| Dokumentnamn |
| Bevakning: Steg 2. Fasta tillsynsuppdrag |
Checklistans namn | Datum | Version |
| | |
Företag | Framtagen av | Godkänd av |
| | |
Deltagare |
|
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter |
Den här checklistan riktar sig till den som bedriver Stationärbevakning, Receptionstjänst, Säkerhetskontroll, Hamn- och sjöfartsskydd, Publik bevakning, Värdedepå och uppräkning (CMS). Checklistor för steg ett och tre samt närmare instruktioner om hur dessa ska användas hittar du på www.prevent.se/bransch/tjanster/bevakning.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt.
En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera.
Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se |
AFS 2020:1Arbetsplatsens utformning
AFS 2018:4Smittrisker
AFS 2015:4Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA)
AFS 2012:2Belastningsergonomi
AFS 2011:19Kemiska arbetsmiljörisker
AFS 2008:3Maskiner
AFS 2006:5Användning av truckar
AFS 2006:4Användning av arbetsutrustning
AFS 2001:3Användning av personlig skyddsutrustning
AFS 2001:1Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)
AFS 1999:7Första hjälpen och krisstöd
AFS 1993:2Våld och hot i arbetsmiljön
AFS 1982:3Ensamarbete
|
Organisatorisk och social arbetsmiljö
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
1. Är det en rimlig arbetsbelastning under ett normalt arbetspass? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kommunikation och larm
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
2. Tas hänsyn till av BYA framtagna skrift Fframgångsfaktorer vid användande av överfallslarm" när medarbetare utrustas med personlarm? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. "Finns larm-, radio och telefontäckning och om inte är då zoner med begränsad radiotäckning kartlagda, dokumenterade och kända?" |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Utbildning och instruktioner
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
4. Får personal information om skyddsföreskrifter, kemiska risker, biologiska risker och risker för bränn- och kylskador där det är relevant? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Finns instruktioner och genomförs handhavandeutbildningar för den tekniska utrustning som används? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. Finns det tydliga instruktioner som beskriver hur kända risker ska förebyggas och hanteras hos kunden? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Skyddsutrustning
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
7. Har alla arbetstagare tillgång till den personliga skyddsutrustning som de enligt riskbedömningen behöver? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. Har alla arbetstagare tillgång till övrig arbetsutrustning som de behöver? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Personalutrymmen
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
9. Finns tillgång till pausrum för återhämtning med tillgång till dricksvatten, toalett, utrustning för uppvärmning av mat och dryck och i övrigt enligt BYA:s skrift Bättre bevakningslokaler? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10. Finns omklädningsrum på arbetsstället med duschmöjligheter samt eget skåp för förvaring av uniform och värdesaker? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Särskilda risker
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
11. Tas hänsyn till Prevents checklista om arbetsuppgifter med förhöjd smittrisk förekommer? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12. Tas hänsyn till Prevents checklista (eller motsvarande) om samordningsansvar på fast driftställe? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13. Kan medarbetare får snabb hjälp på plats vid aktiverat personlarm som beskrivet i BYA:s skrift "Framgångsfaktorer vid användande av överfallslarm"? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14. Finns en fungerande rutin för att omedelbart informera all personal som kan beröras av uppgifter t.ex. från polisen om ökad risk för brott på en viss plats? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15. Finns förutsättningar för bevakningspersonalen att utrymma? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16. Sker särskild riskbedömning vid arbete inom hamn- och sjöfartsområde? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17. Om personal har uppdrag där det ingår i arbetsuppgifterna att öppna post eller hantera gods, vet personalen då vilka säkerhets- och sekretessrutiner den ska följa för att minimera risken att utsättas för sprängämnen och smitta? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hot och våld
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
18. Är arbetsplatsen / uppdraget utformad så att risk för våld och hot så lång som möjligt kan förebyggas? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lokaler
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
19. Är utrymmen som används av personalen i ordning och väl städade? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20. Fungerar ventilation, ljud, belysning och värme tillfredsställande? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
21. Finns det ergonomiska mattor med bibehållen funktion på ståytor? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
22. Finns utrymmen för att hantera frihetsberövade personer på ett säkert sätt (om sådana arbetsuppgifter förekommer)? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
23. Bevakas platsen med rätt typ av bevakningspersonal? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
24. Tas hänsyn till BYA:s skrift "Bättre bevakningslokaler" inklusive checklista vid bedömning, ny-, till-, och ombyggnation av lokaler som personalen ska vistas i? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Säkerhetskontroll
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
25. Är röntgenmaskiner säkra ur arbetsmiljösynpunkt, t.ex. försedda med varningstext, blyhängen, klämskydd och nödstopp? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
26. Är tekniskt detektionsutrustning och positioner ergonomiskt utformade? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
27. Finns arbetsmiljörutiner för att hantera misstänkta explosivämnen som påträffas vid säkerhetskontroll? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
28. Finns ändamålsenliga utrymmen och utrustning för att genomföra manuella undersökningar (visitationer) på ett säkert sätt ur ett arbetsmiljöperspektiv? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
29. Minimerar företaget riskerna för att personal blir påkörd i samband med fordonskontroll? Det kan t.ex. göras genom att utbilda personalen och skylta om fordonskontrollen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Receptionstjänst
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
30. Tas hänsyn till Prevents checklista för att skapa en god arbetsmiljö vid receptionstjänst? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Värdedepå och uppräkning
Maskiner och maskinergonomi
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
31. Är maskinerna uppställda så att personalen har tillräckligt utrymme för att arbeta vid maskiner och transportera material? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
32. Är maskiner som avger luftföroreningar försedda med utsug? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
33. Är myntplastare försedda med utsug? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
34. Är maskiner säkra från arbetsmiljösynpunkt, t.ex. försedda med varningstext, kåpor och nödstopp? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
35. Finns hjälpmedel för att undvika risker för belastningsskador? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Städning och underhåll
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
36. Upplevs städningen som tillfredsställande för att få bort dammpartiklar? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
37. Finns fungerande rutiner för städning? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
38. Kan man undvika besvärliga arbetsställningar vid rengöring av maskiner och annat maskinarbete? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
39. Utförs underhåll av maskiner regelbundet, enligt tillverkares instruktioner? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Truckarbete
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
40. Finns rutiner för att kontrollera att truckarbete sker på ett säkert sätt? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
41. Kan truckladdning ske på ett säkert sätt? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
42. Sker regelbunden besiktning och service enligt tillverkarens anvisningar? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Infärgning och övriga kemikalier
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
43. Finns förutsättningar för att hantera kemikalierisker? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
44. Hanteras öppen infärgningsfärg och andra kemikalier på ett säkert sätt? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
45. Är kemikalier riskbedömda avseende lösningsmedel, allergiframkallande ämnen eller andra hälsofarliga ämnen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
46. Förvaras kemikalier och avfall på ett säkert sätt? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hot och våld
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
47. Finns fungerande rutiner för angrepp eller misstänkta angrepp? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
48. Finns larmpunktern i tillräcklig omfattning? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Packa, lasta, lossa och förflytta
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
49. Är transportvägarna lättframkomliga? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
50. Är transportvägarna utan trösklar, trappsteg eller lutande plan? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
51. Är transportvägarna försedda med uppställbara dörrar? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
52. Är arbetet fritt från lyft över axelhöjd och under knähöjd? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
53. Är maskiner och skåp väl förankrade? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
54. Fungerar gränssnittet mellan värdetransportör och depåpersonal? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
55. Finns ergonomiska mattor där man står ofta? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
56. Bär all personal skyddsskor och arbetskläder? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
|
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor