Beredskapsarbete i energisektorn
Checklistan vänder sig till företag i energisektorn och kan användas för att riskbedöma arbetet i samband med att man tar nya uppdrag.
Frågor
Frågor
Frågor
Frågor
Dokumentnamn | |
---|---|
Beredskapsarbete i energisektorn | |
Område/plats | Datum |
Invalid Date | |
Godkänd av | Deltagare |
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter |
Checklistan vänder sig till företag i energisektorn och kan användas för att riskbedöma arbetet i samband med att man tar nya uppdrag. |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
1. Har arbetsgivaren redovisat omfattningen av uppdraget? |
| ||||||
2. Finns de resurser som uppdraget kräver i den egna organisationen? |
| ||||||
3. Är uppdraget/arbetsmängden planerad i förhållande till organisationens storlek? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
4. Har personalen tillräcklig kunskap och kännedom om anläggningarna? |
| ||||||
5. Finns nödvändig dokumentation av anläggningarna tillgänglig? |
| ||||||
6. Finns rutin för riskhantering? |
| ||||||
7. Följs gjorda riskhanteringar upp? |
| ||||||
8. Finns rutiner för ensamarbete? |
| ||||||
9. Finns rutiner kring hot och våld? |
| ||||||
10. Finns rutiner för trafiksäkerhet? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
11. Finns det en arbetsledning utanför ordinarie arbetstid? |
| ||||||
12. Finns en prioriteringsordning vid samtida fel? |
| ||||||
13. Är prioriteringsordningen kommunicerad? |
| ||||||
14. Finns det en beslutsordning vid förändrade prioriteringar utanför ordinarie arbetstid? |
| ||||||
15. Vet personalen hur de ska avropa ytterligare resurser? |
| ||||||
16. Vet personalen hur de ska avropa tekniskt stöd? |
| ||||||
17. Finns alla som ska utföra elektriskt installationsarbete noterade i företagets egenkontrollprogram? |
| ||||||
18. Beaktas övertid och vilotid i planeringen? |
| ||||||
19. Har medarbetarna tillgång till den utrustning som krävs för uppdraget? |
| ||||||
20. Har personalen tillgång till erforderlig personlig skyddsutrustning? |
| ||||||
21. Om ytterligare utrustning krävs, finns rutiner för hur man får tillgång till den? |
| ||||||
22. Innebär uppdraget ett anlitande av underentreprenörer (UE)? |
| ||||||
a) Finns andra prioriteringar för UE som behöver beaktas? | |||||||
23. Finns en rutin för krisberedskap vid olycksfall? |
| ||||||
24. Är rutinen kommunicerad till alla berörda? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
25. Har följande beaktats | |||||||
a) Geografiska avstånd? |
| ||||||
b) Kompetens på en övergripande nivå? |
| ||||||
c) Har egen personal den utbildning/kompetens som krävs för de aktuella arbetsuppgifterna? |
| ||||||
d) Har UE:s personal som ingår i samma beredskapslista som egen personal den utbildning/kompetens som krävs för de aktuella arbetsuppgifterna? |
| ||||||
e) Eventuella krav på inställelsetid? |
| ||||||
f) Rutiner kring förändringar i listan? |
|
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
---|
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor