Checklistan innehåller frågor om hur arbetsplatsen är utformad och om arbetstagarna har kunskaper för att kunna genomföra städarbetet på ett lämpligt sätt. Syftet är att skapa ett städarbete fritt från risker.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt.
En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera.
Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se
Checklistan baseras på delar av följande lagar och föreskrifter: AFS 2020:5 Arbetsanpassning AFS 2020:1 Arbetsplatsens utformning AFS 2015:4 Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) AFS 2012:3 Minderårigas arbetsmiljö AFS 2012:2 Belastningsergonomi AFS 2011:19 Kemiska arbetsmiljörisker AFS 2006:4 Användning av arbetsutrustning AFS 2006:4 Användning av arbetsutrustning AFS 2001:1 Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön
Länken till din checklista sparas på Mina sidor. Du kan också spara den som pdf eller skriva ut den. OBS! Pdf:en går inte att redigera.
Gå till Mina Sidor
Dokumentnamn | |||
---|---|---|---|
Städning | |||
Checklistans namn | Datum | Version | |
Företag | Framtagen av | Godkänd av | |
Deltagare | |||
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter | ||
Checklistan innehåller frågor om hur arbetsplatsen är utformad och om arbetstagarna har kunskaper för att kunna genomföra städarbetet på ett lämpligt sätt. Syftet är att skapa ett städarbete fritt från risker.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt. En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera. Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se |
AFS 2020:5Arbetsanpassning AFS 2020:1Arbetsplatsens utformning AFS 2015:4Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) AFS 2012:3Minderårigas arbetsmiljö AFS 2012:2Belastningsergonomi AFS 2011:19Kemiska arbetsmiljörisker AFS 2006:4Användning av arbetsutrustning AFS 2006:4Användning av arbetsutrustning AFS 2001:1Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) AFS 1993:2Våld och hot i arbetsmiljön |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
1. Får nyanställda introduktion som även omfattar de risker som finns i arbetet? | ||||||||||
2. Finns det tillräckligt med tid till arbetsuppgifterna? | ||||||||||
3. Har alla städare fått tydlig städinstruktion och information om hur mycket tid som är beräknad för arbetet? | ||||||||||
4. Har de anställda fått nödvändig introduktion för handhavande av de maskiner och redskap som ska användas? | ||||||||||
5. Har de anställda kunskaper om skonsamma arbetsmetoder? | ||||||||||
6. Har de anställda blivit informerade om utrymningsvägar? | ||||||||||
7. Är den tid som beräknats för förflyttning mellan arbetsplatser tillräcklig för att man ska kunna förflytta sig säkert? | ||||||||||
8. Har städarna tillräcklig möjlighet att påverka sin egen arbetssituation? | ||||||||||
9. Har ni rutiner och regler som motverkar överbelastning genom att begränsa arbetsdagarnas längd? | ||||||||||
10. Är det möjligt att bredda städarnas arbetsuppgifter? | ||||||||||
11. Finns det rutiner för arbetsanpassning och rehabilitering? | ||||||||||
12. Har ni fungerande rutiner för bemanning när någon är sjuk? | ||||||||||
13. Finns det rutiner för att förebygga och hantera konflikter och kränkande särbehandling? | ||||||||||
14. Tas hänsyn till den enskildes psykiska och fysiska förutsättningar för att utföra arbetet? | ||||||||||
15. Säkerställs det att informationen förstås av arbetstagarna, då inte alla talar och förstår svenska/ett gemensamt språk? | ||||||||||
16. Har ni riskbedömt olika arbetsmoment då personer arbetar ensamma? | ||||||||||
17. Om ensamarbete förekommer, finns det möjlighet att snabbt kommunicera med andra, exempelvis kalla på hjälp? | ||||||||||
18. Har ni bedömt risken för hot och våld? | ||||||||||
19. Finns det rutiner för att undvika hot- och våldssituationer? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
20. Har alla städare fått introduktion och utbildning i bra arbetsteknik för att förebygga skador? | ||||||||||
21. Används ergonomiskt utformade redskap? | ||||||||||
22. Finns det möjlighet att variera arbetsuppgifter och arbetsställningar? | ||||||||||
23. Finns det tillgång till maskiner för golvrengöring där det går (entréer, korridorer)? | ||||||||||
24. Finns det ytor som är svåra att städa p.g.a. exempelvis kablar på golvet? | ||||||||||
25. Känner alla städare till hur man ställer in moppskaftet? | ||||||||||
26. Har städvagnen tillräckligt med plats och bra utformning för förvaring av det som behövs vid städning? | ||||||||||
27. Har städvagnen greppvänligt handtag och är lätt att styra med tillräckligt stora hjul? | ||||||||||
28. Finns det tröskelkrypare på städvagnen? | ||||||||||
29. Väljs i första hand torra alternativt fuktiga färdigpreparerade moppar? | ||||||||||
30. Är utrustningen och redskapen anpassade till de personer som använder den? | ||||||||||
31. Undviks urvridning av städdukar? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
32. Finns det rutiner för inköp av rengöringsmedel som är så ofarliga som möjligt? | ||||||||||
33. Undviks sprayflaskor? | ||||||||||
34. Om rengöringsmedel behöver doseras, känner alla till och följer doseringsanvisningarna? OBS! Undvik överdosering. | ||||||||||
35. Använder alla skyddshandskar (helst engångshandskar för minskad risk för smittspridning)? | ||||||||||
36. Om flergångsskyddshandskar används, finns det tillgång till tunna bomullsvantar att använda inuti? | ||||||||||
37. Sköts flergångsskyddshandskar så att de är rena, torra och hela varje gång de används? | ||||||||||
38. Finns det tydliga rutiner vid specialstädning av kroppsvätskor, exempelvis blod eller kräk? | ||||||||||
39. Använder alla hörselskydd om så behövs? | ||||||||||
40. Använder alla andningsskydd av rätt klass när så behövs? | ||||||||||
41. Finns det säkerhetsdatablad för samtliga kemiska produkter? | ||||||||||
42. Vet alla städarna hur de kemiska produkterna ska hanteras? | ||||||||||
43. Förvaras kemiska produkter på ett säkert sätt? | ||||||||||
44. Blandas kemiska produkter på ett säkert sätt? | ||||||||||
45. Finns första hjälpen-utrustning lätt tillgänglig på arbetsplatsen? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
46. Finns tillräckligt stora ventilerade städrum med tempererat vatten, belysning, avlopp och städvagn, nära de lokaler som ska städas? | ||||||||||
47. Är städrummet lämpligt inrett med hyllor / skåp för förvaring av städmaterial och eventuellt tvättmaskin samt torkskåp? | ||||||||||
48. Är soprummet lättåtkomligt så att avfall enkelt kan transporteras dit (t.ex. utan att behöva gå i trappor)? | ||||||||||
49. Om det förekommer våtskurning eller våtdammsugning, finns jordfelsbrytare (centralt eller vid maskinen)? | ||||||||||
50. Är alla elkablar och kontakter till städutrustningen hela? | ||||||||||
51. Är samtliga vägguttag hela och jordade? | ||||||||||
52. Har kontakter det fuktskydd (IP-märkning) som fordras? | ||||||||||
53. Håller städarna i stickproppen när de sätter i och drar ut den ur vägguttaget? | ||||||||||
54. Repareras elektriska detaljer endast av fackmän? |
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor
Checklistan är redan sparad och en länk har skickats till din e-postadress.
Länken till din checklista kommer inte att sparas på "Mina sidor".