Medicinska laboratorier
Checklistan innehåller frågor om organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö samt miljöskydd. Observera att det även finns en checklista specifikt för smittrisker som baseras på AFS 2023:10 avdelning VI: Smittrisker.
Checklistan innehåller frågor om organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö samt miljöskydd. Observera att det även finns en checklista specifikt för smittrisker som baseras på AFS 2023:10 avdelning VI: Smittrisker.
Frågor
Frågor
Frågor
Frågor
Frågor
| Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Låg | Medel | Hög | |||||
| 1. Finns det en tydlig fördelning av arbetsmiljöuppgifter, befogenheter och resurser? |
| ||||||
| 2. Har behov av kunskap och utbildning för chefer och arbetsledande personal klarlagts och tillgodosetts? |
| ||||||
| 3. Undersöks, bedöms och åtgärdas risker för ohälsa och olycksfall vid planering av och beslut om till exempel ny eller ändrad verksamhet, inköp, reparation, underhåll eller ombyggnad? |
| ||||||
| 4. Får nyanställda, inhyrd personal och personal med nya arbetsuppgifter en bra introduktion där arbetsmiljö ingår? |
| ||||||
| 5. Undersöks, bedöms och åtgärdas risker för ohälsa och olycksfall fortlöpande både vad gäller den fysiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljön? |
| ||||||
| Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Låg | Medel | Hög | |||||
| 6. Finns bra balans mellan kraven i arbetet och de anställdas tillgång till stöd och hjälp för arbetets genomförande? |
| ||||||
| 7. Kan arbetstagarna påverka upplägg och genomförande av det egna arbetet? |
| ||||||
| 8. Genomförs regelbundet medarbetarsamtal? |
| ||||||
| 9. Finns särskilda rutiner för ett snabbt omhändertagande med hjälp och stöd efter att anställda har utsatts för hot eller våld? |
| ||||||
| 10. Hanteras kränkningar och konflikter så snart de uppstår? |
| ||||||
| 11. Finns rutiner för psykologisk och social krishantering i verksamheten? |
| ||||||
| Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Låg | Medel | Hög | |||||
| 12. Är verksamhetens särskilda behov inom olika lokaler tillgodosedda avseende: | |||||||
| a) mottagning och förvaring av prover? |
| ||||||
| b) laboratorielokaler? |
| ||||||
| c) lokal för möten / utbildning? |
| ||||||
| d) personalutrymmen? |
| ||||||
| e) vilrum? |
| ||||||
| f) omklädning, WC, dusch? |
| ||||||
| g) städutrymmen? |
| ||||||
| h) förrådsutrymmen? |
| ||||||
| i) andra utrymmen? |
| ||||||
| 13. Är allmänbelysningen tillräcklig i lokalerna? |
| ||||||
| 14. Finns platsbelysning för de arbetstagare (t.ex. äldre) som upplever att belysningen på arbetsområdet är otillräcklig? |
| ||||||
| 15. Finns störande reflexer eller bländning från lampor eller fönster? |
| ||||||
| 16. Fungerar ventilationen tillfredsställande i alla utrymmen? |
| ||||||
| 17. Är temperaturen tillfredsställande på arbetsplatsen? |
| ||||||
| 18. Behövs solskydd för alla eller några av fönstren? |
| ||||||
| Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Låg | Medel | Hög | |||||
| 19. Finns tillräckliga arbets- och avställningsytor? |
| ||||||
| 20. Är arbetshöjder anpassade till arbetstagarens kroppsstorlek och arbetsuppgiften? |
| ||||||
| 21. Har datorarbetsplatsen utformats för en bra ergonomi, t.ex. höj- och sänkbara bord? |
| ||||||
| 22. Kontrolleras regelbundet behovet av synhjälpmedel (t.ex. terminal- och luppglasögon) så att de är anpassade till det synkrävande arbetet? |
| ||||||
| Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Låg | Medel | Hög | |||||
| 23. Finns en förteckning över alla kemiska riskkällor? |
| ||||||
| 24. Finns det säkerhetsdatablad för alla farliga kemiska produkter? |
| ||||||
| 25. Är varje arbetsmoment / process dokumenterad och riskbedömd? |
| ||||||
| 26. Förvaras kemiska produkter på ett säkert sätt? |
| ||||||
| 27. Om dragskåp eller dragbänk används: | |||||||
| a) Finns de i tillräckligt antal och där de behövs? |
| ||||||
| b) Kontrolleras luftflödet i dessa regelbundet? |
| ||||||
| 28. Görs inspektion regelbundet av lokaler för kemikaliehantering? |
| ||||||
| 29. Finns tillgång till ögondusch och nöddusch? |
| ||||||
| 30. Har eventuella eksem eller andra besvär blivit utredda? |
| ||||||
| 31. Är skyddsutrustningen utprovad för den enskilde personen? |
| ||||||
| 32. Används skyddshandskar av rätt sort och med rätt skydd mot t.ex. nötning, genomträngning av kemiska ämnen? |
| ||||||
| Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Låg | Medel | Hög | |||||
| 33. Har följande förebyggande åtgärder vidtagits: | |||||||
| a) Smittspridning undviks genom att städning utförs korrekt? |
| ||||||
| b) Personalen äter eller dricker inte i utrymmen med smittrisk? |
| ||||||
| c) Tillgång finns till handtvätt och desinfektionsmedel? |
| ||||||
| 34. Erbjuds personalen vaccination? |
| ||||||
| 35. Är det väl känt vad som räknas som farligt avfall och hur det ska hanteras? |
| ||||||
| 36. Används handdesinfektion med återfettande tillsats för att minska uttorkning av huden? |
| ||||||
| 37. Finns rutiner för agerande vid stick- eller skärskada? |
| ||||||
| 38. Finns behållare för skärande och stickande avfall? |
| ||||||
| 39. Dokumenteras händelser där personalen exponerats för smittämnen i riskklass 3 och 4? (Exempel på smittämnen i dessa riskklasser är HIV och TBC-bakterier.) |
| ||||||
| Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Låg | Medel | Hög | |||||
| 40. Finns rätt utrustning för den första hjälpen som behövs, t.ex. rätt typ av förbandsutrustning och ev. hjärtstartare? |
| ||||||
| 41. Har tillräckligt antal arbetstagare kunskaper i första hjälpen? |
| ||||||
| 42. Finns det brandskyddsutrustning på strategiska platser? |
| ||||||
| 43. Finns en för verksamheten anpassad larmutrustning? |
| ||||||
| 44. Finns utrymningsplaner i tillräckligt antal? |
| ||||||
| 45. Övas utrymning? |
| ||||||
| 46. Fungerar rutinerna för säkerhetskopiering, förvaring och kontroll av datafiler? |
| ||||||
| Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Låg | Medel | Hög | |||||
| 47. Har inträffade tillbud, arbetsolycksfall och arbetssjukdomar utretts, följts upp och åtgärder vidtagits? |
| ||||||
| 48. Finns tillräcklig kunskap om riskerna för belastningssjukdomar och belastningsskador? |
| ||||||
| 49. Finns kunskap om riskerna för ohälsa på grund av för hög arbetsbelastning? |
| ||||||
| 50. Finns tillräcklig kunskap om riskerna för eksem, allergier och andra överkänslighetsreaktioner? |
| ||||||
| 51. Finns rutiner för rapportering av tillbud, arbetsolycksfall och arbetssjukdomar? |
| ||||||
| 52. Finns rutiner för omedelbar anmälan till Arbetsmiljöverket vid dödsfall, svårare personskador, skador som drabbat flera samtidigt eller allvarligt tillbud? |
| ||||||
| 53. Används www.anmalarbetsskada.se eller något annat system vid anmälan av arbetsskada? |
| ||||||
| 54. Finns policy och rutiner för rehabilitering och arbetsanpassning? |
| ||||||
| Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Låg | Medel | Hög | |||||
| 55. Loggförs farligt avfall och hanteras det enligt egenkontrollprogram? |
| ||||||
| 56. Finns rutiner för hantering av smittförande avfall? |
| ||||||
| 57. Lämnas så mycket som möjligt av ert avfall till återvinning eller återanvändning (glas, papper, kartong, batterier m.m)? |
| ||||||
| Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
|---|
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor