Den här checklistan tillsammans med listan Bevakning: Steg 1 All bevakningsverksamhet riktar sig till samtliga bevakningsföretag, oberoende av vilken typ av bevakningsverksamhet som de ägnar sig åt. Checklistan fylls i som ett första steg av tre. Checklistor för steg två och tre samt närmare instruktioner om hur dessa ska användas hittar du på www.prevent.se/bransch/tjanster/bevakning.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt.
En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera.
Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se
Checklistan baseras på delar av följande lagar och föreskrifter: AFS 2020:1 Arbetsplatsens utformning AFS 2012:2 Belastningsergonomi AFS 2006:4 Användning av arbetsutrustning AFS 2001:1 Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)
Länken till din checklista sparas på Mina sidor. Du kan också spara den som pdf eller skriva ut den. OBS! Pdf:en går inte att redigera.
Gå till Mina Sidor
Dokumentnamn | |||
---|---|---|---|
Bevakning: Steg 1. Bevakningsfordon | |||
Checklistans namn | Datum | Version | |
Företag | Framtagen av | Godkänd av | |
Deltagare | |||
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter | ||
Den här checklistan tillsammans med listan Bevakning: Steg 1 All bevakningsverksamhet riktar sig till samtliga bevakningsföretag, oberoende av vilken typ av bevakningsverksamhet som de ägnar sig åt. Checklistan fylls i som ett första steg av tre. Checklistor för steg två och tre samt närmare instruktioner om hur dessa ska användas hittar du på www.prevent.se/bransch/tjanster/bevakning.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt. En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera. Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se |
AFS 2020:1Arbetsplatsens utformning AFS 2012:2Belastningsergonomi AFS 2006:4Användning av arbetsutrustning AFS 2001:1Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
1. Sker regelbunden besiktning och service enligt tillverkarens anvisningar? | ||||||||||
2. Finns rutin för att tillse att de anställda känner till företagets trafiksäkerhetspolicy? | ||||||||||
3. Finns rutiner för vilka åtgärder som ska vidtas vid punktering, olyckor, fel, skador och tillbud på fordonet? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
4. Städas och tvättas fordonet regelbundet? | ||||||||||
5. Sker säkerhetskontroll av fordonet inför varje pågång? | ||||||||||
6. Är föremål, nyckelskåp, åtgärdsutrustning och personliga tillhörigheter i fordon ordentligt förankrade så att de inte kan slungas iväg vid inbromsning eller kollision? | ||||||||||
7. Lastas fordon så att fordonets maxvikt inte överskrids vid transport av utrustning / material? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
8. Har föraren ändamålsenliga kunskaper för att framföra fordonet trafiksäkert och ergonomiskt sett till dess last och utrustning? | ||||||||||
9. Är belysningen runt fordon tillräcklig för att arbetstagarna ska kunna upptäcka personer och föremål? | ||||||||||
10. Finns standardsäkerhetsutrustning i bilen? | ||||||||||
11. Är fordonet försett med för bevakningsuppdraget relevant tilläggsutrustning? | ||||||||||
12. Är förarplatsen anpassad till bevakningsuppdraget? | ||||||||||
13. Är fordonsmodell anpassad till bevakningsuppdraget? | ||||||||||
14. Finns fungerar kommuniktionsutrustning mellan ledningscentral och bevakningspersonal, kan den användas och är den monterad på ett trafiksäkert sätt? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
15. Är fordon och hyrbilar utrustade enligt BYA:s rekommendationer i skriften Fordonsergonomi avseende säkerhet? | ||||||||||
16. Är fordon och hyrbilar utrustade enligt BYA:s rekommendationer i skriften Fordonsergonomi avseende komfort? | ||||||||||
17. Är fordon och hyrbilar utrustade enligt BYA:s rekommendationer i skriften "Fordonsergonomi" avseende ergonomi? |
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor
Checklistan är redan sparad och en länk har skickats till din e-postadress.
Länken till din checklista kommer inte att sparas på "Mina sidor".