Checklistan är lämplig att använda för att undersöka och minska riskerna vid kött-, chark- och delikatessavdelningen.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt.
En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera.
Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se
Länken till din checklista sparas på Mina sidor. Du kan också spara den som pdf eller skriva ut den. OBS! Pdf:en går inte att redigera.
Gå till Mina Sidor
Dokumentnamn | |||
---|---|---|---|
Kött, chark och delikatess | |||
Checklistans namn | Datum | Version | |
Företag | Framtagen av | Godkänd av | |
Deltagare | |||
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter | ||
Checklistan är lämplig att använda för att undersöka och minska riskerna vid kött-, chark- och delikatessavdelningen.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt. En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera. Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
1. Är maskiner försedda med föreskrivna skydd och i förekommande fall underspänningsskydd (skydd mot oavsiktlig återstart, t.ex. vid elavbrott): | ||||||||||
A. Köttbandsåg? | ||||||||||
B. Skärmaskin? | ||||||||||
C. Köttkvarn? | ||||||||||
D. Köttberedare? | ||||||||||
E. Grill? | ||||||||||
F. Mikrovågsugn? | ||||||||||
G. Andra maskiner? | ||||||||||
2. Har personalen fått utbildning och information om riskerna med maskinerna? | ||||||||||
3. Finns underhållsrutiner för maskinerna? | ||||||||||
4. Finns rutiner för byte av filter vid grillen? | ||||||||||
5. Finns fungerande brandsläckare vid grill och vet personalen hur den / de ska användas? | ||||||||||
6. Finns erforderlig skyddsutrustning vid användande av kemiska ämnen för rengöring av grill och andra maskiner? | ||||||||||
7. Är bullret från maskinerna som används i charken störande? | ||||||||||
8. Arbetar all personal på ett säkert sätt med maskinerna? | ||||||||||
9. Finns varningsanslag vid maskinerna? | ||||||||||
10. Är knivar och andra redskap: | ||||||||||
A. Väl fungerande? | ||||||||||
B. Ergonomiskt väl utformade? | ||||||||||
C. Förvarade på lämpligt sätt och plats? | ||||||||||
D. Väl underhållna? | ||||||||||
11. Kan man arbeta med maskiner i lämplig arbetshöjd? |
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor
Checklistan är redan sparad och en länk har skickats till din e-postadress.
Länken till din checklista kommer inte att sparas på "Mina sidor".