I de situationer där pedagogen eller barnet önskar en tystare ljudmiljö eller en ljudmiljö som inte stör pågående verksamhet behövs en åtgärd. Det är känt att störande ljud påverkar oss på flera olika sätt och kan – om det pågår för länge – skapa ohälsa, till exempel hörselnedsättning, tinnitus, skadlig stress. Checklistan är ett användbart hjälpmedel för att undersöka ljudmiljön och upptäcka eventuella risker och brister.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt.
En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera.
Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se
Länken till din checklista sparas på Mina sidor. Du kan också spara den som pdf eller skriva ut den. OBS! Pdf:en går inte att redigera.
Gå till Mina Sidor
Dokumentnamn | |||
---|---|---|---|
Förskolans ljudmiljö | |||
Checklistans namn | Datum | Version | |
Företag | Framtagen av | Godkänd av | |
Deltagare | |||
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter | ||
I de situationer där pedagogen eller barnet önskar en tystare ljudmiljö eller en
ljudmiljö som inte stör pågående verksamhet behövs en åtgärd. Det är känt att störande
ljud påverkar oss på flera olika sätt och kan – om det pågår för länge – skapa
ohälsa, till exempel hörselnedsättning, tinnitus, skadlig stress. Checklistan är ett
användbart hjälpmedel för att undersöka ljudmiljön och upptäcka eventuella risker
och brister.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt. En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera. Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
1. Är det flera av pedagogerna som blir störda av ljudnivån vid: | ||||||||||
A. måltider? | ||||||||||
B. samlingar? | ||||||||||
C. fri lek? | ||||||||||
D. på- och avklädning? | ||||||||||
E. utelek? | ||||||||||
F. annan aktivitet? | ||||||||||
2. Är det flera av barnen som blir störda av ljudnivån vid: | ||||||||||
A. måltider? | ||||||||||
B. samlingar? | ||||||||||
C. fri lek? | ||||||||||
D. på- och avklädning? | ||||||||||
E. utelek? | ||||||||||
F. annan aktivitet? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
3. Har ni någon pedagog som: | ||||||||||
A. är känslig för vissa ljud eller har tinnitus? | ||||||||||
B. blir ljudtrött under eller efter arbetet? | ||||||||||
C. har sömnproblem? | ||||||||||
4. Har pedagogerna möjlighet till ljudvila, till exempel under raster? | ||||||||||
A. Används denna möjlighet regelbundet? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
5. Är lokalerna där barnen vistas försedda med bra ljudabsorbenter (klass A) i taken, helst hela takytan ? | ||||||||||
6. Har ni kompletterat med bra ljudabsorbenter på väggytor där det behövs? | ||||||||||
7. Har lokalerna flera mindre rum så att barnen kan delas in i mindre grupper? | ||||||||||
8. Går det att placera matbord i flera rum? | ||||||||||
9. Kan ni ”skapa rum i rummet” med hjälp av skärmar, möbler etc? | ||||||||||
10. Avger ventilationssystemet eller annan fast utrustning störande ljud? | ||||||||||
11. Har ljud- och / eller akustikmätning genomförts under de senaste åren? | ||||||||||
A. Har någon av dessa mätningar lett till åtgärder? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
12. Är de bord som barnen använder ljuddämpade? | ||||||||||
13. Har ni möbeltassar på stolsben och är de i gott skick? | ||||||||||
14. Använder ni plasttallrikar och plastmuggar istället för porslin och glas? | ||||||||||
15. Kan ni reglera belysningen med dimmer? | ||||||||||
16. Har ni ljuddämpade dörrar som inte smäller eller slamrar? | ||||||||||
17. Är vitvaror och torkskåp tysta och välplacerade? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
18. Använder ni ljuddämpande lekmattor på hårda golv? | ||||||||||
19. Har ni monterat ljuddämpande material i botten av leksaksbackar? | ||||||||||
20. Har ni i möjligaste mån bytt ut hårda leksaker till mjuka (till exempel till mjuka byggklossar? | ||||||||||
21. Använder ni temaleksaker för mer fokuserad och tystare lek? | ||||||||||
22. Begränsar ni användning av leksaker som uppmuntrar till stojig lek? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
23. Ser ni till att man inte talar över huvudet på andra (både barn och pedagoger)? | ||||||||||
24. Sänker pedagogerna sina röster i barngruppen om barnen är högljudda? | ||||||||||
25. Sker samtal alltid på nära håll? | ||||||||||
26. Ser ni till att prata med barnen på ”lika höjd”? | ||||||||||
27. Bekräftar ni ett barn som pockar på uppmärksamhet, till exempel med en handsignal? | ||||||||||
28. Ser ni till att barnen inte springer inomhus? | ||||||||||
29. Talar ni regelbundet med barnen om ljud och arbetsro? | ||||||||||
A. Använder ni då något studiematerial? | ||||||||||
30. Gör ni ljudpromenader utomhus med barnen? | ||||||||||
31. Pratar ni om ljudmiljön på föräldramöten? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
32. Har samtlig personal på förskolan fått utbildning om hur ljud påverkar människan och hur störande ljud kan förebyggas? | ||||||||||
33. Diskuterar och jobbar ni återkommande med ljudfrågor, till exempel vid arbetsplatsträffar / personalmöten? | ||||||||||
34. Kan ni dela in barnen i mindre grupper? | ||||||||||
35. Behöver ni öka personaltätheten? | ||||||||||
36. Tar ni emot barnen utomhus på morgonen? | ||||||||||
37. Klär ni på några barn i taget när de ska gå ut? | ||||||||||
38. Har ni mycket utomhusaktiviteter? |
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor
Checklistan är redan sparad och en länk har skickats till din e-postadress.
Länken till din checklista kommer inte att sparas på "Mina sidor".