Dentallaboratorier
Checklistan innehåller frågor om organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö samt miljöskydd.
Frågor
Frågor
Dokumentnamn | |
---|---|
Dentallaboratorier | |
Område/plats | Datum |
Invalid Date | |
Godkänd av | Deltagare |
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter |
Checklistan innehåller frågor om organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö samt miljöskydd. |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Åtgärd | Ansvarig | Klar senast | Kontroll | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | ||||||||
1. Finns det en tydlig fördelning av arbetsmiljöuppgifter, befogenheter och resurser? |
|
|
|
| ||||||
2. Har behov av kunskap och utbildning för chefer och arbetsledande personal klarlagts och tillgodosetts? |
|
|
|
| ||||||
3. Undersöks, bedöms och åtgärdas risker för ohälsa och olycksfall vid planering av och beslut om till exempel ny eller ändrad verksamhet, inköp, reparation, underhåll eller ombyggnad? |
|
|
|
| ||||||
4. Får nyanställda, inhyrd personal och personal med nya arbetsuppgifter en bra introduktion där arbetsmiljö ingår? |
|
|
|
| ||||||
5. Undersöks, bedöms och åtgärdas risker för ohälsa och olycksfall fortlöpande både vad gäller den fysiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljön? |
|
|
|
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Åtgärd | Ansvarig | Klar senast | Kontroll | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | ||||||||
1. Finns bra balans mellan kraven i arbetet och de anställdas resurser för arbetets genomförande? |
|
|
|
| ||||||
2. Kan arbetstagarna påverka upplägg och genomförande av det egna arbetet? |
|
|
|
| ||||||
3. Genomförs regelbundet medarbetarsamtal? |
|
|
|
| ||||||
4. Finns särskilda rutiner för ett snabbt omhändertagande med hjälp och stöd efter att anställda har utsatts för hot eller våld? |
|
|
|
| ||||||
5. Hanteras kränkningar och konflikter så snart de uppstår? |
|
|
|
| ||||||
6. Finns rutiner för psykologisk och social krishantering i verksamheten? |
|
|
|
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Åtgärd | Ansvarig | Klar senast | Kontroll | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | ||||||||
1. Är verksamhetens särskilda behov inom olika lokaler tillgodosedda avseende: | ||||||||||
a) Arbetsbänkar och ytor? |
|
|
|
| ||||||
b) Laboratorieavdelning? |
|
|
|
| ||||||
c) Gipsavdelning? |
|
|
|
| ||||||
d) Gjutavdelning? |
|
|
|
| ||||||
e) Putsavdelning? |
|
|
|
| ||||||
f) Maskinrum, sugutrustning? |
|
|
|
| ||||||
g) Kontorsrum? |
|
|
|
| ||||||
h) Personalutrymmen? |
|
|
|
| ||||||
i) Omklädning, dusch, toaletter? |
|
|
|
| ||||||
j) Städutrymmen? |
|
|
|
| ||||||
k) Förrådsutrymmen? |
|
|
|
| ||||||
l) Annat utrymme? |
|
|
|
| ||||||
2. Är allmänbelysningen tillräcklig i lokalerna? |
|
|
|
| ||||||
3. Finns platsbelysning för de arbetstagare (t.ex. äldre) som upplever att belysningen på arbetsområdet är otillräcklig?? |
|
|
|
| ||||||
4. Finns störande reflexer eller bländning från lampor eller fönster? |
|
|
|
| ||||||
5. Fungerar ventilationen tillfredsställande i alla utrymmen? |
|
|
|
| ||||||
6. Fungerar punktutsugen tillfredsställande? |
|
|
|
| ||||||
7. Är temperaturen tillfredsställande på arbetsplatsen? |
|
|
|
| ||||||
8. Behövs solskydd för alla eller några av fönstren? |
|
|
|
| ||||||
9. Används dämpande handtag på vibrerande instrument? |
|
|
|
| ||||||
10. Används hörselskydd vid utsatta arbetsmoment? |
|
|
|
| ||||||
11. Används skyddsglasögon vid sliparbeten? |
|
|
|
| ||||||
12. Finns det fastlagda rutiner för desinfektion av avtryck och tandtekniska arbeten? |
|
|
|
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Åtgärd | Ansvarig | Klar senast | Kontroll | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | ||||||||
1. Finns det möjlighet att variera arbetsuppgifter? |
|
|
|
| ||||||
2. Finns möjlighet att regelbundet växla mellan sittande och stående arbete? |
|
|
|
| ||||||
3. Är arbetshöjder anpassade till arbetstagarens kroppsstorlek och arbetsuppgiften? |
|
|
|
| ||||||
4. Kontrolleras regelbundet behovet av synhjälpmedel (t.ex. terminal- och luppglasögon) så att de är anpassade till det synkrävande arbetet? |
|
|
|
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Åtgärd | Ansvarig | Klar senast | Kontroll | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | ||||||||
1. Finns en förteckning över alla kemiska riskkällor? |
|
|
|
| ||||||
2. Finns det säkerhetsdatablad för alla farliga kemiska produkter? |
|
|
|
| ||||||
3. Har alla berörda informerats om hälso- och olycksfallsriskerna vid hanteringen av de kemiska produkterna? |
|
|
|
| ||||||
4. Finns tillgång till ögondusch och nöddusch? |
|
|
|
| ||||||
5. Har alla som arbetar med farliga kemikalier tillräcklig kunskap om risker och handhavande? |
|
|
|
| ||||||
6. Finns rutiner för hantering av ohärdat spill och avfall? |
|
|
|
| ||||||
7. Har eventuella eksem eller andra besvär blivit utredda? |
|
|
|
| ||||||
8. Är skyddsutrustningen utprovad för den enskilde personen? |
|
|
|
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Åtgärd | Ansvarig | Klar senast | Kontroll | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | ||||||||
1. Finns rätt utrustning för den första hjälpen som behövs, t.ex. rätt typ av förbandsutrustning och ev. hjärtstartare? |
|
|
|
| ||||||
2. Har tillräckligt antal arbetstagare kunskaper i första hjälpen? |
|
|
|
| ||||||
3. Finns det brandskyddsutrustning på strategiska platser? |
|
|
|
| ||||||
4. Finns en för verksamheten anpassad larmutrustning? |
|
|
|
| ||||||
5. Finns utrymningsplaner i tillräckligt antal? |
|
|
|
| ||||||
6. Övas utrymning? |
|
|
|
| ||||||
7. Finns rutiner för täthetskontroll av gasolutrustning? |
|
|
|
| ||||||
8. Fungerar rutinerna för säkerhetskopiering, förvaring och kontroll av datafiler? |
|
|
|
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Åtgärd | Ansvarig | Klar senast | Kontroll | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | ||||||||
1. Har inträffade tillbud, arbetsolycksfall och arbetssjukdomar utretts, följts upp och åtgärder vidtagits? |
|
|
|
| ||||||
2. Finns tillräcklig kunskap om riskerna för belastningssjukdomar och belastningsskador? |
|
|
|
| ||||||
3. Finns kunskap om riskerna för ohälsa på grund av för hög arbetsbelastning? |
|
|
|
| ||||||
4. Finns tillräcklig kunskap om riskerna för eksem, allergier och andra överkänslighetsreaktioner? |
|
|
|
| ||||||
5. Finns rutiner för rapportering av tillbud, arbetsolycksfall och arbetssjukdomar? |
|
|
|
| ||||||
6. Finns rutiner för omedelbar anmälan till Arbetsmiljöverket vid dödsfall, svårare personskador, skador som drabbat flera samtidigt eller allvarligt tillbud? |
|
|
|
| ||||||
7. Används www.anmalarbetsskada.se eller något annat system vid anmälan av arbetsskada? |
|
|
|
| ||||||
8. Finns policy och rutiner för rehabilitering och arbetsanpassning? |
|
|
|
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Åtgärd | Ansvarig | Klar senast | Kontroll | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Låg | Medel | Hög | ||||||||
1. Är det väl känt vad som räknas som farligt avfall och hur det ska hanteras? |
|
|
|
| ||||||
2. Lämnas så mycket som möjligt av ert avfall till återvinning eller återanvändning (glas, papper, kartong, batterier m.m)? |
|
|
|
|
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
---|
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor