Tillbaka till checklistorna
prevent.se

Distansarbete

Checklistan innehåller frågor om den fysiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljön vid distansarbete. Frågorna fokuserar på kontorsarbete som inte utförs i arbetsgivarens egna lokaler. Checklistan kan användas som ett hjälpmedel för ansvarig chef att undersöka arbetsförhållandena för hela arbetsgruppen, verksamheten och företaget när arbetstagarna arbetar på distans. Checklistan är ett underlag för ansvarig chef och skyddsombud vid skyddsronden. Som stöd finns även en checklista (ifyllningsbar PDF) att ha som underlag för dialog mellan chef och anställd om förutsättningarna för var och en. PDF:en finns på prevent.se/distansarbete.

Checklistan baseras på delar av följande lagar och föreskrifter: AFS 2015:4 Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) AFS 2012:2 Belastningsergonomi AFS 2001:1 Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) AFS 1998:5 Arbete vid bildskärm SFS 1977:1160 Arbetsmiljölagen (AML)

Spara din checklista

Länken till din checklista sparas på Mina sidor. Du kan också spara den som pdf eller skriva ut den. OBS! Pdf:en går inte att redigera.
Gå till Mina Sidor

Vill du använda checklistan?

Fyll i namn och e-post för att få länken till din digitala checklista.

För att skriva ut checklistan behöver du fylla i namn och e-post. En digital checklista skickas också till din e-post.

För att ladda ner checklistan som pdf behöver du fylla i namn och e-post. En digital checklista skickas också till din e-post.

Läs vår policy kring personuppgifter

Du har inte svarat på alla frågor

Är du säker på att du vill spara som PDF utan att besvara alla frågor i checklistan?

Distansarbete

1Finns det fungerande informations- och kommunikationskanaler för arbetstagarna om verksamheten?

2Sker täta avstämningar mellan chefer och arbetstagare?

3Vid avstämningar mellan chef och arbetstagare, pratar man om arbetstagarens

aupplevelse av att arbeta på distans?

brutiner för en arbetsdag? (T.ex. att komma igång på morgonen, ta pauser, komma ut och avsluta dagen?)

cgränsdragning mellan arbete och återhämtning?

darbetsbelastning?

earbetsprestation?

4Har alla arbetstagare en planering för arbetsinnehållet på kort och lång sikt?

Kommentar

Vid distansarbete kan visuell planering av arbetet vara ett bra stöd, t.ex. med Kanban-tavla.

5Har alla arbetstagare de förutsättningar som de behöver för att kunna utföra

akoncentrationskrävande arbetsuppgifter?

bkreativa arbetsuppgifter?

6Har alla arbetstagare kontakt med kollegor under dagen?

7Har alla arbetstagare arbetsuppgifter där andra involveras, t.ex. genom samarbeten eller som bollplank?

8Vid användning av digitala verktyg för samarbete, videokonferens och chat:

aHar arbetstagarna tillräcklig teknisk kompetens?

bKan arbetstagarna genomföra sitt interna arbete med kollegor?

cKan arbetstagarna genomföra sitt arbete med externa kunder och kontakter?

9Har arbetstagarna fått tillräcklig information eller utbildning om hur man ska arbeta för att undvika belastningsrelaterade besvär i kroppen?

Lag eller föreskrift: AFS 2012:2, 9 §

Kommentar

Arbetsgivaren ska se till att arbetstagaren har tillräckliga kunskaper om lämpliga arbetsställningar och arbetsrörelser.

10Uppmuntras arbetstagarna till variation? T.ex. genom att växla arbetsställning, men också mellan telefon, mejl och videomöten samt att vara inomhus och utomhus.

Kommentar

Inför gärna rutiner som morgon-, lunch- och eftermiddagspromenad för rörelse och dagsljus.

11Tar arbetstagarna korta rörelsepauser vid långvarigt arbete vid skärmen?

Lag eller föreskrift: AFS 1998:5, 7-8 §§

Kommentar

Arbete vid bildskärm som är starkt styrt eller bundet i fysiskt eller psykiskt avseende eller är ensidigt upprepat får normalt inte förekomma. Om synbesvär eller andra belastningsbesvär till följd av bildskärmsarbete uppträder trots åtgärder, ska arbetet om möjligt ordnas så att den arbetande kan växla till andra mindre ansträngande arbetsuppgifter. Om detta inte kan ske ska den arbetande få tillräckliga pauser så att besvär inte uppstår i arbetet.

12Finns det möjlighet till paus för t.ex. rörelse, reflektion eller återhämtning mellan digitala möten?

13Finns det möjlighet att genomföra digitala gåmöten?

14Vid distansarbete, undersöks den ergonomiska utformningen av datorarbetsplatsen?

Lag eller föreskrift: AFS 1998:5, 1 § Kommentarer till paragraf

Kommentar

Föreskrifterna gäller även när arbetet utförs på annan plats än huvudarbetsplatsen, t.ex. från det egna hemmet. Undersökningen kan till exempel göras med hjälp av frågorna i Prevents checklista Arbete vid skärm.

15Har arbetstagarna tillgång till

Kommentar

En bärbar dator innebär vissa begränsningar i arbetsställningen och är främst lämplig vid tillfälligt arbete om den inte kompletteras med extern skärm, tangentbord och mus. Ett trådlöst headset ger möjlighet till ökad rörelse under möten.

aextern skärm?

bexternt tangentbord och mus?

ctrådlöst headset?

dkontorsstol med inställningsmöjligheter?

ehöj- och sänkbart bord?

16Där arbetet utförs, finns det

Kommentar

Belysningen ska vara tillräckligt stark och vara avskärmad för att inte blända. Fönster ska ha justerbar anordning för avskärmning av dagsljus som lyser in på arbetsplatsen.

agod allmänbelysning? (Från t.ex. taklampa.)

bgod platsbelysning? (Från t.ex. skrivbordslampa.)

cmöjlighet att skärma av dagsljus med gardin eller persienn?

dingen besvärande bländning eller reflexer i skärmen?

emöjlighet att stänga ute eventuella störande ljud?

17Finns det arbetstagare som har fått värk eller besvär i samband med distansarbete?

Kommentar

Om värk och besvär konstateras kan man ta hjälp av en företagshälsa för genomgång av arbetsplatsen och tips på förebyggande träning och/eller rehabilitering.

18Finns det andra arbetsmiljöaspekter med arbete på distans som också bör uppmärksammas?

Övrigt

Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan

Checklistan är redan sparad och en länk har skickats till din e-postadress.