Finns tillräckligt breda gångar för arbete och transporter? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14. Är tunga varor placerade på lämplig arbetshöjd? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15. Förekommer arbetsrörelser: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A. Med armarna över axelhöjd? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B. Under knähöjd? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
C. Med böj- eller vridrörelser för hand och underarm? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D. Under stark tidspress? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
E. Som upprepas under längre tid? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16. Förekommer handintensivt arbete sammanlagt mer än 4h/dag för någon av de anställda? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A. Kan det handintensiva arbetet innebära risk för skador i nacke, skuldra, arm eller hand (enligt riskbedömning). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kassa egenvård / receptur
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
17. Finns aktuell pris- och kodinformation lätt tillgänglig och nära kassan? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18. Kan personalen gå ifrån och ta pauser? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
19. Förebyggs eventuell problematik med utdragslådorna (t.ex. svårt att nå eller kollisionsrisk)? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20. Fungerar IT-systemen utan tekniska problem, t.ex. väntetider vid inloggning o.dyl? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
21. Finns IT-support / helpdesk och kan snabb hjälp fås om problemet påverkar arbetet ut mot kund? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
22. Har bildskärmarna bra läsbarhet, bildkvalitet och är de placerade så att blicken blir lätt nedåtriktad? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
23. Finns möjlighet att individuellt anpassa kassaarbetsplatsen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
24. Om ni har paketutlämning, upplever ni då att det finns risker med det kring: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A. Stress? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B. Ergonomi? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
C. Hot, våld och / eller säkerhet? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hot / rån / säkerhet
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
25. Går det att snabbt påkalla hjälp vid hotfulla situationer? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
26. Finns en beredskap för att möta aggressiva och hotfulla personer i arbetet? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
27. Är arbetslokaler och enskilda arbetsplatser utformade så att risker för hot och våld förebyggs? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
28. Finns beredskap för: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A. Att hantera akuta krissituationer, t.ex. hot, rånförsök m.m? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B. Att stödja personalen efter rån, överfall etc? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
29. Analyseras rapportering om hot och våld på jobbet så att en handlingsplan med åtgärder kan upprättas? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
30. Har personalen fått säkerhetsutbildning, t.ex. genom Säker i butik? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
31. Räknas kassan i avskilt utrymme utan insyn? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
32. Är narkotika förvarat i ett säkert, avskilt utrymme utan insyn? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kontor
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
33. Är allmänbelysningen tillräcklig i lokalerna? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
34. Finns dagsljus tillgängligt? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
35. Finns platsbelysning för de arbetstagare (t.ex. äldre) som upplever att belysningen på arbetsområdet är otillräcklig?? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
36. Erbjuds personal som normalt arbetar mer än en timme om dagen vid bildskärmen regelbunden synundersökning och vid behov s.k. terminalglasögon på arbetsgivarens bekostnad? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
37. Är datorarbetet ordnat så att datorarbetsuppgifterna är tillräckligt varierande? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
38. Går det att justera höjden på bordet så att det går att arbeta både sittande och stående? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
39. Kan stolen enkelt regleras i höjdled och kan sittdjup förändras? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
40. Har bildskärmen god läsbarhet? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
41. Förebyggs ljusreflexer eller annan spegling i bildskärmarna? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Brandskydd
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
42. Finns det ett systematiskt brandskyddsarbete? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
43. Finns en brandskyddsansvarig person? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
44. Är brandskyddsutrustning tillgänglig och i fullgott skick? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
45. Vet personalen hur brandskyddsutrustningen används? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
46. Är utrymningsvägarna: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A. Markerade? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B. Märkta med skyltar som syns även när det är mörkt? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
C. Fria (ej blockerade)? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D. Öppningsbara utan nyckel? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
E. Minst två till antalet och oberoende av varandra? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
47. Övas utrymning? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
48. Förvaras brandfarliga vätskor, t.ex. teknisk sprit, enligt regelverk? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Avfall / resthantering
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
49. Har arbetstagarna fått kunskap (om kemiska och mikrobiologiska risker) och information samt instruktioner för hanteringen av sopor och källsorterat avfall? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
50. Är det väl känt vad som räknas som riskavfall och hur det ska hanteras? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
51. Finns och följs rutiner för agerande vid stick- eller skärskada? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
52. Används lämpliga handskar och redskap vid packning och hantering av avfall? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
53. Finns och följs rutiner för läkemedelsdestruktion, t.ex. smittförande avfall och använda kanyler? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lokaler
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
54. Upplever personalen att det är för varmt i lokalerna? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
55. Upplever personalen att det är för kallt i lokalerna? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
56. Förekommer det upprepade klagomål på att luften är dålig? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
57. Förekommer det drag från entréer, fönster och portar? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
58. Underhålls ventilationen regelbundet av fastighetsägaren? OBS! Det ska dokumenteras. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
59. Är risk att snubbla eller halka minimerad? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
60. Har åtgärder vidtagits för att begränsa buller så långt det är praktiskt möjligt? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Information / utbildning
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
61. Utbildas personalen och hålls kunskapen uppdaterad: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A. i hur lyfthjälpmedel ska användas? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B. i arbetsteknik (vid exempelvis kassaarbetsplats)? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
C. i första hjälpen - L-ABC och HLR? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D. i säkerhet (undvika hot och våld) t.ex. genom webbutbildningen Säker i butik (www.sakeributik.se) eller motsvarande? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
62. Följs rutiner för antibiotikaspädning för att undvika kontaminering? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
63. Får personalen regelbundet information om företagets resultat och vad som är på gång? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
64. Genomförs regelbundna arbetsplatsträffar eller dylikt där även arbetsmiljön diskuteras? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
65. Genomförs regelbundet medarbetarsamtal? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
66. Får nyanställda, inhyrd personal och personal med nya arbetsuppgifter en bra introduktion där arbetsmiljö ingår? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
|
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor