| Dokumentnamn |
| Privattandvården |
Checklistans namn | Datum | Version |
| | |
Företag | Framtagen av | Godkänd av |
| | |
Deltagare |
|
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter |
Checklistan innehåller frågor om organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö samt miljöskydd. Observera att det även finns en checklista specifikt för smittrisker som baseras på AFS 2018:4.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt.
En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera.
Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se |
AFS 2020:1Arbetsplatsens utformning
AFS 2018:4Smittrisker
AFS 2015:4Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA)
AFS 2012:2Belastningsergonomi
AFS 2011:19Kemiska arbetsmiljörisker
AFS 2005:16Buller
AFS 2005:15Vibrationer
AFS 2001:1Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)
AFS 1999:7Första hjälpen och krisstöd
AFS 1993:2Våld och hot i arbetsmiljön
SFS 1998:808Miljöbalken
SFS 1977:1160Arbetsmiljölagen (AML)
|
Organisatorisk arbetsmiljö
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
1. Finns skriftlig fördelning av arbetsmiljöuppgifter, befogenheter och resurser? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Har behov av kunskap och utbildning för chefer och arbetsledande personal klarlagts och tillgodosetts? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Undersöks, bedöms och åtgärdas risker för ohälsa och olycksfall vid planering av och beslut om till exempel ny eller ändrad verksamhet, inköp, reparation, underhåll eller ombyggnad? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Får nyanställda, inhyrd personal och personal med nya arbetsuppgifter en bra introduktion där arbetsmiljö ingår? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Undersöks, bedöms och åtgärdas risker för ohälsa och olycksfall fortlöpande både vad gäller den fysiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljön? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Social arbetsmiljö
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
6. Finns bra balans mellan kraven i arbetet och de anställdas resurser för arbetets genomförande? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. Kan arbetstagarna påverka upplägg och genomförande av det egna arbetet? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. Genomförs regelbundet medarbetarsamtal? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9. Finns särskilda rutiner för ett snabbt omhändertagande med hjälp och stöd efter att anställda har utsatts för hot eller våld? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10. Hanteras kränkningar och konflikter så snart de uppstår? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11. Finns rutiner för psykologisk och social krishantering i verksamheten? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fysisk arbetsmiljö
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
12. Är verksamhetens särskilda behov inom olika lokaldelar tillgodosedda: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A. Behandlingsrum? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B. Steril? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
C. Väntrum och reception? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D. Personalutrymmen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
E. Omklädning, dusch, toaletter? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
F. Städutrymmen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
G. Förrådsutrymmen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
H. Maskinrum? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I. Annat utrymme? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13. Är allmänbelysningen tillräcklig i lokalerna? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14. Finns platsbelysning för de arbetstagare (t.ex. äldre) som upplever att belysningen på arbetsområdet är otillräcklig? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15. Finns störande reflexer eller bländning från lampor eller fönster? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16. Fungerar ventilationen tillfredsställande i alla utrymmen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17. Upplever personalen att det är för varmt i lokalerna? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18. Upplever personalen att det är för kallt i lokalerna? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
19. Behövs solskydd för alla eller några av fönstren? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20. Väljs arbetsutrustning som ger så liten vibrationspåverkan som möjligt för arbetstagare som utsätts för vibrationer? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
21. Finns vid behov tillgång till bra hörselskydd med rätt dämpförmåga? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
22. Görs utrustnings- och täthetskontroll vid användning av anestesigaser? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Utrustning
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
23. Kan behandlingsstolen justeras med lättarbetade reglage? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
24. Ger behandlingsstolen god åtkomst i alla positioner? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
25. Är arbetsstolen lätt att ställa in? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
26. Kan stolsitsen tippas framåt och ger stolen stöd åt svankryggen, vid behov? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
27. Är handinstrument ergonomiskt utformade med bra grepp? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
28. Följs utrustningarnas skötselinstruktioner när det gäller egenkontroll och eventuell besiktning eller service av fackman? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ergonomi
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
29. Planeras vid upprepat arbete under längre tid: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A. Regelbundna mikropauser? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B. Arbetsrotation? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
30. Finns det möjlighet att växla till sittande då arbetet innebär långvarigt stående eller gående? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
31. Finns det möjlighet att variera arbetsuppgifter? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
32. Är arbetshöjder anpassade till arbetstagarens kroppsstorlek och arbetsuppgiften? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
33. Finns tillräckliga arbets- och avställningsytor? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
34. Står diskmaskin / diskdesinfektor upphöjd på sockel? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
35. Har datorarbetsplatsen utformats för en bra ergonomi, t.ex. höj- och sänkbara bord? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
36. Kontrolleras regelbundet behovet av synhjälpmedel (t.ex. terminal- och luppglasögon) så att de är anpassade till det synkrävande arbetet? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kemikaliehantering
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
37. Finns en förteckning över alla kemiska riskkällor? (Tänk på att kemiska risker kan bildas i verksamheten eller förekomma naturligt) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
38. Finns det säkerhetsdatablad för alla farliga kemiska produkter? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
39. Har alla berörda informerats om hälso- och olycksfallsriskerna vid hanteringen av de kemiska produkterna? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
40. Finns tillgång till ögondusch och nöddusch? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
41. Har alla som arbetar med farliga kemikalier tillräcklig kunskap om risker och handhavande? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
42. Används bonding och ohärdat material så att inte händer eller fingrar exponeras? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
43. Har eventuella eksem eller andra besvär blivit utredda? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
44. Finns rutiner för hantering av ohärdat spill och avfall? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
45. Är skyddsutrustningen utprovad för den enskilde personen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
46. Används skyddshandskar av rätt sort och med rätt skydd mot t.ex. nötning, genomträngning av kemiska ämnen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hygien och smittskydd
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
47. Har följande förebyggande åtgärder vidtagits: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A. Smittspridning undviks genom att städning utförs korrekt? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B. Personalen äter eller dricker inte i utrymmen med smittrisk? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
C. Tillgång finns till handtvätt och desinfektionsmedel? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
48. Finns dokumenterade och daterade hygienrutiner? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
49. Erbjuds personalen vaccination? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
50. Används handdesinfektion med återfettande tillsats för att minska uttorkning av huden? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
51. Finns rutiner för agerande vid stick- eller skärskada? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
52. Finns behållare för skärande och stickande avfall? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
53. Dokumenteras händelser där personalen exponerats för smittämnen i riskklass 3 och 4? (Exempel på smittämnen i dessa riskklasser är HIV och TBC-bakterier.) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Säkerhet
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
54. Finns rätt utrustning för den första hjälpen som behövs, t.ex. rätt typ av förbandsutrustning och ev. hjärtstartare? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
55. Finns tillräckligt antal personer med utbildning i Första hjälpen, exempelvis L-ABC (Lägesbedömning - Andning, Blod, Chock) och HLR (hjärt-lungräddning)? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
56. Är brandskyddsutrustning tillgänglig och i fullgott skick? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
57. Finns en för verksamheten anpassad larmutrustning? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
58. Finns utrymningsplaner i tillräckligt antal? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
59. Övas utrymning? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
60. Fungerar rutinerna för säkerhetskopiering, förvaring och kontroll av datafiler? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Arbetssjukdom eller -skada
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
61. Har inträffade tillbud, arbetsolycksfall och arbetssjukdomar utretts, följts upp och åtgärder vidtagits? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
62. Finns tillräcklig kunskap om riskerna för belastningssjukdomar och belastningsskador? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
63. Finns kunskap om riskerna för ohälsa på grund av för hög arbetsbelastning? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
64. Finns tillräcklig kunskap om riskerna för eksem, allergier och andra överkänslighetsreaktioner? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
65. Finns rutiner för rapportering av tillbud, arbetsolycksfall och arbetssjukdomar? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
66. Finns rutiner för omedelbar anmälan till Arbetsmiljöverket vid dödsfall, svårare personskador, skador som drabbat flera samtidigt eller allvarligt tillbud? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
67. Används www.anmalarbetsskada.se eller något annat system vid anmälan av arbetsskada? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
68. Finns policy och rutiner för rehabilitering och arbetsanpassning? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Miljöskydd
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
69. Finns godkänt system för amalgamavskiljning och årlig hämtning av farligt avfall? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
70. Är det väl känt vad som räknas som farligt avfall och hur det ska hanteras? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
71. Hanteras härdplastavfall enligt kommunens regler? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
72. Finns rutiner för hantering av riskavfall, t.ex. smittförande avfall och använda kanyler? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
73. Är det känt att sanering / rensning av avlopp ska föregås av anmälan till kommunen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
74. Lämnas så mycket som möjligt av ert avfall till återvinning eller återanvändning (glas, papper, kartong, batterier m.m)? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
|
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor