| Dokumentnamn |
| Hotellstädning |
Checklistans namn | Datum | Version |
| | |
Företag | Framtagen av | Godkänd av |
| | |
Deltagare |
|
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter |
Checklistan tar upp frågor om hur lokaler och utrustning är utformade samt hur arbetet är organiserat för hotellstädare. Vid översyn av det systematiska arbetsmiljöarbetet hänvisas till andra checklistor som är avsedda för det, exempelvis Årlig uppföljning.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt.
En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera.
Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se |
AFS 2020:5Arbetsanpassning
AFS 2020:1Arbetsplatsens utformning
AFS 2015:4Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA)
AFS 2012:3Minderårigas arbetsmiljö
AFS 2012:2Belastningsergonomi
AFS 2011:19Kemiska arbetsmiljörisker
AFS 2007:5Gravida och ammande arbetstagare
AFS 2006:4Användning av arbetsutrustning
AFS 2005:16Buller
AFS 2001:3Användning av personlig skyddsutrustning
AFS 2001:1Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)
AFS 1999:7Första hjälpen och krisstöd
AFS 1993:2Våld och hot i arbetsmiljön
AFS 1982:17Anteckningar om jourtid, övertid och mertid
AFS 1982:3Ensamarbete
|
Ordning och reda, allmän säkerhet och elsäkerhet
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
1. Är städförråden tillräckligt stora för den utrustning som ska förvaras? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Är det ordning och reda i städförråden? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Finns det rutiner för städning av städförråden? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Förvaras redskap på avsedda platser? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Sköts utrustningen på ett sådant sätt att den håller och inte riskerar att orsaka olyckor (stegar, elektrisk utrustning etc.)? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. Finns det markeringar och varningar vid nivåskillnader? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. Finns det markeringar och varningar om det finns risk att halka? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. Har riskbedömning gjorts för att säkerställa att hotellstädarna har lämpliga skor utan risk för att halka eller få ont i fötterna? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9. Är alla trappor och ramper försedda med ledstänger och/eller skyddsräcken? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10. Är de stegar som används typgodkända och har halkskydd? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11. Finns det stoppar för att hålla dörrar i öppet läge? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12. Hålls lokalerna som hotellstädare vistas i fria från snubbelrisk? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13. Är alla sladdar och kontakter till städutrustningen hela? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14. Är samtliga vägguttag hela och jordade? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15. Har kontakter det fuktskydd (IP-märkning) som fordras? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16. Håller hotellstädarna i stickproppen när de sätter i och drar ut den ur vägguttaget? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17. Repareras elektriska detaljer endast av fackmän? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Belysning
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
18. Är allmänbelysningen tillräcklig i lokalerna som ska städas? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
19. Är belysningsarmaturerna hela? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20. Är belysningsarmaturerna rengjorda? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
21. Finns bländande belysning? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Luft och temperatur
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
22. Är temperaturen tillfredsställande på arbetsplatsen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
23. Förekommer det drag från entréer, fönster och dörrar? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
24. Förekommer det damm i stor utsträckning? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
25. Är ventilationen tillfredsställande i lokalerna? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
26. Är arbetskläderna anpassade utifrån rådande temperatur? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Första hjälpen
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
27. Finns det tillräckligt många arbetstagare som har utbildning i första hjälpen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
28. Finns det första hjälpen-utrustning lätt tillgänglig på arbetsplatsen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
29. Finns det rutiner för att underhålla första hjälpen-utrustningen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
30. Finns påfyllda ögonduschar eller ögonskölj där det finns risk för stänk? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
31. Är utrymningsvägarna markerade? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
32. Finns det en anhöriglista med aktuella kontaktuppgifter? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Städmetoder, utrustning och redskap
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
33. Har städvagnarna tillräckligt stora hjul som gör dem lätta att dra? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
34. Är städvagnarna lätta att styra? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
35. Finns det tröskelkrypare? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
36. Har de anställda fått nödvändig introduktion för handhavande av den utrustning och de redskap som ska användas? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
37. Har de anställda kunskaper om skonsamma arbetsmetoder? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
38. Är utrustningen och redskapen anpassade till de personer som använder den? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
39. Finns det lyftanordningar, lyftredskap och avlastningsbord i tillräcklig omfattning för de behov som finns? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
40. Är hjälpredskapen som underlättar städarbetet lättillgängliga? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
41. Är golven lättstädade och fria från hinder? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
42. Är dammsugarna anpassade till golvmaterialen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
43. Är dammsugarrören lätta att justera till rätt längd? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
44. Är moppskaften lätta att justera till rätt längd? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
45. Används främst torra städmetoder? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
46. Undviks sprayflaskor? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
47. Undviks urvridning av trasor? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
48. Undviker hotellstädarna arbete från pall, stol, stege etc. genom att använda teleskopskaft? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
49. Finns det tydliga rutiner vid specialstädning av kroppsvätskor, exempelvis blod eller kräk? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Personlig skyddsutrustning
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
50. Använder alla skyddshandskar när så behövs? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
51. Om skyddshandskar används länge, finns tillgång till tunna bomullsvantar att använda inuti? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
52. Sköts skyddshandskar så att de är rena, torra och hela varje gång de används? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
53. Använder alla hörselskydd om så behövs? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
54. Använder alla inandningsskydd om så behövs? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
55. Är skyddsutrustningen personligt utprovad? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ergonomi
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
56. Har alla hotellstädare fått introduktion om bra arbetsteknik för att förebygga kropps- och förslitningsskador? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
57. Ger arbetsområdena tillräckligt utrymme för lämpliga arbetsrörelser? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
58. Är möblerna lättflyttade? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
59. Går det att gå runt alla sängar? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
60. Är överkast, täcken och kuddar lätta? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
61. Packas städvagnarna så att de inte blir för tunga? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
62. Är det fritt från trösklar, mattor eller andra hinder som hindrar städvagnarna att flyttas på ett enkelt sätt? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
63. Förekommer arbetsrörelser: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A. Med armarna över axelhöjd? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B. Under knähöjd? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
C. Med böj- eller vridrörelser för hand och underarm? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D. Under stark tidspress? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
E. Som upprepas under längre tid? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
64. Förekommer arbetsställningar: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A. I knästående? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B. I huksittande? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
C. I liggande? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D. Som upprepas under längre tid? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
65. Är arbetsutrustning och arbetsobjekt placerade: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A. I lämplig höjd? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B. På lämpligt sträckavstånd, det vill säga i det inre arbetsområdet? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
66. Används ergonomiskt utformade verktyg? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
67. Finns det möjlighet till rotation för att variera arbetsuppgifter och arbetsställningar? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ensamarbete
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
68. Har ni riskbedömt olika arbetsmoment då personer arbetar ensamma? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
69. Finns det möjlighet till dubbelbemanning om riskfyllda arbetsuppgifter ska utföras? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
70. Om ensamarbete förekommer, finns det möjlighet att snabbt kommunicera med andra, exempelvis kalla på hjälp? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hot och våld
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
71. Har ni bedömt risken för hot och våld? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
72. Finns det rutiner för att undvika hot- och våldssituationer? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
73. Finns det larm eller annan snabb hjälp att tillgå vid en hot- eller våldssituation? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
74. Vet alla hotellstädare vad de ska göra om det skulle uppstå en hot- eller våldssituation? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kemiska ämnen
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
75. Finns det rutiner för att köpa in rengöringsmedel som är så ofarliga som möjligt? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
76. Undviker ni, så långt det är möjligt, att använda kemikalier som innehåller lösningsmedel, allergiframkallande ämnen eller andra hälsofarliga ämnen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
77. Finns det en förteckning över alla kemiska riskkällor? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
78. Är samtliga kemiska riskkällor riskbedömda? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
79. Finns det säkerhetsdatablad för samtliga kemiska produkter? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
80. Vet alla hotellstädarna hur de kemiska produkterna ska hanteras? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
81. Förvaras kemiska produkter på ett säkert sätt? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
82. Blandas kemiska produkter på ett säkert sätt? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Organisatorisk och social arbetsmiljö
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
83. Får nyanställda introduktion som även omfattar de risker som finns i arbetet? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
84. Finns rutiner så att även återvändare och vikarier får introduktion som även omfattar de risker som finns i arbetet? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
85. Säkerställs det att informationen förstås av arbetstagarna, då inte alla talar och förstår svenska/ett gemensamt språk? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
86. Sker dagliga möten för att fördela arbetet så att arbetsbelastningen blir hållbar och hälsosam för hotellstädarna? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
87. Är arbetsmiljö en stående punkt på avdelningens möten? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
88. Sker samråd innan städpersonalens arbetsorganisation fastställes i stort med den som hotell- och restaurangfacket utsett bland berörd städpersonal i enlighet med 7 kap 28 § 2 p i kollektivavtalet Visita-HRF? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
89. Finns det tillräckligt med tid till arbetsuppgifterna? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
90. Tas hänsyn till den enskildes psykiska och fysiska förutsättningar för att utföra arbetet? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
91. Finns det tid för mikropauser, återhämtning och stretchning? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
92. Finns det rutiner för att förebygga och hantera konflikter och kränkande särbehandling? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
93. Finns det rutiner för att hjälpa varandra vid hög arbetsbelastning? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
94. Har arbetstagarna fått utbildning i den tekniska utrustning som används? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
95. Finns det rutiner för arbetsanpassning? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
|
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor