Dentallaboratorier
Checklistan innehåller frågor om organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö samt miljöskydd.
Frågor
Frågor
| Dokumentnamn | |
|---|---|
Dentallaboratorier | |
| Område/plats | Datum |
Invalid Date | |
| Godkänd av | Deltagare |
| Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter |
| Checklistan innehåller frågor om organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö samt miljöskydd. |
|
| Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Låg | Medel | Hög | |||||
| 1. Finns det en tydlig fördelning av arbetsmiljöuppgifter, befogenheter och resurser? |
| ||||||
| 2. Har behov av kunskap och utbildning för chefer och arbetsledande personal klarlagts och tillgodosetts? |
| ||||||
| 3. Undersöks, bedöms och åtgärdas risker för ohälsa och olycksfall vid planering av och beslut om till exempel ny eller ändrad verksamhet, inköp, reparation, underhåll eller ombyggnad? |
| ||||||
| 4. Får nyanställda, inhyrd personal och personal med nya arbetsuppgifter en bra introduktion där arbetsmiljö ingår? |
| ||||||
| 5. Undersöks, bedöms och åtgärdas risker för ohälsa och olycksfall fortlöpande både vad gäller den fysiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljön? |
| ||||||
| Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Låg | Medel | Hög | |||||
| 6. Finns bra balans mellan kraven i arbetet och de anställdas resurser för arbetets genomförande? |
| ||||||
| 7. Kan arbetstagarna påverka upplägg och genomförande av det egna arbetet? |
| ||||||
| 8. Genomförs regelbundet medarbetarsamtal? |
| ||||||
| 9. Finns särskilda rutiner för ett snabbt omhändertagande med hjälp och stöd efter att anställda har utsatts för hot eller våld? |
| ||||||
| 10. Hanteras kränkningar och konflikter så snart de uppstår? |
| ||||||
| 11. Finns rutiner för psykologisk och social krishantering i verksamheten? |
| ||||||
| Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Låg | Medel | Hög | |||||
| 12. Är verksamhetens särskilda behov inom olika lokaler tillgodosedda avseende: | |||||||
| a) Arbetsbänkar och ytor? |
| ||||||
| b) Laboratorieavdelning? |
| ||||||
| c) Gipsavdelning? |
| ||||||
| d) Gjutavdelning? |
| ||||||
| e) Putsavdelning? |
| ||||||
| f) Maskinrum, sugutrustning? |
| ||||||
| g) Kontorsrum? |
| ||||||
| h) Personalutrymmen? |
| ||||||
| i) Omklädning, dusch, toaletter? |
| ||||||
| j) Städutrymmen? |
| ||||||
| k) Förrådsutrymmen? |
| ||||||
| l) Annat utrymme? |
| ||||||
| 13. Är allmänbelysningen tillräcklig i lokalerna? |
| ||||||
| 14. Finns platsbelysning för de arbetstagare (t.ex. äldre) som upplever att belysningen på arbetsområdet är otillräcklig? |
| ||||||
| 15. Finns störande reflexer eller bländning från lampor eller fönster? |
| ||||||
| 16. Fungerar ventilationen tillfredsställande i alla utrymmen? |
| ||||||
| 17. Fungerar punktutsugen tillfredsställande? |
| ||||||
| 18. Är temperaturen tillfredsställande på arbetsplatsen? |
| ||||||
| 19. Behövs solskydd för alla eller några av fönstren? |
| ||||||
| 20. Används dämpande handtag på vibrerande instrument? |
| ||||||
| 21. Används hörselskydd vid utsatta arbetsmoment? |
| ||||||
| 22. Används skyddsglasögon vid sliparbeten? |
| ||||||
| 23. Finns det fastlagda rutiner för desinfektion av avtryck och tandtekniska arbeten? |
| ||||||
| Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Låg | Medel | Hög | |||||
| 24. Finns det möjlighet att variera arbetsuppgifter? |
| ||||||
| 25. Finns möjlighet att regelbundet växla mellan sittande och stående arbete? |
| ||||||
| 26. Är arbetshöjder anpassade till arbetstagarens kroppsstorlek och arbetsuppgiften? |
| ||||||
| 27. Kontrolleras regelbundet behovet av synhjälpmedel (t.ex. terminal- och luppglasögon) så att de är anpassade till det synkrävande arbetet? |
| ||||||
| Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Låg | Medel | Hög | |||||
| 28. Finns en förteckning över alla kemiska riskkällor? |
| ||||||
| 29. Finns det säkerhetsdatablad för alla farliga kemiska produkter? |
| ||||||
| 30. Har alla berörda informerats om hälso- och olycksfallsriskerna vid hanteringen av de kemiska produkterna? |
| ||||||
| 31. Finns tillgång till ögondusch och nöddusch? |
| ||||||
| 32. Har alla som arbetar med farliga kemikalier tillräcklig kunskap om risker och handhavande? |
| ||||||
| 33. Finns rutiner för hantering av ohärdat spill och avfall? |
| ||||||
| 34. Har eventuella eksem eller andra besvär blivit utredda? |
| ||||||
| 35. Är skyddsutrustningen utprovad för den enskilde personen? |
| ||||||
| Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Låg | Medel | Hög | |||||
| 36. Finns rätt utrustning för den första hjälpen som behövs, t.ex. rätt typ av förbandsutrustning och ev. hjärtstartare? |
| ||||||
| 37. Har tillräckligt antal arbetstagare kunskaper i första hjälpen? |
| ||||||
| 38. Finns det brandskyddsutrustning på strategiska platser? |
| ||||||
| 39. Finns en för verksamheten anpassad larmutrustning? |
| ||||||
| 40. Finns utrymningsplaner i tillräckligt antal? |
| ||||||
| 41. Övas utrymning? |
| ||||||
| 42. Finns rutiner för täthetskontroll av gasolutrustning? |
| ||||||
| 43. Fungerar rutinerna för säkerhetskopiering, förvaring och kontroll av datafiler? |
| ||||||
| Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Låg | Medel | Hög | |||||
| 44. Har inträffade tillbud, arbetsolycksfall och arbetssjukdomar utretts, följts upp och åtgärder vidtagits? |
| ||||||
| 45. Finns tillräcklig kunskap om riskerna för belastningssjukdomar och belastningsskador? |
| ||||||
| 46. Finns kunskap om riskerna för ohälsa på grund av för hög arbetsbelastning? |
| ||||||
| 47. Finns tillräcklig kunskap om riskerna för eksem, allergier och andra överkänslighetsreaktioner? |
| ||||||
| 48. Finns rutiner för rapportering av tillbud, arbetsolycksfall och arbetssjukdomar? |
| ||||||
| 49. Finns rutiner för omedelbar anmälan till Arbetsmiljöverket vid dödsfall, svårare personskador, skador som drabbat flera samtidigt eller allvarligt tillbud? |
| ||||||
| 50. Används www.anmalarbetsskada.se eller något annat system vid anmälan av arbetsskada? |
| ||||||
| 51. Finns policy och rutiner för rehabilitering och arbetsanpassning? |
| ||||||
| Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskvärdering: | Riskbeskrivning | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Låg | Medel | Hög | |||||
| 52. Är det väl känt vad som räknas som farligt avfall och hur det ska hanteras? |
| ||||||
| 53. Lämnas så mycket som möjligt av ert avfall till återvinning eller återanvändning (glas, papper, kartong, batterier m.m)? |
| ||||||
| Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
|---|
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor