| Dokumentnamn |
| Lackering |
Checklistans namn | Datum | Version |
| | |
Företag | Framtagen av | Godkänd av |
| | |
Deltagare |
|
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter |
Checklistan tar upp frågor om hur till exempel lokaler och utrustning är utformade i lackeringsverkstaden. Den börjar med några allmänna ämnesområden och övergår sedan till risker som kan finnas på en lackeringsverkstad. Vid mer riktade skyddsronder hänvisar vi till våra fördjupande ämneschecklistor. Vid översyn av det systematiska arbetsmiljöarbetet och frågor som handlar om organisatorisk och social arbetsmiljö hänvisar vi till särskilda checklistor ämnade för detta.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt.
En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera.
Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se |
AFS 2020:1Arbetsplatsens utformning
AFS 2019:3Medicinska kontroller i arbetslivet
AFS 2018:1Hygieniska gränsvärden
AFS 2012:2Belastningsergonomi
AFS 2011:19Kemiska arbetsmiljörisker
AFS 2006:4Användning av arbetsutrustning
AFS 2005:16Buller
AFS 2005:15Vibrationer
AFS 2004:3Stegar och arbetsbockar
AFS 2003:6Besiktning av lyftanordningar och vissa andra tekniska anordningar
AFS 2001:3Användning av personlig skyddsutrustning
AFS 2001:1Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)
AFS 1999:7Första hjälpen och krisstöd
|
Ordning och reda samt städning
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
1. Finns det rutiner för städning av arbetsplatsen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Finns det rutiner för lagrat material och hantering av avfall? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Är ordningen på arbetsplatsen så bra att gång- och transportvägar samt golv är fria från till exempel emballage, kablar, skräp? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Finns det rutiner för att vid behov dammsuga så att damm inte sprids när arbetet utförs? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Finns det rutiner för filterbyte i lackeringsboxar, dragskåp och för övrig ventilation? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Belysning
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
6. Är allmänbelysningen tillräcklig i lokalerna? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. Är belysningsarmaturerna hela? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. Är belysningsarmaturerna rengjorda? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9. Finns bländande belysning? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10. Finns tillräcklig platsbelysning vid respektive arbetsplats? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11. Förekommer störande skuggor? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Luft och temperatur
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
12. Är temperaturen tillfredsställande på arbetsplatsen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13. Förekommer det oacceptabelt drag från entréer, fönster och portar? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14. Förekommer det damm i stor utsträckning? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15. Är ventilationen tillfredsställande i lokalerna? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16. Är ventilationen vid färgblandningen tillräcklig? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17. Fungerar ventilationen så att det inte kommer ut lösningsmedel från torkugnen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18. Kan bilar flyttas utan att lackerarna får problem på grund av avgaserna? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
19. Om plastarbete förekommer, sker det i välventilerade lokaler? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20. Sker avfettning i väl ventilerade utrymmen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
21. Rengörs appliceringsutrustningen i ett ventilerat, slutet system? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Första hjälpen
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
22. Har tillräckligt många arbetstagare utbildning i första hjälpen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
23. Finns det första hjälpen-utrustning lättillgängligt på arbetsplatsen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
24. Finns lagom många och påfyllda ögonduschar och ögonskölj på strategiska platser? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
25. Finns det utrymningsvägar? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
26. Är utrymningsvägarna markerade? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tekniska anordningar
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
27. Har de anställda fått introduktion i att hantera de maskiner som används? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
28. Finns det lyftanordningar, lyftredskap och avlastningsbord i tillräcklig omfattning? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
29. Finns det besiktningsrutiner för de tekniska anordningarna? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
30. Fungerar utsugen till slipmaskinerna? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
31. Är de tekniska anordningarna CE-märkta? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
32. Är ställningar, bockar och stegar typkontrollerade? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
33. Har arbetstagarna fått den utbildning och information som behövs för att kunna bygga och arbeta från ställningar? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Personlig skyddsutrustning
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
34. Är skyddsutrustningen (exempelvis hörselskydd, skyddskläder, huvudskydd, stövlar och handskar) i gott skick? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
35. Är skyddsutrustningen typkontrollerad och CE-märkt? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
36. Är skyddsutrustningen personligt utprovad? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
37. Används friskluftsapparat vid sprutning av polymera plastprodukter av 2-komponenttyp? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
38. Finns tydliga instruktioner för när och hur skyddsutrustningen ska användas? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
39. Får arbetstagarna överdragskläder och skyddsskor i enlighet med kollektivavtalet? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Medicinska kontroller
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
40. Anordnas lagstadgade medicinska kontroller inklusive tjänstbarhetsbedömning för anställda som arbetar med härdplaster? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
41. Bokförs de medicinska kontrollerna? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
42. Använder företaget företagshälsovård, eller annan extern leverantör av hälso- och arbetsmiljötjänster? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Buller
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
43. Förekommer det störande buller? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
44. Har åtgärder vidtagits för att begränsa bullret så långt det är praktiskt möjligt? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
45. Finns, vid behov, tillgång till bra hörselskydd med rätt dämpförmåga? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
46. Utprovas hörselskydden individuellt? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vibrationer
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
47. Väljs utrustning som ger så liten vibrationspåverkan som möjligt? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
48. Finns dokumentation över verktygens vibrationsexponering? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
49. Finns det möjlighet till ändrad arbetsorganisation för att minska tiden för vibrationsexponering? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
50. Har någon arbetstagare tendens till ”vita fingrar”? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ergonomi
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
51. Arbetar arbetsgivaren aktivt för att förebygga kropps- och förslitningsskador? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
52. Ger arbetsområdena tillräckligt utrymme för lämpliga arbetsrörelser? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
53. Förekommer följande arbetsrörelser: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A. Med armarna över axelhöjd? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B. Under knähöjd? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
C. Med böj- eller vridrörelser för hand och underarm? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D. Under stark tidspress? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
E. Som upprepas under längre tid? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
54. Förekommer följande arbetsställningar: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A. Knästående? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B. Huksittande? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
C. Liggande? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D. Som upprepas under längre tid? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
55. Planeras vid upprepat arbete under längre tid: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A. Regelbundna mikropauser? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B. Arbetsrotation? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
56. Är arbetsutrustning och arbetsobjekt placerad: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A. I lämplig höjd? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B. På lämpligt sträckavstånd, det vill säga i det inre arbetsområdet? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
57. Används ergonomiskt utformade verktyg? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kemiska ämnen
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
58. Finns det en förteckning över alla kemiska riskkällor? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
59. Är samtliga kemiska riskkällor riskbedömda? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
60. Finns det säkerhetsdatablad för samtliga kemiska produkter? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
61. Undviker ni, så långt det är möjligt, att använda kemikalier som innehåller lösningsmedel, allergiframkallande ämnen eller andra hälsofarliga ämnen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
62. Har alla berörda informerats om hälso- och olycksfallsriskerna vid hanteringen av de kemiska produkterna? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
63. Förvaras kemiska produkter på ett säkert sätt? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
64. Blandas kemiska produkter på ett säkert sätt? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
65. Utförs limappliceringen på ett sådant sätt att det inte finns risk för hudkontakt eller inandning av ångor? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
66. Har de som arbetar med härdplastprodukter fått utbildning? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
|
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor