Digitala system - enskilda
Checklistan kan användas för att säkerställa att ett enskilt system är utformat med god användbarhet, så att det stöder användarna i deras arbete och möter kraven från verksamheten.
Frågor
Frågor
Frågor
Frågor
Dokumentnamn | |
---|---|
Digitala system - enskilda | |
Område/plats | Datum |
Invalid Date | |
Godkänd av | Deltagare |
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter |
Checklistan kan användas för att säkerställa att ett enskilt system är utformat med god användbarhet, så att det stöder användarna i deras arbete och möter kraven från verksamheten. |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
1. Är systemet anpassat efter verksamhetens behov? |
| ||||||
2. Har systemet utformats i samverkan med berörda användare? |
| ||||||
3. Samverkar systemet med andra system så att det stöder användarna? |
| ||||||
4. Måste användarna skapa manuella lösningar? |
| ||||||
5. Måste användarna anpassa arbetssättet efter systemet? |
| ||||||
6. Kan användare på ett enkelt och intuitivt sätt dela den information som krävs för att utföra sitt arbete? |
| ||||||
7. Kan externa användare få tillgång till information på ett säkert sätt? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
8. Är gränssnittet logiskt uppbyggt? |
| ||||||
9. Är det lätt att hitta den information som eftersöks? |
| ||||||
10. Är gränssnittet utformat för bra läsbarhet? |
| ||||||
11. Är gränssnittet utformat på ett sätt som fungerar väl för digitala möten? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
12. Är systemet tekniskt stabilt? |
| ||||||
13. Kan uppdateringar göras utan att det stör arbetet? |
| ||||||
14. Är systemet känsligt för uppkopplingshastigheten (bandbredden)? |
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | |||||
15. Har berörda användare fått tillräcklig utbildning så att systemet ger den nytta som är tänkt? |
| ||||||
16. Finns det kollegor med en djupare kunskap om systemet (s.k. "super users")? |
|
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
---|
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor