Checklistan innehåller frågor om personalens kunskap i lyftteknik, om det finns lämpliga lyfthjälpmedel och om hur lagret är utformat. Syftet är att skapa ett lagerarbete med bra belastningsergonomi och utan risker för olyckor.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt.
En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera.
Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se
Checklistan baseras på delar av följande lagar och föreskrifter: AFS 2020:1 Arbetsplatsens utformning AFS 2012:2 Belastningsergonomi AFS 2006:5 Användning av truckar AFS 2006:4 Användning av arbetsutrustning AFS 2004:3 Stegar och arbetsbockar AFS 1981:14 Skydd mot skada genom fall
Länken till din checklista sparas på Mina sidor. Du kan också spara den som pdf eller skriva ut den. OBS! Pdf:en går inte att redigera.
Gå till Mina Sidor
Denna checklista är inte kopplat till ett konto på www.prevent.se och du kan därför endast komma åt den via denna länken:
https://checklists.prevent.se/checklist/answer/25?key=ngMa73maaGeXed29ZzY4N9cKEkTPqn5-F45urNe5ueo
Logga in eller registrera dig för att enkelt komma åt checklistan via Mina sidor på www.prevent.se
Dokumentnamn | |||
---|---|---|---|
Lager | |||
Checklistans namn | Datum | Version | |
Företag | Framtagen av | Godkänd av | |
Deltagare | |||
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter | ||
Checklistan innehåller frågor om personalens kunskap i lyftteknik, om det finns lämpliga lyfthjälpmedel och om hur lagret är utformat. Syftet är att skapa ett lagerarbete med bra belastningsergonomi och utan risker för olyckor.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt. En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera. Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se |
AFS 2020:1Arbetsplatsens utformning AFS 2012:2Belastningsergonomi AFS 2006:5Användning av truckar AFS 2006:4Användning av arbetsutrustning AFS 2004:3Stegar och arbetsbockar AFS 1981:14Skydd mot skada genom fall |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
1. Används rätt lyftteknik vid manuella lyft? | ||||||||||
2. Är godset rätt placerat med avseende på plockfrekvens och vikt? | ||||||||||
3. Kan kampanjvaror och storvolymsvaror placeras i butiken utan omlastning i lagret? | ||||||||||
4. Finns behov av palldragare? | ||||||||||
5. Finns lyfthjälpmedel vid arbete med många lätta eller enstaka tunga varor? | ||||||||||
6. Har personalen fått information/utbildning om hur lyfthjälpmedlen ska användas? | ||||||||||
7. Är lyfthjälpmedlen lätta att flytta nära hyllor m.m? | ||||||||||
8. Finns tillräckligt med plocktruckar så att klättring i pallställ inte sker? | ||||||||||
9. Kontrolleras pallställ och hyllor regelbundet så att de är hela och inte överlastade? | ||||||||||
10. Är pallställen märkta med maxlast? | ||||||||||
11. Är stegarna typgodkända och funktionsdugliga? | ||||||||||
12. Är bärbalkarna säkrade med urhakningsskydd? | ||||||||||
13. Om det är risk för påkörning, finns stolpskydd på gavlarna? | ||||||||||
14. Är transportvägar med truck trygga för gående och andra personer i lagerlokalen? |
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor
Checklistan är redan sparad och en länk har skickats till din e-postadress.