Checklistan innehåller frågor om organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö samt miljöskydd. Observera att det även finns en checklista specifikt för smittrisker som baseras på AFS 2018:4.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt.
En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera.
Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se
Checklistan baseras på delar av följande lagar och föreskrifter: AFS 2020:1 Arbetsplatsens utformning AFS 2015:4 Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) AFS 2012:2 Belastningsergonomi AFS 2011:19 Kemiska arbetsmiljörisker AFS 2001:1 Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) AFS 1999:7 Första hjälpen och krisstöd AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön SFS 1977:1160 Arbetsmiljölagen (AML)
Länken till din checklista sparas på Mina sidor. Du kan också spara den som pdf eller skriva ut den. OBS! Pdf:en går inte att redigera.
Gå till Mina Sidor
Dokumentnamn | |||
---|---|---|---|
Personlig assistans | |||
Checklistans namn | Datum | Version | |
Företag | Framtagen av | Godkänd av | |
Deltagare | |||
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter | ||
Checklistan innehåller frågor om organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö samt miljöskydd. Observera att det även finns en checklista specifikt för smittrisker som baseras på AFS 2018:4.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt. En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera. Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se |
AFS 2020:1Arbetsplatsens utformning AFS 2015:4Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) AFS 2012:2Belastningsergonomi AFS 2011:19Kemiska arbetsmiljörisker AFS 2001:1Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) AFS 1999:7Första hjälpen och krisstöd AFS 1993:2Våld och hot i arbetsmiljön SFS 1977:1160Arbetsmiljölagen (AML) |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
1. Finns skriftlig fördelning av arbetsmiljöuppgifter, befogenheter och resurser? | ||||||||||
2. Har behov av kunskap och utbildning för chefer och arbetsledande personal klarlagts och tillgodosetts? | ||||||||||
3. Beaktas arbetsmiljöaspekterna vid förändring av hur arbetet ska organiseras? | ||||||||||
4. Får nyanställda, inhyrd personal och personal med nya arbetsuppgifter en bra introduktion där arbetsmiljö ingår? | ||||||||||
5. Finns rutiner för medicinsk kontroll vid nattarbete? | ||||||||||
6. Undersöks, bedöms och åtgärdas risker för ohälsa och olycksfall fortlöpande både vad gäller den fysiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljön? | ||||||||||
7. Beaktas möjligheten att ta sig hem på ett säkert sätt efter jourpass? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
8. Är det klart angett vad som ingår i beslutade arbetsuppgifter, och vad som inte ska ingå? | ||||||||||
9. Ges kunskap om brukares behov vid organisation och planering av arbetet? | ||||||||||
10. Finns bra balans mellan kraven i arbetet och de anställdas tillgång till stöd och hjälp för arbetets genomförande? | ||||||||||
11. Kan arbetstagarna påverka upplägg och genomförande av det egna arbetet? | ||||||||||
12. Finns möjlighet till fortbildning för specifika arbetsuppgifter eller brukarbehov? | ||||||||||
13. Genomförs regelbundet medarbetarsamtal? | ||||||||||
14. Finns möjlighet till handledning vid konflikter och andra besvärliga situationer? | ||||||||||
15. Finns det klara rutiner för hantering av våld eller hot, beroende på var (hemma, ute) situationen uppstår? | ||||||||||
16. Finns särskilda rutiner för ett snabbt omhändertagande med hjälp och stöd efter att anställda har utsatts för hot eller våld? | ||||||||||
17. Finns beredskap att hantera akuta situationer vid helg-, kvälls- och nattarbete? | ||||||||||
18. Hanteras kränkningar och konflikter så snart de uppstår? | ||||||||||
19. Finns rutiner för psykologisk och social krishantering i verksamheten? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
20. Är brukarens hem lokal- och utrymmesmässigt anpassat så att såväl brukarens behov som arbetstagarens arbetsmiljöbehov kan tillgodoses på lämpligt sätt? | ||||||||||
21. Är belysningen tillräcklig för alla arbetsuppgifter? | ||||||||||
22. Ges information om vikten av utrymme och hjälpmedel vid tunga lyft? | ||||||||||
23. Är brukare och anhöriga delaktiga i besluten om vilka uppgifter som ska utföras och vilka som inte ska utföras? | ||||||||||
24. Är klimatet bra – även under extra varma eller kalla perioder? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
25. Finns tillräckligt med utrymme vid förflyttning till / från säng, dusch / toalett, i hiss, genom dörrar och liknande? | ||||||||||
26. Finns behov av utrustning eller hjälpmedel för att arbetsuppgifterna ska kunna utföras på ett säkert sätt, utan risk för skador? | ||||||||||
27. Ges utbildning och träning i förflyttningsteknik? | ||||||||||
28. Är det tillräckligt med utrymme där det krävs assistens vid förflyttning? | ||||||||||
29. Ges träning i arbetsteknik vid nyanställning och vid introduktion av ny utrustning och nya hjälpmedel? | ||||||||||
30. Finns tillgång till råd och stöd för arbetstagaren när kroppen signalerar överbelastning? | ||||||||||
31. Har medarbetarna kunskap om risker med olämpliga arbetsställningar? | ||||||||||
32. Är skyddsutrustningen utprovad för den enskilde personen? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
33. Finns dokumenterade och daterade hygienrutiner? | ||||||||||
34. Finns risk för tuberkulos, gulsot, HIV eller annan allvarlig smitta? | ||||||||||
35. Finns rutiner för agerande vid stick- eller skärskada? | ||||||||||
36. Finns behållare för skärande och stickande avfall? | ||||||||||
37. Dokumenteras händelser där personalen exponerats för smittämnen i riskklass 3 och 4? (Exempel på smittämnen i dessa riskklasser är HIV och TBC-bakterier.) |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
38. Har medarbetaren utbildning i L-ABC och HLR och är den uppdaterad? | ||||||||||
39. Om medarbetaren kör bil i tjänsten, kan sådant arbete utföras på ett trafiksäkert sätt? (Till exempel, är fordonet väl underhållet, är föraren utvilad, används bilbälte, anpassas hastighet efter omständigheter och körs fordonet lagligt?) | ||||||||||
40. Finns riktlinjer för trafiksäkerhet och har arbetstagare informerats om dessa? | ||||||||||
41. Vid hantering av brukarens mediciner: | ||||||||||
A. Finns rutiner för säker hantering? | ||||||||||
B. Är rutinerna säkra även vid risk för brukares missbruk? | ||||||||||
42. Har riskbedömning gjorts vid kvälls- och nattarbete i kombination med ensamarbete? | ||||||||||
43. Finns överfallslarm eller person-GPS, vid behov? | ||||||||||
44. Finns på företaget ett tidigt psykiskt och socialt omhändertagande vid en kris? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
45. Har inträffade tillbud, arbetsolycksfall och arbetssjukdomar utretts, följts upp och åtgärder vidtagits? | ||||||||||
46. Finns tillräcklig kunskap om riskerna för belastningssjukdomar och belastningsskador? | ||||||||||
47. Finns kunskap om riskerna för ohälsa på grund av för hög arbetsbelastning? | ||||||||||
48. Finns tillräcklig kunskap om riskerna för eksem, allergier och andra överkänslighetsreaktioner? | ||||||||||
49. Finns rutiner för rapportering av tillbud, arbetsolycksfall och arbetssjukdomar? | ||||||||||
50. Finns rutiner för omedelbar anmälan till Arbetsmiljöverket vid dödsfall, svårare personskador, skador som drabbat flera samtidigt eller allvarligt tillbud? | ||||||||||
51. Används www.anmalarbetsskada.se eller något annat system vid anmälan av arbetsskada? | ||||||||||
52. Finns policy och rutiner för rehabilitering och arbetsanpassning? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
53. Finns rutiner för hantering av riskavfall, t.ex. smittförande avfall och använda kanyler? |
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor
Checklistan är redan sparad och en länk har skickats till din e-postadress.
Länken till din checklista kommer inte att sparas på "Mina sidor".