Golf
Checklistan är indelad i tre delar. Del 1 är frågor ur ett organisatoriskt perspektiv och behöver inte genomföras lika frekvent medan delarna 2 till 4 med fördel kan användas mer regelbundet, förslagsvis 1–2 gånger per år.
Frågor
Frågor
Frågor
Frågor
Dokumentnamn | |
---|---|
Golf | |
Område/plats | Datum |
Invalid Date | |
Godkänd av | Deltagare |
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter |
Checklistan är indelad i tre delar. Del 1 är frågor ur ett organisatoriskt perspektiv och behöver inte genomföras lika frekvent medan delarna 2 till 4 med fördel kan användas mer regelbundet, förslagsvis 1–2 gånger per år. |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Åtgärd | Ansvarig | Klar senast | Kontroll | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | ||||||||
1. Har arbetstagarna kunskaper för sina arbetsuppgifter och känner de till eventuella risker med arbetsuppgifterna? |
|
|
|
| ||||||
2. Finns det instruktioner för särskilt farliga arbetsmoment och är de kända för arbetstagarna? |
|
|
|
| ||||||
3. Organiseras arbetet så att tungt, repetitivt arbete undviks? |
|
|
|
| ||||||
4. Finns dokumenterat introduktionsprogram för nya arbetstagare och inhyrd personal? |
|
|
|
| ||||||
5. Finns rutiner för att undersöka och hantera den organisatoriska och sociala arbetsmiljön? |
|
|
|
| ||||||
6. Finns det rutiner för hur hot och våldssituationer kan förebyggas och hanteras? |
|
|
|
| ||||||
7. Finns instruktioner på förståeligt språk för utländska arbetstagare? |
|
|
|
| ||||||
8. Finns rutiner för ensamarbete? |
|
|
|
| ||||||
9. Finns rutiner när minderåriga anlitas? |
|
|
|
| ||||||
10. Finns rutiner för säkert arbete på banan när spel pågår? |
|
|
|
| ||||||
11. Genomförs alltid en riskbedömning vid större förändring i verksamheten? |
|
|
|
| ||||||
12. Genomförs riskbedömningar när någon är gravid? |
|
|
|
| ||||||
13. Finns fungerande rutiner för att rapportera och utreda tillbud, ohälsa och olycksfall? |
|
|
|
| ||||||
14. Finns rutin för anmälan till Arbetsmiljöverket efter allvarlig olycka / tillbud? |
|
|
|
| ||||||
15. I händelse av nödsituation: | ||||||||||
a) Finns larmrutiner? |
|
|
|
| ||||||
b) Finns anhöriglista? (Tänk på att beakta GDPR, dataskyddsförordningen.) |
|
|
|
| ||||||
16. Finns rutiner för inköp av första hjälpen-utrustning? |
|
|
|
| ||||||
17. Finns rutiner för inköp av personlig skyddsutrustning? |
|
|
|
| ||||||
18. Finns aktuell förteckning över samtliga hälso-, miljö- och brandfarliga kemiska produkter och ämnen? |
|
|
|
| ||||||
19. Finns säkerhetsdatablad och instruktioner tillgängliga för personal som hanterar hälso-, miljö- och brandfarliga kemiska produkter och ämnen? |
|
|
|
| ||||||
20. Finns rutiner och instruktioner för underhåll av maskiner? |
|
|
|
| ||||||
21. Finns rutiner för att säkerställa att skyddsanordningar inte är satta ur spel? |
|
|
|
| ||||||
22. Finns rutiner för besiktning av maskiner? |
|
|
|
| ||||||
23. Har arbetstagarna som kör truck och hjullastare med pallgafflar skriftligt tillstånd från arbetsgivaren? |
|
|
|
| ||||||
24. Har arbetstagarna som arbetar med svetsning, skärning, lödning eller arbeten med snabbroterande verktyg ett Heta arbeten-certifikat? |
|
|
|
| ||||||
25. Har tillräckligt antal arbetstagare kunskaper i första hjälpen? |
|
|
|
| ||||||
26. Har arbetstagarna kunskaper om brandsäkerhet och i hantering av brandskyddsutrustning? |
|
|
|
| ||||||
27. Bygg och anläggning: | ||||||||||
a) Har ni rutiner för anmälan till Arbetsmiljöverket för större projekt? |
|
|
|
| ||||||
b) Har byggarbetsmiljösamordnaren för planering / projektering och utförande (BAS-P och BAS-U) tillräckliga kunskaper? |
|
|
|
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Åtgärd | Ansvarig | Klar senast | Kontroll | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | ||||||||
1. Är städning och ordning i lokalerna tillfredsställande? |
|
|
|
| ||||||
2. Är eventuella kontorsarbetsplatser anpassade för ändamålet och ergonomisk utformade? |
|
|
|
| ||||||
3. Är maskinerna uppställda på ett säkert sätt och på ett sätt som gör dem lättåtkomliga? |
|
|
|
| ||||||
4. Är allmänbelysningen tillräcklig i lokalerna? |
|
|
|
| ||||||
5. Är alla utrymningsvägar uppmärkta och fria från hinder? |
|
|
|
| ||||||
6. Första hjälpen: | ||||||||||
a) Finns relevant första hjälpen-utrustning? |
|
|
|
| ||||||
b) Finns ögonskölj tillgängligt där så krävs? |
|
|
|
| ||||||
