Den här checklistan riktar sig till den som bedriver Ordningshållning på sjukhus, resecentrum, köpcentrum, kollektivtrafik, säkerhetskontroll eller på uppdrag av kommuner eller andra uppgifter enligt 2 a-c § eller 3 § lagen om ordningsvakter. Checklistan fylls i som ett sista steg av tre. Checklistor för steg ett och två samt närmare instruktioner om hur dessa ska användas hittar du på www.prevent.se/bransch/tjanster/bevakning.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt.
En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera.
Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se
Checklistan baseras på delar av följande lagar och föreskrifter: AFS 2018:4 Smittrisker AFS 2015:4 Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) AFS 2006:4 Användning av arbetsutrustning AFS 2001:1 Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) AFS 1999:7 Första hjälpen och krisstöd AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön
Länken till din checklista sparas på Mina sidor. Du kan också spara den som pdf eller skriva ut den. OBS! Pdf:en går inte att redigera.
Gå till Mina Sidor
Dokumentnamn | |||
---|---|---|---|
Bevakning: Steg 3. Ordningshållning | |||
Checklistans namn | Datum | Version | |
Företag | Framtagen av | Godkänd av | |
Deltagare | |||
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter | ||
Den här checklistan riktar sig till den som bedriver Ordningshållning på sjukhus, resecentrum, köpcentrum, kollektivtrafik, säkerhetskontroll eller på uppdrag av kommuner eller andra uppgifter enligt 2 a-c § eller 3 § lagen om ordningsvakter. Checklistan fylls i som ett sista steg av tre. Checklistor för steg ett och två samt närmare instruktioner om hur dessa ska användas hittar du på www.prevent.se/bransch/tjanster/bevakning.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt. En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera. Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se |
AFS 2018:4Smittrisker AFS 2015:4Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) AFS 2006:4Användning av arbetsutrustning AFS 2001:1Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) AFS 1999:7Första hjälpen och krisstöd AFS 1993:2Våld och hot i arbetsmiljön |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
1. Får personalen en särskild utbildning anpassad för uppdraget utöver vad föreskrifterna kräver? | ||||||||||
2. Säkerställs att enbart ordningsvakter används för att upprätthålla ordning på allmän plats? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
3. Finns tydliga regler kring arbetsmiljö och egen säkerhet för situationer där polisen utövar förmansskap? | ||||||||||
4. Finns rutiner för krishantering och avlastningssamtal? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
5. Utförs endast arbete enligt LOV 2 a-c § eller LOV 3 §? | ||||||||||
6. Kollektivtrafik: Är risker förenade med kollektivtrafik bedömda och hanterade? | ||||||||||
7. Säkerhetskontroll: Har särskilda risker förenade med säkerhetskontroll i domstol och förvaltningsbyggnader bedömts och hanterats? | ||||||||||
8. Sjukhus: Är allmänna risker med sjukhusbevakning bedömda och hanterade? | ||||||||||
9. Sjukhus: Är risker med transport och bevakning av frihetsberövade patienter bedömda och hanterade? | ||||||||||
10. Mobila ordningsvakter: Finns fungerande samverkan med andra trygghetsskapande resurser? | ||||||||||
11. Om ensamarbete förekommer, finns rutiner för att arbetet genomförs på ett säkert sätt? | ||||||||||
12. Finns fungerande rutiner för att hantera hot, våld och annan otillåten påverkan mot personalen? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
13. Finns ändamålsenlig kommunikationsutrustning? | ||||||||||
14. Finns ändamålsenlig plats, utrustning och tid för att uppfylla ordningsvaktens anmälnings och rapporteringsskyldighet? | ||||||||||
15. Finns rum för att förvara frihetsberövade personer i väntan på polis (så kallat griprum) enligt BYA:s skrift "Bättre bevakningslokaler"? |
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor
Checklistan är redan sparad och en länk har skickats till din e-postadress.
Länken till din checklista kommer inte att sparas på "Mina sidor".