| Dokumentnamn |
| Bevakning: Steg 2. Rörliga tillsynsuppdrag |
Checklistans namn | Datum | Version |
| | |
Företag | Framtagen av | Godkänd av |
| | |
Deltagare |
|
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter |
Den här checklistan riktar sig till den som bedriver Ronderande tillsyn, Områdes- och distriktsbevakning, Larm och åtgärd, Störningsjour, Parkeringsövervakning, Biljettkontroll eller Värdetransport (CIT). Checklistan fylls i som andra steg av tre. Checklistor för steg ett och tre samt närmare instruktioner om hur dessa ska användas hittar du på www.prevent.se/bransch/tjanster/bevakning.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt.
En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera.
Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se |
AFS 2020:1Arbetsplatsens utformning
AFS 2018:4Smittrisker
AFS 2015:4Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA)
AFS 2012:2Belastningsergonomi
AFS 2011:19Kemiska arbetsmiljörisker
AFS 2006:4Användning av arbetsutrustning
AFS 2001:3Användning av personlig skyddsutrustning
AFS 2001:1Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)
AFS 1999:7Första hjälpen och krisstöd
AFS 1993:2Våld och hot i arbetsmiljön
AFS 1982:3Ensamarbete
|
Organisatorisk och social arbetsmiljö
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
1. Är det en rimlig arbetsbelastning under ett normalt arbetspass? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kommunikation och larm
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
2. Tas hänsyn till av BYA framtagna skrift "Framgångsfaktorer vid användande av överfallslarm" när medarbetare utrustas med personlarm? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Finns larm-, radio- och telefontäckning och om inte är då zoner med begränsad radiotäckning kartlagda, dokumenterade och kända? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Utbildning
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
4. Får personal information om skyddsföreskrifter, kemiska risker, biologiska risker och risker för bränn- och kylskador där det är relevant? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Finns instruktioner och genomförs handhavandeutbildningar för den tekniska utrustning som används? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Instruktioner
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
6. Finns det tydliga instruktioner som beskriver hur kända risker ska förebyggas och hanteras hos kunden? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Skyddsutrustning
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
7. Har alla arbetstagare tillgång till den personliga skyddsutrustning som de enligt riskbedömningen behöver? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. Har alla arbetstagare tillgång till övrig arbetsutrustning som de behöver? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Personalutrymmen
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
9. Finns rimligt antal uppdrag där kunden godkänt användning av pausrum för återhämtning samt tillgång till dricksvatten, toalett och möjlighet till uppvärmning av mat och dryck? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10. Finns det på arbetsstället tillgängliga personalutrymmen i proportion till verksamheten? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Särskilda risker
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
11. Tas hänsyn till Prevents checklista om arbetsuppgifter med förhöjd smittrisk förekommer? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12. Tas hänsyn till Prevents checklista (eller motsvarande) om samordningsansvar på fast driftställe? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13. Kan medarbetare får snabb hjälp på plats vid aktiverat personlarm enligt BYAs skrift "Framgångsfaktorer vid användande av överfallslarm"? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14. Finns en fungerande rutin för att omedelbart informera all personal som kan beröras av uppgifter t.ex. från polisen om ökad risk för brott på en viss plats? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hot och våld
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
15. Är uppdraget utformat så att risk för våld och hot så lång som möjligt kan förebyggas? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Larm och åtgärd (även vid värdetransport om det förekommer)
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
16. Går alla larmobjekt att kontrollera på avstånd med hjälp av en yttre kontroll eller med hjälp av kameror? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17. Har de som utför åtgärd och restvärdesskydd förutsättningar för att kunna göra det? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18. Finns särskilda instruktioner och görs specifika riskbedömningar beroende på vilket typ av larmkaraktär som ska åtgärdas? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Störningsjour (om det förekommer)
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
19. Utförs arbetsmomentet enligt gällande föreskrifter från polismyndigheten? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20. Utförs arbetsmomentet enligt av BYA framtagen utbildning för störningsjour? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
21. Utförs arbetsmomentet i övrigt enligt kollektivavtalets bilaga "Överenskommelse angående bemanning vid störningsjour i bostadsområde"? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
22. Är instruktionerna fria från arbetsmoment som innebär en förhöjd risk för att provocera lägenhetsinnehavaren? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Parkeringsövervakning (offentlig- och civilrättslig övervakning)
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
23. Är särskilda miljöer och övervakningstidpunkter riskbedömda? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
24. Har personalen utbildning i kommunikation, konflikthantering och självskydd som lägst motsvarar självförsvarsdelarna i väktarutbildningen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
25. Är påkörningsrisker bedömda och har personalen fått instruktioner och utbildning hur dessa kan minskas? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
26. Har även den som arbetar med tomtmarks / civilrättslig parkeringsövervakning en för arbetsuppgiften anpassad utbildning? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Biljettkontroll
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
27. Får personalen en särskild utbildning anpassad för uppdraget? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
28. Prioriterar instruktionerna egen säkerhet framför intäktssäkring? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
29. Är risker förenade med spårburen trafikmiljö bedömda och hanterade? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
30. Är risker förenade med busstrafik bedömda och hanterade? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
31. Genomförs alltid uppdragen minst med dubbelbemanning och med möjlighet till snabb assistans från ordningsvakter eller polis? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
32. Finns rutiner för att säkerställa att biljettkontroll enbart utförs på bussar utan bälteskrav och som tillåter stående passagerare? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Värdehantering (CIT)
Värderum
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
33. Städas rummet? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
34. Är allmänbelysningen i rummet tillräcklig? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
35. Slipper du bli bländad i rummet? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
36. Går det att regla dörren från insidan? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
37. Har dörren tittöga? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hot, våld och rån
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
38. Finns särskilt utsedda och riskbedömda fodonsuppställningsplatser? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
39. Finns det säkra ställen för att ta raster? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
40. Är rutiner vid misstänkt efterföljande kända? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
41. Finns rutin för att rapportera in misstänkta iakttagelser? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
42. Har vi full täckning var bilen befinner sig? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Utbildning och utrustning
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
43. Är kamerans funktioner genomtänkta ur ett människa, teknik och organisationsperspektiv? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
44. Säkerställs att alla medarbetare får utbildning på allt teknikstöd som används? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
45. Finns utrustning, utbildning och säkerhetsblad om hantering av kemikalier förekommer? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ergonomi
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
46. Finns ramper för myntvagn där det behövs? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
47. Undersöks om arbetstagarna utför arbete med arbetsställningar och arbetsrörelser, manuell hantering samt repetitivt arbete som kan vara hälsofarligt eller onödigt tröttande? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
48. Finns lyfthjälpmedel eller kärror för lastning / lossning eller transport? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Trafiksäkerhet
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
49. Är vägar på platskontoret för gång- och fordonstrafik (inom- och utomhus) åtskilda och är de markerade och oblockerade? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Arbetsledning
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
50. Begränsas ensamarbete som innebär påtaglig risk, genom att arbetsledare eller andra ringer den som arbetar ensam? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
51. Får de anställda hjälp med prioriteringsordning när det kör ihop sig? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
|
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor