Checklistan innehåller frågor om åtgärder för att minska riskerna för asbestexponering.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt.
En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera.
Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se
Checklistan baseras på delar av följande lagar och föreskrifter: AFS 2019:3 Medicinska kontroller i arbetslivet AFS 2006:1 Asbest AFS 2001:1 Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)
Länken till din checklista sparas på Mina sidor. Du kan också spara den som pdf eller skriva ut den. OBS! Pdf:en går inte att redigera.
Gå till Mina Sidor
Dokumentnamn | |||
---|---|---|---|
Asbest | |||
Checklistans namn | Datum | Version | |
Företag | Framtagen av | Godkänd av | |
Deltagare | |||
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter | ||
Checklistan innehåller frågor om åtgärder för att minska riskerna för asbestexponering.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt. En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera. Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se |
AFS 2019:3Medicinska kontroller i arbetslivet AFS 2006:1Asbest AFS 2001:1Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
1. Har cheferna / arbetsledarna kunskaper om asbest? | ||||||||||
2. Har cheferna / arbetsledarna kunskaper om vilka regler som gäller? | ||||||||||
3. Inventeras och identifieras vilka material som skulle kunna innehålla asbest vid renoverings- och rivningsarbeten så att risken för att påträffa asbest minimeras? | ||||||||||
4. Framgår det i arbetsmiljöplanen om asbesthaltigt material kan finnas och i vilken omfattning? | ||||||||||
5. Har arbetstagarna kunskaper om var asbest kan finnas? | ||||||||||
6. Har arbetstagarna kunskaper om hur asbest kan se ut? | ||||||||||
7. Vet samtliga på arbetsplatsen vad de ska göra om de misstänker asbest? | ||||||||||
8. Finns det skriftliga rutiner för säker hantering av provtagning om asbest misstänks i material? | ||||||||||
9. Finns rutiner för att spärra av och avbryta arbetet vid misstanke om asbest? | ||||||||||
10. Finns rutiner för anlitande av saneringsföretag med tillstånd? | ||||||||||
11. Kontrollerar byggherre, beställare eller BAS-U att saneringsföretaget har gjort en ordentlig efterkontroll? | ||||||||||
12. Finns rutiner för hantering av arbetstagare som har blivit exponerad för asbest? | ||||||||||
13. Finns tydliga rutiner för tillbudsrapportering / anmälan vid asbestexponering? | ||||||||||
14. Finns tydliga rutiner för arbetsskadeanmälan? |
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor
Checklistan är redan sparad och en länk har skickats till din e-postadress.
Länken till din checklista kommer inte att sparas på "Mina sidor".