7. Finns tillgång till lämplig personlig skyddsutrustning? |
|
|
|
| ||||||
8. Finns det brandskyddsutrustning på strategiska platser? |
|
|
|
| ||||||
9. Finns jordfelsbrytare där det är relevant? |
|
|
|
| ||||||
10. Är alla kablar och uttag oskadade och skyddsjordade? |
|
|
|
| ||||||
11. Används endast typgodkända stegar? |
|
|
|
| ||||||
12. Finns det bullerskydd för slipmaskin (stor slipmaskin)? |
|
|
|
| ||||||
13. Finns punktutsug och anpassad ventilation där arbetet kräver? |
|
|
|
| ||||||
14. Förvaras hälso-, miljö- och brandfarliga kemiska produkter och ämnen på ett säkert sätt? |
|
|
|
| ||||||
15. Laddning av batterier: | ||||||||||
a) Kan laddning av batterier ske på ett brandsäkert sätt? |
|
|
|
| ||||||
b) Finns skriftliga instruktioner för laddning och underhåll av batterier? |
|
|
|
| ||||||
c) Vid laddning av blybatteri, finns god ventilation, skyltning, skyddshandskar, brandsläckare, ögonspolning och skyddsglasögon? |
|
|
|
| ||||||
16. Är arbetsplatser anpassade för ändamålet och ergonomisk utformade? |
|
|
|
| ||||||
17. Är belysningen tillfredsställande vid alla arbetsytor? |
|
|
|
| ||||||
18. Är solinstrålning och bländande ljus avskärmat? |
|
|
|
| ||||||
19. Är ventilation och klimat tillfredställande i alla arbetsutrymmen? |
|
|
|
| ||||||
20. Är golven släta och fria från snubbelrisker? |
|
|
|
| ||||||
21. Finns relevant första hjälpen-utrustning? |
|
|
|
| ||||||
22. 51. Personalutrymme: | ||||||||||
a) Finns personalutrymme med tillgång till handtvätt, toalett och dusch? |
|
|
|
| ||||||
b) Finns ordnat så att omklädningsrum kan användas separat av personer av olika kön? |
|
|
|
| ||||||
c) Finns möjlighet att kyla och värma mat? |
|
|
|
| ||||||
d) Finns städutrustning och städrutiner för personalutrymmet? |
|
|
|
| ||||||
23. Finns möjlighet att låsa in sina privata värdesaker? |
|
|
|
| ||||||
24. Finns vilrum att tillgå eller att iordningställa? |
|
|
|
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Åtgärd | Ansvarig | Klar senast | Kontroll | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | ||||||||
1. Används vagnar, kärror eller lyfthjälpmedel för transport av tungt material? |
|
|
|
| ||||||
2. Fungerar alla skyddsanordningar på maskinerna? |
|
|
|
| ||||||
3. Är drag för tillkoppling av redskap och vagnar | ||||||||||
a) intakta? |
|
|
|
| ||||||
b) låsbara? |
|
|
|
| ||||||
4. Kontrolleras bromsarna regelbundet på gräsklippare, traktorer, maskiner, vagnar och annan mobilutrustning? |
|
|
|
| ||||||
5. Finns första hjälpen-utrustning i fordon och maskiner som används i arbetet? |
|
|
|
| ||||||
6. Är maskiner som körs på trafikerad väg trafiksäkra och anpassade för att framföras på väg? |
|
|
|
| ||||||
7. Finns arbetssätt och skyddsutrustning för att undvika exponering av hälsoskadliga kemikalier? |
|
|
|
| ||||||
8. 59. Används den personliga skyddsutrustningen som krävs för aktuella arbeten? |
|
|
|
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Åtgärd | Ansvarig | Klar senast | Kontroll | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | ||||||||
1. Kan varumottagning och transport av varor ske på ett säkert och ergonomiskt sätt? |
|
|
|
| ||||||
2. Kan säker passage ske mellan kök och matsal? |
|
|
|
| ||||||
3. Finns skydd och spärrar vid maskiner och arbetsutrustning? |
|
|
|
| ||||||
4. Har ni fortlöpande tillsyn och kontroller/besiktning av trycksatta kokgrytor och kokskåp? |
|
|
|
| ||||||
5. Är arbetshöjder vid arbetsbänkar och maskiner möjliga att anpassa efter olika personer? |
|
|
|
| ||||||
6. Finns anpassad ventilation för att fånga upp ånga, matos och värme? |
|
|
|
| ||||||
7. Är belysningen tillfredsställande vid alla arbetsytor? |
|
|
|
| ||||||
8. Är golven släta, halk- och snubbelfria? |
|
|
|
| ||||||
9. Har ljuddämpande åtgärder vidtagits där det är möjligt? |
|
|
|
| ||||||
10. Finns tillgång till lämplig personlig skyddsutrustning? |
|
|
|
| ||||||
11. Förvaras farliga kemiska produkter och ämnen på ett säkert sätt? |
|
|
|
| ||||||
12. Första hjälpen: | ||||||||||
a) Finns relevant första hjälpen-utrustning? |
|
|
|
| ||||||
b) Finns ögonskölj tillgängligt där så krävs? |
|
|
|
| ||||||
13. Är alla utrymningsvägar uppmärkta och fria från hinder? |
|
|
|
| ||||||
14. Finns det brandskyddsutrustning på strategiska platser? |
|
|
|
|
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
---|
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor