| Dokumentnamn |
| Hemtjänsten |
Checklistans namn | Datum | Version |
| | |
Företag | Framtagen av | Godkänd av |
| | |
Deltagare |
|
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter |
Checklistan innehåller frågor om organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö samt miljöskydd. Observera att det även finns en checklista specifikt för smittrisker som baseras på AFS 2018:4.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt.
En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera.
Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se |
AFS 2018:4Smittrisker
AFS 2015:4Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA)
AFS 2012:2Belastningsergonomi
AFS 2011:19Kemiska arbetsmiljörisker
AFS 2001:1Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)
AFS 1999:7Första hjälpen och krisstöd
AFS 1993:2Våld och hot i arbetsmiljön
SFS 1998:808Miljöbalken
SFS 1977:1160Arbetsmiljölagen (AML)
|
Organisatorisk arbetsmiljö
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
1. Finns skriftlig fördelning av arbetsmiljöuppgifter, befogenheter och resurser? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Har behov av kunskap och utbildning för chefer och arbetsledande personal klarlagts och tillgodosetts? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Beaktas arbetsmiljöaspekterna på ett systematiskt sätt vid förändringar i organisationen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Får nyanställda, inhyrd personal och personal med nya arbetsuppgifter en bra introduktion där arbetsmiljö ingår? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Finns rutiner för medicinsk kontroll vid nattarbete? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. Undersöks, bedöms och åtgärdas risker för ohälsa och olycksfall fortlöpande både vad gäller den fysiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljön? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Social arbetsmiljö
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
7. Ges kunskap om enskilda vårdtagares behov vid organisation och planering av arbetet? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. Finns bra balans mellan kraven i arbetet och de anställdas tillgång till stöd och hjälp för arbetets genomförande? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9. Kan arbetstagarna påverka upplägg och genomförande av det egna arbetet? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10. Genomförs regelbundet medarbetarsamtal? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11. Ges utbildning och träning i hur situationer med icke samarbetsvilliga |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A. vårdtagare hanteras? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B. anhöriga hanteras? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12. Finns särskilda rutiner för ett snabbt omhändertagande med hjälp och stöd efter att anställda har utsatts för hot eller våld? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13. Finns beredskap att hantera akuta situationer vid helg-, kvälls- eller nattarbete? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14. Hanteras kränkningar och konflikter så snart de uppstår? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15. Finns rutiner för psykologisk och social krishantering i verksamheten? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fysisk arbetsmiljö
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
16. Är vårdtagarens hem lokal- och utrymmesmässigt anpassat så att såväl vårdtagarens behov som arbetstagarens arbetsmiljöbehov kan tillgodoses på lämpligt sätt? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17. Är belysningen tillräcklig för alla arbetsuppgifter? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18. Ges information till vårdtagare och anhöriga om arbetsmiljöaspekter, t.ex. rökning, husdjur, städning m.m. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
19. Ges information till vårdtagare och anhöriga om vikten av utrymme och hjälpmedel vid tunga lyft? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20. Är vårdtagare och anhöriga delaktiga i besluten om vilka uppgifter som ska utföras och vilka som inte ska utföras? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
21. Är klimatet bra – även under extra varma eller kalla perioder? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ergonomi
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
22. Finns tillräckligt med utrymme vid förflyttning till / från säng, dusch / toalett, i hiss, genom dörrar, i korridorer och liknande? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
23. Finns tillräcklig utrustning och hjälpmedel för att arbetsuppgifterna ska kunna utföras på ett säkert sätt, utan risk för skador: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A. Höj- och sänkbar säng? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B. Personlyft? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
C. Glidmatta eller vridplatta? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D. Handtag i toalett och dusch? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
E. Utrymme för hjälp vid förflyttning? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
F. Utrymme för hjälp vid dusch- och toalettbesök? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
G. Inga lösa mattor och annat som hindrar effektiv städning? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
24. Ges regelbundet utbildning och träning i förflyttningsteknik? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
25. Är det tillräckligt med utrymme runt vårdtagares säng där det krävs assistens vid förflyttning? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
26. Ges träning i arbetsteknik vid nyanställning och vid introduktion av ny utrustning och nya hjälpmedel? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
27. Finns tillgång till råd och stöd för arbetstagaren när kroppen signalerar överbelastning? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
28. Har medarbetarna kunskap om risker med olämpliga arbetsställningar? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kemikaliehantering
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
29. Finns det säkerhetsdatablad för alla farliga kemiska produkter? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
30. Har eventuella eksem eller andra besvär blivit utredda? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
31. Är skyddsutrustningen utprovad för den enskilde personen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hygien och smittskydd
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
32. Finns dokumenterade och daterade hygienrutiner? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
33. Finns det risk för tuberkulos, gulsot, HIV eller annan allvarlig smitta? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
34. Erbjuds personalen vaccination? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
35. Hanteras eventuellt riskavfall enligt fastställda rutiner? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
36. Finns rutiner för agerande vid stick- eller skärskada? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
37. Finns behållare för skärande och stickande avfall? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
38. Dokumenteras händelser där personalen exponerats för smittämnen i riskklass 3 och 4? (Exempel på smittämnen i dessa riskklasser är HIV och TBC-bakterier.) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Säkerhet
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
39. Finns tillräckligt antal personer med utbildning i Första hjälpen, exempelvis L-ABC (Lägesbedömning - Andning, Blod, Chock) och HLR (hjärt-lungräddning)? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
40. Om vårdtagarens mediciner ska hanteras: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A. Sker det enligt säkra rutiner? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B. Finns rutiner även vid eventuell risk för missbruk? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
41. Har riskbedömning gjorts vid kvälls- och nattarbete i kombination med ensamarbete? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
42. Finns personburet larm, vid behov? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
43. Finns på företaget ett tidigt psykiskt och socialt omhändertagande vid en kris? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Arbetssjukdom eller - skada
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
44. Har inträffade tillbud, arbetsolycksfall och arbetssjukdomar utretts, följts upp och åtgärder vidtagits? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
45. Finns tillräcklig kunskap om riskerna för belastningssjukdomar och belastningsskador? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
46. Finns kunskap om riskerna för ohälsa på grund av för hög arbetsbelastning? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
47. Finns tillräcklig kunskap om riskerna för eksem, allergier och andra överkänslighetsreaktioner? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
48. Finns rutiner för rapportering av tillbud, arbetsolycksfall och arbetssjukdomar? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
49. Finns rutiner för omedelbar anmälan till Arbetsmiljöverket vid dödsfall, svårare personskador, skador som drabbat flera samtidigt eller allvarligt tillbud? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
50. Används www.anmalarbetsskada.se eller något annat system vid anmälan av arbetsskada? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
51. Finns policy och rutiner för rehabilitering och arbetsanpassning? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Miljöskydd
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
52. Är det väl känt vad som räknas som farligt avfall och hur det ska hanteras? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
53. Finns rutiner för hantering av riskavfall, t.ex. smittförande avfall och använda kanyler? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
54. Lämnas så mycket som möjligt av ert avfall till återvinning eller återanvändning (glas, papper, kartong, batterier m.m)? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
|
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor