Checklistan är framtagen för att uppmärksamma de vanligaste olycksriskerna vid denna typ av arbete. Den ska användas för att bedöma riskerna i det dagliga arbetet, med produktion, verktygsbyten och inställning samt hur man arrangerar arbetsplatsen, hanterar material, ordning och reda m.m. Den kan även vara till stöd för en årlig genomgång av en arbetsplats. Den ger då en bra dokumenterad nulägesbeskrivning av säkerheten. Mer instruktioner kring hur du använder checklistan finns på vår ämnessida för pressar och gradsaxar (https://www.prevent.se/jobba-med-arbetsmiljo/fysisk-arbetsmiljo/pressar-och-gradsaxar/).
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt.
En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera.
Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se
Checklistan baseras på delar av följande lagar och föreskrifter: AFS 2020:1 Arbetsplatsens utformning AFS 2006:4 Användning av arbetsutrustning AFS 1999:8 Användning av pressar och gradsaxar
Länken till din checklista sparas på Mina sidor. Du kan också spara den som pdf eller skriva ut den. OBS! Pdf:en går inte att redigera.
Gå till Mina Sidor
![]() | Dokumentnamn | ||
---|---|---|---|
Pressar och gradsaxar | |||
Checklistans namn | Datum | Version | |
Företag | Framtagen av | Godkänd av | |
Deltagare | |||
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter | ||
Checklistan är framtagen för att uppmärksamma de vanligaste olycksriskerna vid denna typ av arbete. Den ska användas för att bedöma riskerna i det dagliga arbetet, med produktion, verktygsbyten och inställning samt hur man arrangerar arbetsplatsen, hanterar material, ordning och reda m.m. Den kan även vara till stöd för en årlig genomgång av en arbetsplats. Den ger då en bra dokumenterad nulägesbeskrivning av säkerheten. Mer instruktioner kring hur du använder checklistan finns på vår ämnessida för pressar och gradsaxar (https://www.prevent.se/jobba-med-arbetsmiljo/fysisk-arbetsmiljo/pressar-och-gradsaxar/).
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt. En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera. Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se |
AFS 2020:1Arbetsplatsens utformning AFS 2006:4Användning av arbetsutrustning AFS 1999:8Användning av pressar och gradsaxar |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
1. Finns tillräckligt med utrymme runt maskinen för transporter och städning? |
|
|
|
|
|
|
||||
2. Finns tillräckligt med utrymme runt utrustningen för placering av gods, som möjliggör en bra ergonomisk materialhantering? |
|
|
|
|
|
|
||||
3. Har man fått utbildning i rätt lyftteknik? |
|
|
|
|
|
|
||||
4. Används rätt lyftteknik? |
|
|
|
|
|
|
||||
5. Sker materialhanteringen med hjälp av teknisk utrustning (t ex travers och lyftdon)? |
|
|
|
|
|
|
||||
A. Är riskerna med detta hanterade? |
|
|
|
|
|
|
||||
6. Är lyfthjälpmedel lämpligt utformade så att risken för klämskador minimeras? |
|
|
|
|
|
|
||||
7. Finns skriftliga rutiner och anvisningar för ställarbete i närheten av arbetsplatsen alt tillgängliga vid arbetsplatsen? |
|
|
|
|
|
|
||||
8. Förekommer ställarbete på höjd (t ex från stege)? |
|
|
|
|
|
|
||||
A. Är riskerna med detta hanterade? |
|
|
|
|
|
|
||||
9. Finns risk för att bli påkörd i samband med transporter? |
|
|
|
|
|
|
||||
A. Är riskerna med detta hanterade? |
|
|
|
|
|
|
||||
10. Finns risk för buller- och vibrationsskador? |
|
|
|
|
|
|
||||
A. Är riskerna med detta hanterade? |
|
|
|
|
|
|
||||
11. Är allmänbelysningen tillräcklig i lokalerna? |
|
|
|
|
|
|
||||
12. Finns tillräcklig platsbelysning vid respektive arbetsplats? |
|
|
|
|
|
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
13. Har operatörerna dokumenterade praktiska och teoretiska kunskaper? |
|
|
|
|
|
|
||||
14. Finns kunskap om vilka körsätt som är möjliga i aktuell press/gradsax? |
|
|
|
|
|
|
||||
15. Finns dokumentation kring vilket/vilka säkerhetskrav som gäller för valt körsätt? |
|
|
|
|
|
|
||||
16. Har alla operatörer kunskap om säkerhetskraven som gäller för valt körsätt? |
|
|
|
|
|
|
||||
17. Är de som kontrollerar, reparerar, ändrar, ger service, rengör och/eller underhåller pressarna eller gradsaxarna av arbetsledningen särskild utsedd personal? |
|
|
|
|
|
|
||||
18. Är det klargjort vem som kontrollerar och godkänner uppsättning och inställning för ett nytt arbete? |
|
|
|
|
|
|
||||
19. Har den som godkänner uppsättning och inställning erforderlig utbildning? |
|
|
|
|
|
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
20. Får nyanställda introduktion i att hantera maskinen på ett säkert sätt? |
|
|
|
|
|
|
||||
21. Finns det oskyddade öppningar på maskinen, med risk för personskador? |
|
|
|
|
|
|
||||
A. Är riskerna med detta hanterade? |
|
|
|
|
|
|
||||
22. Fungerar pressens / gradsaxens koppling och broms? |
|
|
|
|
|
|
||||
23. Fungerar kopplingen och bromsen lika som den gjorde efter senaste kontrollen? |
|
|
|
|
|
|
||||
24. Har kopplingen eller bromsen fungerat onormalt någon gång sedan senaste kontrollen? |
|
|
|
|
|
|
||||
25. Finns det några skador eller läckage i de delar som ingår i kopplings- och bromssystemet? |
|
|
|
|
|
|
||||
26. Finns det några andra skador, läckage eller dyl. som kan tyda på att något är fel? |
|
|
|
|
|
|
||||
27. Fungerar styrutrustningen som den ska? |
|
|
|
|
|
|
||||
28. Har någon funktion i styrsystemet fungerat onormalt någon gång sedan senaste kontrollen? |
|
|
|
|
|
|
||||
29. Har pressen / gradsaxen låsbar omkopplare alternativt låsbart manöverskåp (för manöversätt, skyddssätt eller körsätt)? |
|
|
|
|
|
|
||||
A. Är då omkopplare / skåp låst? |
|
|
|
|
|
|
||||
B. Förvaras nyckeln på ett säkert sätt? |
|
|
|
|
|
|
||||
30. Är manöverdon för tvåhandsmanövrering placerade med tillräckligt skyddsavstånd? |
|
|
|
|
|
|
||||
31. Fungerar nödstoppet? |
|
|
|
|
|
|
||||
32. Är beröringsfria skydd placerade med tillräckligt skyddsavstånd? |
|
|
|
|
|
|
||||
33. Är de konstruerade så att man inte kan komma förbi skydden? |
|
|
|
|
|
|
||||
34. Finns särskilt återställningsdon om återstart måste ske efter att skyddsanordning stoppat pågående slutningsrörelse? |
|
|
|
|
|
|
||||
35. Är maskinen reverserbar? |
|
|
|
|
|
|
||||
36. Om någon fastnar i maskinen, vet alla hur denne tas loss? |
|
|
|
|
|
|
||||
37. Är avskärmningsskydd monterade så att de ger tillräckligt skydd? |
|
|
|
|
|
|
||||
38. Finns och fungerar förregling på avskärmningsskydd där det behövs? |
|
|
|
|
|
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
39. Finns bruksanvisningar, dokumentation, instruktioner och rutiner tillgängliga för de som behöver den? |
|
|
|
|
|
|
||||
40. Finns protokoll och / eller journal från kontroll och tillsyn tillgängliga? |
|
|
|
|
|
|
||||
41. Känner berörda personer till var dokumentationen förvaras? |
|
|
|
|
|
|
||||
42. Åtgärdas brister som förts upp i journal eller protokoll? |
|
|
|
|
|
|
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svensk Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor
Checklistan är redan sparad och en länk har skickats till din e-postadress.
Länken till din checklista kommer inte att sparas på "Mina sidor".