Den här checklistan tar upp frågor om hur verksamheten hanterar sitt samordningsansvar på ett fast driftställe. Checklistan är lämplig att användas vid till exempel upprättandet av en rutin för samordningsansvaret eller vid en årlig genomgång av arbetsmiljöarbetet. När företag utifrån gör entreprenadarbeten på ett fast driftställe/arbetsplats så har beställaren eller den som råder över arbetsplatsen ansvar för samordningen mellan verksamheterna. Samordning krävs även när verksamheten till exempel hyr in en städfirma och ett vaktbolag.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt.
En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera.
Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se
Checklistan baseras på delar av följande lagar och föreskrifter: AFS 2001:1 Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) SFS 1977:1166 Arbetsmiljöförordning SFS 1977:1160 Arbetsmiljölagen (AML)
Länken till din checklista sparas på Mina sidor. Du kan också spara den som pdf eller skriva ut den. OBS! Pdf:en går inte att redigera.
Gå till Mina Sidor
Denna checklista är inte kopplat till ett konto på www.prevent.se och du kan därför endast komma åt den via denna länken:
https://checklists.prevent.se/checklist/answer/45?key=Nf-GlMv0-7zEQ42-NQUIDmdTCBAXYIq9b2ZeWVoSYxo
Logga in eller registrera dig för att enkelt komma åt checklistan via Mina sidor på www.prevent.se
Dokumentnamn | |||
---|---|---|---|
Samordningsansvar fast driftställe | |||
Checklistans namn | Datum | Version | |
Företag | Framtagen av | Godkänd av | |
Deltagare | |||
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter | ||
Den här checklistan tar upp frågor om hur verksamheten hanterar sitt samordningsansvar på ett fast driftställe. Checklistan är lämplig att användas vid till exempel upprättandet av en rutin för samordningsansvaret eller vid en årlig genomgång av arbetsmiljöarbetet. När företag utifrån gör entreprenadarbeten på ett fast driftställe/arbetsplats så har beställaren eller den som råder över arbetsplatsen ansvar för samordningen mellan verksamheterna. Samordning krävs även när verksamheten till exempel hyr in en städfirma och ett vaktbolag.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt. En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera. Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se |
AFS 2001:1Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) SFS 1977:1166Arbetsmiljöförordning SFS 1977:1160Arbetsmiljölagen (AML) |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
1. Har en samordningsansvarig utsetts? | ||||||||||
2. Har skylt satts upp på arbetsstället med uppgift om vem som är samordningsansvarig? | ||||||||||
3. Har personlig kontakt etablerats mellan den/de som sköter samordningen och de som sköter de vanliga arbetsmiljöfrågorna inom övriga berörda företag? | ||||||||||
4. Har risker identifierats? | ||||||||||
5. Har beslut fattats om hur berörd personal informeras om risker och skyddsåtgärder? | ||||||||||
6. Finns rutiner för att följa upp att givna instruktioner följs? | ||||||||||
7. Har ordnings- och skyddsregler utarbetats så att egen personal och personal utifrån snabbt kan informeras om vilka riskerna är och vilka skyddsregler som gäller på arbetsstället? | ||||||||||
8. Har skyddsåtgärder vidtagits som berör flera företag och fungerar åtgärderna? | ||||||||||
9. Har det klargjorts vem som ansvarar för speciella skyddsanordningar på arbetsstället och finns det rutiner för underhåll av skyddsanordningar? | ||||||||||
10. Har de olika arbetsgivarnas verksamhet tidsplanerats så att de inte skapar arbetsmiljöproblem för varandra? | ||||||||||
11. Följs planeringen upp och görs vid behov justeringar? | ||||||||||
12. Har nödvändiga personalutrymmen och sanitära anordningar inrättats? | ||||||||||
13. Organiseras vid behov ett gemensamt arbetsmiljöarbete i form av gemensamma skyddsronder, gemensam information om arbetsmiljöfrågor etc? | ||||||||||
14. Följs de anvisningar som den ansvarige för samorningen av arbetsmiljöfrågor har utfärdat? |
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor
Checklistan är redan sparad och en länk har skickats till din e-postadress.