| Dokumentnamn |
| Motorbranschen |
Checklistans namn | Datum | Version |
| | |
Företag | Framtagen av | Godkänd av |
| | |
Deltagare |
|
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter |
Checklistan tar upp frågor om hur till exempel lokaler och utrustning är utformade i fordons- och serviceverkstaden. Den börjar med några allmänna ämnesområden och övergår sedan till risker som kan finnas i verksamheten.
Det finns också frågor som belyser specifika risker som finns vid arbete med exempelvis hjul och däck, elbilar och batterier samt rekonditionering. Ni kan med fördel dela upp arbetet med checklistan i mindre portioner. Vid mer riktade skyddsronder hänvisar vi till våra fördjupande ämneschecklistor. Det finns bland annat en särskild checklista för lackering.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt.
En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera.
Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se |
AFS 2020:1Arbetsplatsens utformning
AFS 2019:3Medicinska kontroller i arbetslivet
AFS 2018:1Hygieniska gränsvärden
AFS 2017:3Användning av trycksatta anordningar
AFS 2015:4Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA)
AFS 2012:2Belastningsergonomi
AFS 2011:19Kemiska arbetsmiljörisker
AFS 2006:4Användning av arbetsutrustning
AFS 2005:16Buller
AFS 2005:15Vibrationer
AFS 2004:3Stegar och arbetsbockar
AFS 2003:6Besiktning av lyftanordningar och vissa andra tekniska anordningar
AFS 2001:3Användning av personlig skyddsutrustning
AFS 2001:1Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)
AFS 1999:7Första hjälpen och krisstöd
AFS 1998:8Arbete i motorbranschen
|
Ordning och reda samt städning
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
1. Är ordningen på arbetsplatsen så bra att gång- och transportvägar samt golv är fria från till exempel emballage, kablar, skräp? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Arbetar ni aktivt med främjande av en säkerhetskultur? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Finns det rutiner för städning av arbetsplatsen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ventilation, luft och temperatur
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
4. Är ventilationen tillfredsställande i lokalerna? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Finns både till- och frånluftsventilation? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. Har ventilationssystemet rätt kapacitet? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. Används avgasutsug och avgasfilter vid behov? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. Används flyttbart punktutsug vid svetsning, skärning, slipning, limning och vid bensinarbete? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9. Finns rutiner för byte, rengöring och underhåll av filter och kanaler? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10. Görs underhåll av ventilationen regelbundet? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11. Kan bilar flyttas utan att arbetstagarna får problem på grund av avgaserna? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12. Är temperaturen tillfredsställande på arbetsplatsen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13. Är lokalerna planerade så att oacceptabelt drag från entréer, fönster och portar inte förekommer? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14. Används städmetoder som undviker spridning av damm? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Belysning
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
15. Är allmänbelysningen tillräcklig i lokalerna? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16. Är belysningsarmaturerna hela? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17. Är belysningsarmaturerna rengjorda? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18. Är belysningen planerad så att bländande belysning undviks? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
19. Finns tillräcklig platsbelysning vid respektive arbetsplats? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20. Används skyddsklassad sladdlampa då allmänbelysningen inte räcker till? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
21. Är belysningen planerad så att störande skuggor undviks? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
22. Används reflektorer och skyddsrör i arbetsgroparna? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Första hjälpen
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
23. Har tillräckligt många arbetstagare utbildning i första hjälpen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
24. Finns det första hjälpen-utrustning lättillgängligt på arbetsplatsen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
25. Finns lagom många och påfyllda ögonduschar och ögonskölj på strategiska platser? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
26. Finns det markerade utrymningsvägar? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tekniska anordningar
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
27. Har de anställda fått introduktion i att hantera de maskiner som används? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
28. Finns det lyftanordningar, lyftredskap och avlastningsbord i tillräcklig omfattning? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
29. Används fordonslyftare för att få rätt arbetshöjd? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
30. Finns det besiktningsrutiner för de tekniska anordningarna? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
31. Är de tekniska anordningarna CE-märkta? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
32. Är ställningar, bockar och stegar typkontrollerade? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
33. Har arbetstagarna den utbildning och information som behövs för att hantera lyftanordningar? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
34. Har arbetstagarna den utbildning och information som behövs för att arbeta från ställningar? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Trycksatta anordningar
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
35. Har alla trycksatta anordningar som finns i verksamheten identifierats? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
36. Är alla trycksatta anordningar som finns i verksamheten besiktade? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
37. Har alla trycksatta anordningar som finns i verksamheten en aktuell riskbedömning? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
38. Har alla trycksatta anordningar bruksanvisning och vid behov kompletterande instruktioner? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
39. Är alla trycksatta anordningar lämpligt placerade? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
40. Finns det dokumenterade rutiner för löpande tillsyn för alla trycksatta anordningar som antingen tillhör klass A eller B, eller behöver det enligt riskbedömningen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
41. Vid fortlöpande tillsyn, undersöks det att |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A. anordningen fungerar som den ska? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B. anordningen är tät? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
C. anordningen och eventuella skydd inte har skadats? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D. anordningen, ventiler och nödstopp är korrekt märkta? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
E. underhåll och kontroller sköts planenligt? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Personlig skyddsutrustning
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
42. Används tryckluftsmatat andningsskydd vid svetsning, slipning och skärning? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
43. Är skyddsutrustningen (exempelvis hörselskydd, skyddskläder, huvudskydd, stövlar och handskar) i gott skick? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
44. Är skyddsutrustningen typkontrollerad och CE-märkt? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
45. Är skyddsutrustningen personligt utprovad? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
46. Finns tydliga instruktioner för när och hur skyddsutrustningen ska användas? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Medicinska kontroller
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
47. Anordnas medicinska kontroller inklusive tjänstbarhetsbedömning för arbetstagare som arbetar med isocyanater (härdplaster)? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
48. Anordnas medicinska kontroller för arbetstagare som har handintensivt arbete? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
49. Erbjuds medicinska kontroller för de arbetstagare som utsätts för vibrationer? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
50. Dokumenteras de medicinska kontrollerna? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
51. Använder företaget företagshälsovård, eller annan extern leverantör av hälso- och arbetsmiljötjänster, då den egna kompetensen inte räcker till? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Buller
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
52. Görs bullerkartläggningar och mätning av ljudnivåer? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
53. Väljs utrustning som är så tyst som möjligt vid nyinvesteringar? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
54. Åtgärdas bullret vid källan så långt det är möjligt? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
55. Har åtgärder vidtagits för att begränsa bullret så långt det är praktiskt möjligt? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
56. Görs bullerdämpande insatser för att undvika störande buller? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
57. Finns, vid behov, tillgång till bra hörselskydd med rätt dämpförmåga? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
58. Utprovas hörselskydden individuellt? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vibrationer
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
59. 59. Väljs utrustning som ger så liten vibrationspåverkan som möjligt? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
60. 60. Underhålls utrustningen så att vibrationsdämpningen fungerar? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
61. 61. Finns dokumentation över verktygens vibrationsexponering? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
62. 62. Finns det möjlighet att organisera arbetet så att tiden för vibrationsexponering minskar? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
63. 63. Görs riskbedömningar för att undvika åkommor såsom ”vita fingrar”? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ergonomi
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
64. Tas hänsyn till ergonomin då nyinvesteringar görs? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
65. Görs ergonomiska riskbedömningar för att bedöma olika moment? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
66. Arbetar arbetsgivaren aktivt för att förebygga kropps- och förslitningsskador? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
67. Har arbetstagarna tillräckliga kunskaper om hur de ska arbeta på ett ergonomiskt skonsamt sätt? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
68. Ger arbetsområdena tillräckligt utrymme för lämpliga arbetsrörelser? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
69. Förekommer arbetsrörelser |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A. med armarna över axelhöjd? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B. under knähöjd? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
C. med böj- eller vridrörelser för hand och underarm? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D. under stark tidspress? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
E. som upprepas under längre tid? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
70. Förekommer följande arbetsställningar: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A. Knästående? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B. Huksittande? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
C. Liggande? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D. Som upprepas under längre tid? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
71. Planeras vid upprepat arbete under längre tid |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A. a) regelbundna mikropauser? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B. b) arbetsrotation? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
72. Är arbetsutrustning och arbetsobjekt placerade |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A. i lämplig höjd? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B. På lämpligt sträckavstånd, det vill säga i det inre arbetsområdet? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
73. Använder arbetstagarna de hjälpmedel som finns? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
74. Används ergonomiskt utformade verktyg? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kemiska ämnen
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
75. Finns det en förteckning över alla kemiska riskkällor? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
76. Är samtliga kemiska riskkällor riskbedömda? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
77. Finns det säkerhetsdatablad för samtliga kemiska produkter? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
78. Undviks, så långt det är möjligt, kemikalier som innehåller lösningsmedel, allergiframkallande eller andra hälsofarliga ämnen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
79. Är det möjligt att byta till isocyanatfria lacker, lim eller reparationskemikalier? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
80. Används alltid handskar då oljor eller bromsvätskor hanteras? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
81. Är kemikalierna märkta på rätt sätt? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
82. Förstår arbetstagarna farosymbolerna? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
83. Har arbetstagarna informerats om hälso- och olycksfallsriskerna vid hantering av de kemiska produkterna? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
84. Förvaras kemiska produkter på ett säkert sätt? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
85. Blandas kemiska produkter på ett säkert sätt? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
86. Har de som arbetar med härdplastprodukter särskild utbildning? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Arbete med motorbränsle
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
87. Finns det tömningsanordningar för alla typer av vätskor som tappas av? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
88. Punkteras bränslefilter vid byte så att bensin/dieselångor inte sprids? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
89. Används handskar med lång krage vid risk för hudkontakt med motorbränsle? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
90. Slängs papper, trasor o dyl. i brandsäkert kärl med självstängande lock? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Arbete med hjul och däck
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
91. Har arbetstagarna tillräckliga kunskaper om hur däckhantering ska ske på ett säkert sätt? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
92. Är hjulen rena innan arbete påbörjas? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
93. Är fordonet upplyft/uppallat till lämplig arbetshöjd vid demontering av hjul? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
94. Används hjälpmedel vid förflyttning av hjul? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
95. Om däck måste förflyttas för hand – rullas de istället för att lyftas? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
96. Används pumpburar? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
97. Används alltid hörselskydd vid arbete med pumpning? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
98. Är arbetsbelastningen rimlig även vid högsäsong? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
99. Finns möjlighet till arbetsrotation för att undvika ensidigt, upprepat arbete? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
100. Är ställagen där däcken förvaras regelbundet besiktade? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Elbilar och batterier
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
101. Har verkstaden tillgång till tillverkarens instruktioner? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
102. Har arbetstagarna tillräckliga kunskaper för att utföra servicearbeten på ett säkert sätt? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
103. Sätts varningsskyltar upp vid arbete med högspänning? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
104. Undviks ensamarbete då arbete med högspänning sker? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
105. Sker batteriladdning i separat och välventilerat utrymme? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
106. Finns ögon- och nöddusch i direkt anslutning till laddningsplatsen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
107. Finns rutiner för att arbetstagarna inte har elektriskt ledande delar från kläder, klockor eller smycken vid arbete med elbilar? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
108. Används skyddsförkläden eller engångsoverall om det finns risk för stänk vid hantering av batterier? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
109. Används alltid skyddshandskar, skyddsskor och skyddsglasögon vid hantering av batterier? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rekonditionering
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
110. Sker biltvätt i ett separat och väl ventilerat utrymme? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
111. Är utrustningen lågbullrande? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
112. Är maskinerna lågvibrerande? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
113. Används miljömärkta rengöringsprodukter? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
114. Används rengöringsprodukter med låg aromhalt? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
115. Finns säkerhetsdatablad för produkterna tillgängliga för arbetstagarna? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
116. Används alkaliska tvättmetoder eller enbart vattentvätt om det är möjligt? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
117. Används personlig skyddsutrustning såsom hörselskydd, andningsskydd, skyddshandskar, knäskydd och skyddsskor? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
118. Finns ögon- och nöddusch i anslutning till tvättning/avfettning? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
119. Kan punktutsug dras in i kupén för att ventilera bort lösningsmedelsångor? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
120. Används plattformar, pallar eller ramper vid takpolering? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
121. Används lättrullande arbetspallar för att undvika obekväma arbetsställningar? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
|
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor