Checklistan innehåller frågor om bilens utrustning. Syftet är att minska riskerna vid bilkörning.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt.
En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera.
Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se
Checklistan baseras på delar av följande lagar och föreskrifter: AFS 2020:1 Arbetsplatsens utformning AFS 2006:4 Användning av arbetsutrustning AFS 2001:1 Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) SFS 2009:211 Fordonsförordning SFS 1998:808 Miljöbalken
Länken till din checklista sparas på Mina sidor. Du kan också spara den som pdf eller skriva ut den. OBS! Pdf:en går inte att redigera.
Gå till Mina Sidor
Dokumentnamn | |||
---|---|---|---|
Bilkörning - Utrustning | |||
Checklistans namn | Datum | Version | |
Företag | Framtagen av | Godkänd av | |
Deltagare | |||
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter | ||
Checklistan innehåller frågor om bilens utrustning. Syftet är att minska riskerna vid bilkörning.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt. En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera. Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se |
AFS 2020:1Arbetsplatsens utformning AFS 2006:4Användning av arbetsutrustning AFS 2001:1Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) SFS 2009:211Fordonsförordning SFS 1998:808Miljöbalken |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
1. Är bilen besiktigad enligt gällande krav? | ||||||||||
2. Kontrolleras mönsterdjup på däcken regelbundet? | ||||||||||
3. Har bilen krockkuddar och sidokrockkuddar? | ||||||||||
4. Finns och följs rutiner för städning / rengöring av fordon? | ||||||||||
5. Tvättas bilen i miljöanpassad biltvätt? | ||||||||||
6. Om det behövs, finns en fordonssamordnare som ser till att bilarna städas och tvättas? | ||||||||||
7. Om hyrbil används, finns rutiner för rapportering om bilen inte uppfyller ställda säkerhets- och / eller miljökrav? | ||||||||||
8. Utförs regelbunden service av bilen enligt tillverkarens instruktioner? | ||||||||||
9. Är kupén alltid fri från lösa föremål som kan kastas omkring i bilen vid hastig inbromsning / krock m.m? | ||||||||||
10. Har bagageutrymmet lastförskjutningsgaller? | ||||||||||
11. Är bagageutrymmet tillräckligt stort för allt som behöver transporteras? | ||||||||||
12. Lastas fordon så att fordonets maxvikt inte överskrids vid transport av utrustning / material? | ||||||||||
13. Är bilen utrustad med brandsläckare? | ||||||||||
14. Finns ficklampa i bilen? | ||||||||||
15. Finns rätt sorts första hjälpen-utrustning i bilen? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
16. Är personalen delaktig vid inköp av nya fordon? | ||||||||||
17. Vid inköp av nya fordon, ställs krav på bekväma stolar och ergonomisk placering av instrumentpanel m.m? | ||||||||||
18. Är förarstolen enkel att reglera? | ||||||||||
19. Är bilen utrustad med motor- / kupévärmare? | ||||||||||
20. Fungerar klimatanläggningen? |
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor
Checklistan är redan sparad och en länk har skickats till din e-postadress.
Länken till din checklista kommer inte att sparas på "Mina sidor".