Checklistan tar upp frågor om arbete med lyftanordningar som t.ex. besiktning och riskbedömning innan användning.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt.
En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera.
Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se
Checklistan baseras på delar av följande lagar och föreskrifter: AFS 2006:6 Användning av lyftanordningar och lyftredskap AFS 2003:6 Besiktning av lyftanordningar och vissa andra tekniska anordningar SFS 1977:1160 Arbetsmiljölagen (AML)
Länken till din checklista sparas på Mina sidor. Du kan också spara den som pdf eller skriva ut den. OBS! Pdf:en går inte att redigera.
Gå till Mina Sidor
Dokumentnamn | |||
---|---|---|---|
Lyftanordningar | |||
Checklistans namn | Datum | Version | |
Företag | Framtagen av | Godkänd av | |
Deltagare | |||
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter | ||
Checklistan tar upp frågor om arbete med lyftanordningar som t.ex. besiktning och riskbedömning innan användning.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt. En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera. Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se |
AFS 2006:6Användning av lyftanordningar och lyftredskap AFS 2003:6Besiktning av lyftanordningar och vissa andra tekniska anordningar SFS 1977:1160Arbetsmiljölagen (AML) |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
1. Är lyftanordningen besiktigad och finns det besiktningsintyg? | ||||||||||
2. Underhålls lyftanordningen? | ||||||||||
3. Har en riskbedömning gjorts innan lyftanordning och lyftredskap används? | ||||||||||
4. Har arbetstagaren som ska utföra lyftet praktiska och teoretiska kunskaper för att använda lyftanordning och lyftredskap? | ||||||||||
5. Har arbetstagaren som ska använda lyftanordningen arbetsgivarens tillstånd? | ||||||||||
6. Inhämtas synpunkter och tillstånd från samordningsansvarig på det gemensamma arbetsstället när lyft planeras i verksamheten? | ||||||||||
7. Görs förnyad undersökning och riskbedömning om förutsättningar ändras eller åtgärderna inte fungerar? | ||||||||||
8. Planeras, organiseras och genomförs arbetet så att farliga situationer förhindras? | ||||||||||
9. Finns en ansvarig person utsedd för planering och genomförande av lyftoperationerna när flera verksamheter är involverade? | ||||||||||
10. Säkerställs att ingen går under hängande last, att respekten för avstängning / avspärrning upprätthålls? | ||||||||||
11. Finns signalman där någon vistas inom lyftanordningens arbetsområde? | ||||||||||
12. Har alla som kopplar last dokumenterade kunskaper i säkra lyft? |
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor
Checklistan är redan sparad och en länk har skickats till din e-postadress.
Länken till din checklista kommer inte att sparas på "Mina sidor".