Checklistan vänder sig till företag i energisektorn och kan användas för att riskbedöma arbetet i samband med att man tar nya uppdrag.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt.
En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera.
Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se
Länken till din checklista sparas på Mina sidor. Du kan också spara den som pdf eller skriva ut den. OBS! Pdf:en går inte att redigera.
Gå till Mina Sidor
Denna checklista är inte kopplat till ett konto på www.prevent.se och du kan därför endast komma åt den via denna länken:
https://checklists.prevent.se/checklist/answer/264?key=wOSUVb7dOmjGC7rlRnDiDkSawIYX8TwBjFo0-v9yW0o
Logga in eller registrera dig för att enkelt komma åt checklistan via Mina sidor på www.prevent.se
Dokumentnamn | |||
---|---|---|---|
Beredskapsarbete i energisektorn | |||
Checklistans namn | Datum | Version | |
Företag | Framtagen av | Godkänd av | |
Deltagare | |||
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter | ||
Checklistan vänder sig till företag i energisektorn och kan användas för att riskbedöma arbetet i samband med att man tar nya uppdrag.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt. En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera. Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
1. Har arbetsgivaren redovisat omfattningen av uppdraget? | ||||||||||
2. Finns de resurser som uppdraget kräver i den egna organisationen? | ||||||||||
3. Är uppdraget/arbetsmängden planerad i förhållande till organisationens storlek? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
4. Har personalen tillräcklig kunskap och kännedom om anläggningarna? | ||||||||||
5. Finns nödvändig dokumentation av anläggningarna tillgänglig? | ||||||||||
6. Finns rutin för riskhantering? | ||||||||||
7. Följs gjorda riskhanteringar upp? | ||||||||||
8. Finns rutiner för ensamarbete? | ||||||||||
9. Finns rutiner kring hot och våld? | ||||||||||
10. Finns rutiner för trafiksäkerhet? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
11. Finns det en arbetsledning utanför ordinarie arbetstid? | ||||||||||
12. Finns en prioriteringsordning vid samtida fel? | ||||||||||
13. Är prioriteringsordningen kommunicerad? | ||||||||||
14. Finns det en beslutsordning vid förändrade prioriteringar utanför ordinarie arbetstid? | ||||||||||
15. Vet personalen hur de ska avropa ytterligare resurser? | ||||||||||
16. Vet personalen hur de ska avropa tekniskt stöd? | ||||||||||
17. Finns alla som ska utföra elektriskt installationsarbete noterade i företagets egenkontrollprogram? | ||||||||||
18. Beaktas övertid och vilotid i planeringen? | ||||||||||
19. Har medarbetarna tillgång till den utrustning som krävs för uppdraget? | ||||||||||
20. Har personalen tillgång till erforderlig personlig skyddsutrustning? | ||||||||||
21. Om ytterligare utrustning krävs, finns rutiner för hur man får tillgång till den? | ||||||||||
22. Innebär uppdraget ett anlitande av underentreprenörer (UE)? | ||||||||||
A. Finns andra prioriteringar för UE som behöver beaktas? | ||||||||||
23. Finns en rutin för krisberedskap vid olycksfall? | ||||||||||
24. Är rutinen kommunicerad till alla berörda? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
25. Har följande beaktats | ||||||||||
A. Geografiska avstånd? | ||||||||||
B. Kompetens på en övergripande nivå? | ||||||||||
C. Har egen personal den utbildning/kompetens som krävs för de aktuella arbetsuppgifterna? | ||||||||||
D. Har UE:s personal som ingår i samma beredskapslista som egen personal den utbildning/kompetens som krävs för de aktuella arbetsuppgifterna? | ||||||||||
E. Eventuella krav på inställelsetid? | ||||||||||
F. Rutiner kring förändringar i listan? |
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor
Checklistan är redan sparad och en länk har skickats till din e-postadress.