Hemtjänsten
Checklistan innehåller frågor om organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö samt miljöskydd. Observera att det även finns en checklista specifikt för smittrisker som baseras på AFS 2023:10 avdelning VI: Smittrisker.
Checklistan innehåller frågor om organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö samt miljöskydd. Observera att det även finns en checklista specifikt för smittrisker som baseras på AFS 2023:10 avdelning VI: Smittrisker.
Frågor
Frågor
Frågor
Frågor
| Dokumentnamn | |
|---|---|
Hemtjänsten | |
| Område/plats | Datum |
Invalid Date | |
| Godkänd av | Deltagare |
| Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter |
Checklistan innehåller frågor om organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö samt miljöskydd. Observera att det även finns en checklista specifikt för smittrisker som baseras på AFS 2023:10 avdelning VI: Smittrisker. |
|
| Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Låg | Medel | Hög | |||||
| 1. Finns det en tydlig fördelning av arbetsmiljöuppgifter, befogenheter och resurser? |
| ||||||
| 2. Har behov av kunskap och utbildning för chefer och arbetsledande personal klarlagts och tillgodosetts? |
| ||||||
| 3. Beaktas arbetsmiljöaspekterna på ett systematiskt sätt vid förändringar i organisationen? |
| ||||||
| 4. Får nyanställda, inhyrd personal och personal med nya arbetsuppgifter en bra introduktion där arbetsmiljö ingår? |
| ||||||
| 5. Finns rutiner för medicinsk kontroll vid nattarbete? |
| ||||||
| 6. Undersöks, bedöms och åtgärdas risker för ohälsa och olycksfall fortlöpande både vad gäller den fysiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljön? |
| ||||||
| Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Låg | Medel | Hög | |||||
| 7. Ges kunskap om enskilda vårdtagares behov vid organisation och planering av arbetet? |
| ||||||
| 8. Finns bra balans mellan kraven i arbetet och de anställdas tillgång till stöd och hjälp för arbetets genomförande? |
| ||||||
| 9. Kan arbetstagarna påverka upplägg och genomförande av det egna arbetet? |
| ||||||
| 10. Genomförs regelbundet medarbetarsamtal? |
| ||||||
| 11. Ges utbildning och träning i hur situationer med icke samarbetsvilliga | |||||||
| a) vårdtagare hanteras? |
| ||||||
| b) anhöriga hanteras? |
| ||||||
| 12. Finns särskilda rutiner för ett snabbt omhändertagande med hjälp och stöd efter att anställda har utsatts för hot eller våld? |
| ||||||
| 13. Finns beredskap att hantera akuta situationer vid helg-, kvälls- eller nattarbete? |
| ||||||
| 14. Hanteras kränkningar och konflikter så snart de uppstår? |
| ||||||
| 15. Finns rutiner för psykologisk och social krishantering i verksamheten? |
| ||||||
| Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Låg | Medel | Hög | |||||
| 16. Är vårdtagarens hem lokal- och utrymmesmässigt anpassat så att såväl vårdtagarens behov som arbetstagarens arbetsmiljöbehov kan tillgodoses på lämpligt sätt? |
| ||||||
| 17. Är belysningen tillräcklig för alla arbetsuppgifter? |
| ||||||
| 18. Ges information till vårdtagare och anhöriga om arbetsmiljöaspekter, t.ex. rökning, husdjur, städning m.m. |
| ||||||
| 19. Ges information till vårdtagare och anhöriga om vikten av utrymme och hjälpmedel vid tunga lyft? |
| ||||||
| 20. Är vårdtagare och anhöriga delaktiga i besluten om vilka uppgifter som ska utföras och vilka som inte ska utföras? |
| ||||||
| 21. Är klimatet bra – även under extra varma eller kalla perioder? |
| ||||||
| Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Låg | Medel | Hög | |||||
| 22. Finns tillräckligt med utrymme vid förflyttning till / från säng, dusch / toalett, i hiss, genom dörrar, i korridorer och liknande? |
| ||||||
| 23. Finns tillräcklig utrustning och hjälpmedel för att arbetsuppgifterna ska kunna utföras på ett säkert sätt, utan risk för skador: | |||||||
| a) Höj- och sänkbar säng? |
| ||||||
| b) Personlyft? |
| ||||||
| c) Glidmatta eller vridplatta? |
| ||||||
| d) Handtag i toalett och dusch? |
| ||||||
| e) Utrymme för hjälp vid förflyttning? |
| ||||||
| f) Utrymme för hjälp vid dusch- och toalettbesök? |
| ||||||
| g) Inga lösa mattor och annat som hindrar effektiv städning? |
| ||||||
| 24. Ges regelbundet utbildning och träning i förflyttningsteknik? |
| ||||||
| 25. Är det tillräckligt med utrymme runt vårdtagares säng där det krävs assistens vid förflyttning? |
| ||||||
| 26. Ges träning i arbetsteknik vid nyanställning och vid introduktion av ny utrustning och nya hjälpmedel? |
| ||||||
| 27. Finns tillgång till råd och stöd för arbetstagaren när kroppen signalerar överbelastning? |
| ||||||
| 28. Har medarbetarna kunskap om risker med olämpliga arbetsställningar? |
| ||||||
| Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Låg | Medel | Hög | |||||
| 29. Finns det säkerhetsdatablad för alla farliga kemiska produkter? |
| ||||||
| 30. Har eventuella eksem eller andra besvär blivit utredda? |
| ||||||
| 31. Är skyddsutrustningen utprovad för den enskilde personen? |
| ||||||
| Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Låg | Medel | Hög | |||||
| 32. Finns dokumenterade hygienrutiner? |
| ||||||
| 33. Finns det risk för tuberkulos, gulsot, HIV eller annan allvarlig smitta? |
| ||||||
| 34. Erbjuds personalen vaccination? |
| ||||||
| 35. Hanteras eventuellt riskavfall enligt fastställda rutiner? |
| ||||||
| 36. Finns rutiner för agerande vid stick- eller skärskada? |
| ||||||
| 37. Finns behållare för skärande och stickande avfall? |
| ||||||
| 38. Dokumenteras händelser där personalen exponerats för smittämnen i riskklass 3 och 4? (Exempel på smittämnen i dessa riskklasser är HIV och TBC-bakterier.) |
| ||||||
| Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Låg | Medel | Hög | |||||
| 39. Har tillräckligt antal arbetstagare kunskaper i första hjälpen? |
| ||||||
| 40. Om vårdtagarens mediciner ska hanteras: | |||||||
| a) Sker det enligt säkra rutiner? |
| ||||||
| b) Finns rutiner även vid eventuell risk för missbruk? |
| ||||||
| 41. Har ni riskbedömt kvälls- och nattarbete i kombination med ensamarbete? |
| ||||||
| 42. Finns personburet larm, vid behov? |
| ||||||
| 43. Finns på företaget ett tidigt psykiskt och socialt omhändertagande vid en kris? |
| ||||||
| Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Låg | Medel | Hög | |||||
| 44. Har inträffade tillbud, arbetsolycksfall och arbetssjukdomar utretts, följts upp och åtgärder vidtagits? |
| ||||||
| 45. Finns tillräcklig kunskap om riskerna för belastningssjukdomar och belastningsskador? |
| ||||||
| 46. Finns kunskap om riskerna för ohälsa på grund av för hög arbetsbelastning? |
| ||||||
| 47. Finns tillräcklig kunskap om riskerna för eksem, allergier och andra överkänslighetsreaktioner? |
| ||||||
| 48. Finns rutiner för rapportering av tillbud, arbetsolycksfall och arbetssjukdomar? |
| ||||||
| 49. Finns rutiner för omedelbar anmälan till Arbetsmiljöverket vid dödsfall, svårare personskador, skador som drabbat flera samtidigt eller allvarligt tillbud? |
| ||||||
| 50. Används www.anmalarbetsskada.se eller något annat system vid anmälan av arbetsskada? |
| ||||||
| 51. Finns policy och rutiner för rehabilitering och arbetsanpassning? |
| ||||||
| Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Låg | Medel | Hög | |||||
| 52. Är det väl känt vad som räknas som farligt avfall och hur det ska hanteras? |
| ||||||
| 53. Finns det rutiner för hur riskavfall, som smittförande avfall och kanyler, ska hanteras? |
| ||||||
| 54. Lämnas så mycket som möjligt av ert avfall till återvinning eller återanvändning (glas, papper, kartong, batterier m.m)? |
| ||||||
| Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
|---|
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor