Nya, förbättrade checklistor 2 december (OBS! nytt datum)

Läs om alla förbättringar och vad som händer med dina gamla checklistor.

Läs mer
Tillbaka till checklistorna
prevent.se
Ny checklista

Förskolans ljudmiljö

I de situationer där pedagogen eller barnet önskar en tystare ljudmiljö eller en ljudmiljö som inte stör pågående verksamhet behövs en åtgärd. Det är känt att störande ljud påverkar oss på flera olika sätt och kan – om det pågår för länge – skapa ohälsa, till exempel hörselnedsättning, tinnitus, skadlig stress. Checklistan är ett användbart hjälpmedel för att undersöka ljudmiljön och upptäcka eventuella risker och brister.

Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt.

En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera.

Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se

Spara din checklista

Länken till din checklista sparas på Mina sidor. Du kan också spara den som pdf eller skriva ut den. OBS! Pdf:en går inte att redigera.
Gå till Mina Sidor

Vill du spara länken till din checklista?

Denna checklista är inte kopplat till ett konto på www.prevent.se och du kan därför endast komma åt den via denna länken:
https://checklists.prevent.se/checklist/answer/196?key=w11vRKZbEBX1AHm2UZz_EhazHHcexne33k4U4W-bhv8

Logga in eller registrera dig för att enkelt komma åt checklistan via Mina sidor på www.prevent.se

Vill du använda checklistan?

Fyll i namn och e-post för att få länken till din digitala checklista.

För att skriva ut checklistan behöver du fylla i namn och e-post. En digital checklista skickas också till din e-post.

För att ladda ner checklistan som pdf behöver du fylla i namn och e-post. En digital checklista skickas också till din e-post.

Läs vår policy kring personuppgifter

Du har inte svarat på alla frågor

Är du säker på att du vill spara som PDF utan att besvara alla frågor i checklistan?

Aktiviteter och ljud

1Är det flera av pedagogerna som blir störda av ljudnivån vid:

amåltider?

Riskbedömning:

bsamlingar?

Riskbedömning:

cfri lek?

Riskbedömning:

dpå- och avklädning?

Riskbedömning:

eutelek?

Riskbedömning:

fannan aktivitet?

Riskbedömning:

2Är det flera av barnen som blir störda av ljudnivån vid:

amåltider?

Riskbedömning:

bsamlingar?

Riskbedömning:

cfri lek?

Riskbedömning:

dpå- och avklädning?

Riskbedömning:

eutelek?

Riskbedömning:

fannan aktivitet?

Riskbedömning:

Påverkan av ljud

3Har ni någon pedagog som:

aär känslig för vissa ljud eller har tinnitus?

Riskbedömning:

bblir ljudtrött under eller efter arbetet?

Riskbedömning:

char sömnproblem?

Riskbedömning:

4Har pedagogerna möjlighet till ljudvila, till exempel under raster?

Riskbedömning:

aAnvänds denna möjlighet regelbundet?

Lokaler och akustik

5Är lokalerna där barnen vistas försedda med bra ljudabsorbenter (klass A) i taken, helst hela takytan ?

Riskbedömning:

6Har ni kompletterat med bra ljudabsorbenter på väggytor där det behövs?

Riskbedömning:

7Har lokalerna flera mindre rum så att barnen kan delas in i mindre grupper?

Riskbedömning:

8Går det att placera matbord i flera rum?

Riskbedömning:

9Kan ni ”skapa rum i rummet” med hjälp av skärmar, möbler etc?

Riskbedömning:

10Avger ventilationssystemet eller annan fast utrustning störande ljud?

Riskbedömning:

11Har ljud- och / eller akustikmätning genomförts under de senaste åren?

Riskbedömning:

aHar någon av dessa mätningar lett till åtgärder?

Inredning

12Är de bord som barnen använder ljuddämpade?

Riskbedömning:

13Har ni möbeltassar på stolsben och är de i gott skick?

Riskbedömning:

14Använder ni plasttallrikar och plastmuggar istället för porslin och glas?

Riskbedömning:

15Kan ni reglera belysningen med dimmer?

Riskbedömning:

16Har ni ljuddämpade dörrar som inte smäller eller slamrar?

Riskbedömning:

17Är vitvaror och torkskåp tysta och välplacerade?

Riskbedömning:

Leksaker och utrustning

18Använder ni ljuddämpande lekmattor på hårda golv?

Riskbedömning:

19Har ni monterat ljuddämpande material i botten av leksaksbackar?

Riskbedömning:

20Har ni i möjligaste mån bytt ut hårda leksaker till mjuka (till exempel till mjuka byggklossar?

Riskbedömning:

21Använder ni temaleksaker för mer fokuserad och tystare lek?

Riskbedömning:

22Begränsar ni användning av leksaker som uppmuntrar till stojig lek?

Riskbedömning:

Pedagogik

23Ser ni till att man inte talar över huvudet på andra (både barn och pedagoger)?

Riskbedömning:

24Sänker pedagogerna sina röster i barngruppen om barnen är högljudda?

Riskbedömning:

25Sker samtal alltid på nära håll?

Riskbedömning:

26Ser ni till att prata med barnen på ”lika höjd”?

Riskbedömning:

27Bekräftar ni ett barn som pockar på uppmärksamhet, till exempel med en handsignal?

Riskbedömning:

28Ser ni till att barnen inte springer inomhus?

Riskbedömning:

29Talar ni regelbundet med barnen om ljud och arbetsro?

Riskbedömning:

aAnvänder ni då något studiematerial?

30Gör ni ljudpromenader utomhus med barnen?

Riskbedömning:

31Pratar ni om ljudmiljön på föräldramöten?

Riskbedömning:

Organisation

32Har samtlig personal på förskolan fått utbildning om hur ljud påverkar människan och hur störande ljud kan förebyggas?

Riskbedömning:

33Diskuterar och jobbar ni återkommande med ljudfrågor, till exempel vid arbetsplatsträffar / personalmöten?

Riskbedömning:

34Kan ni dela in barnen i mindre grupper?

Riskbedömning:

35Behöver ni öka personaltätheten?

Riskbedömning:

36Tar ni emot barnen utomhus på morgonen?

Riskbedömning:

37Klär ni på några barn i taget när de ska gå ut?

Riskbedömning:

38Har ni mycket utomhusaktiviteter?

Riskbedömning:

Övrigt

Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan

Checklistan är redan sparad och en länk har skickats till din e-postadress.